۱۰۰درصد گله‌های پرورشی طیور خراسان رضوی در برابر بیماریها واکسینه شدند

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ درصد گله‌های پرورشی طیور استان از ابتدای سال تا کنون در برابر بیماریها واکسینه شدند.

علیرضا شهرام شرقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تا کنون در مجموع ۴۳۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۹۴ نوبت سر طیور پرورشی استان در برابر بیماری‌های مختلف واکسینه شده‌اند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون انجام شده در برابری بیماریهای ویروسی مانند "نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، گامبورو، مایکو پلاسما، سالمونلا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" انجام شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور خراسان رضوی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص کنترل بیماری های طیور گفت: تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش اهمیت زیادی دارد.

شرقی افزود: متصدیان واحدهای مرغداری باید طیور خود را از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دور نگه دارند و هیچ نوع امکاناتی را که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی باشد از قبیل استخرهای ذخیره آب، در مزرعه خود ایجاد نکنند.

وی اضافه کرد: افراد و تجهیزاتی که به مزرعه تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند، باید محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات همیشه کارا و به روز نگهداشته شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور خراسان رضوی گفت: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید به مزرعه پرورش با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی خودداری کنند و از خرید جوجه یک روزه، پولت(جوجه یک روزه تا نیمچه ۹۰ تا ۱۱۰ روزه تخمگذار)، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استانها، بدون اخذ مجوز از این اداره کل تا اطلاع ثانوی پرهیز کنند.

شرقی افزود: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را به سرعت به اداره های دامپزشکی گزارش دهند و دقت کنند تا سیستم امحا مناسب و بر اساس موازین بهداشتی را برای عقیم سازی و حمل کود و دفن بهداشتی لاشه های پرندگان تلف شده، در مزرعه خود به کار بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha