آغاز عملیات پایش اقیانوس‌شناسی سواحل مکران/ نمونه‌برداری از ۲۱۲ نقطه

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: بزرگ‌ترین پایش اقیانوس شناسی سواحل مکران، از ۲۲ آبان ۱۴۰۲ و در ۲۱۲ نقطه به مدت حداقل یک ماه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مرتضی توکلی روز شنبه افزود: در این عملیات میدانی، ۲۱۲ نقطه؛ شامل ۱۵۶ نقطه در دریا و ۵۶ نقطه در خشکی در محدوده خلیج گواتر تا بندر جاسک بررسی و نمونه‌برداری از محیط‌های مختلف شامل آب، خاک، رسوب، پساب‌های شهری و صنعتی و آبزیان در امتداد سواحل مکران انجام می‌شود.

وی درخصوص جزییات برنامه این پایش توضیح داد: با توجه به وسعت منطقه، عملیات نمونه‌برداری با حضور ۱۰ محقق از پژوهشگاه و در قالب دو گروه نمونه‌برداری از ایستگاه پژوهش و فناوری اقیانوس‌شناسی چابهار و هرمزگان به صورت همزمان از گواتر و بندر جاسک انجام می شود و ‌داده‌برداری و مطالعه شرایط حاکم بر سواحل مکران در حوزه‌های فیزیک و شیمی دریا، آلودگی دریا، زیست ‌شناسی دریا، زمین شناسی دریا و سنجش از دور ماهواره‌ای صورت می گیرد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی‌ یادآور شد: با توجه به اهدافی که در این برنامه دنبال می‌شود، دوره‌های زمانی نمونه برداری در محیط‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

توکلی افزود: در این عملیات میدانی، ثبت داده های فیزیکی و شیمیایی آب شامل دما، شوری، غلظت اکسیژن محلول، ‌پ هاش/ pH و کدورت آب در محل توسط دستگاه‌های پرتابل مستقر بر روی شناور انجام می‌شود. ‌علاوه بر عوامل ذکر شده، مقادیر کلروفیل‌آ، کلر، کربنات، بی کربنات، فلوئور و فلزات سنگین نیز در نمونه‌های آب پس از انتقال به آزمایشگاه‌های پژوهشگاه سنجش و در نمونه‌های رسوب فلزات سنگین، ترکیبات هیدروکربنی و جداسازی و شناسایی میکروپلاستیک‌ها انجام می شود.

وی همچنین گفت: در نمونه‌های خاک نیز علاوه بر فلزات سنگین و ترکیبات هیدروکربنی، سموم ارگانوکلره مورد سنجش قرار می گیرد. آلودگی‌های میکروبی در پساب‌های شهری و همچنین غلظت فنل، چربی و روغن، دترجنت (پاک کننده)، فلزات سنگین و سموم در نمونه پساب‌های صنعتی بررسی می‌شود.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی هدف از برگزاری این پایش را آگاه کردن برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران از وضعیت سواحل مکران و کسب اطلاعات پایه و جامع از هیدروشیمی مناطق ساحلی، شناسایی آنومالی زمین‌شناسی و آلودگی‌های با منشا انسانی در محیط‌های مختلف بررسی شده بر اساس مقادیر زمینه طبیعی و شاخص‌های زیست محیطی، عنوان کرد.

بر اساس اعلام پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، سواحل مکران، دارای ناشناخته های بسیاری برای جامعه علمی و تصمیم ساز کشور است. با توجه به اهمیت دریای عمان و سواحل مکران به عنوان پلی بین دریاهای آزاد و خلیج فارس و وجود چند بندر مهم و فعال دارای تبادلات گسترده با کشورهای اطراف و گاه فرا منطقه‌ای، لزوم توجه به جنبه های مختلف، زمین شناختی، فیزیکی، شیمیایی و زیستی سواحل آن از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. از طرفی با توجه به رشد روز افزون جمعیت، رشد اقتصادی و صنعتی ایران و کشورهای منطقه و پتانسیل‌های بی شمار سواحل در توسعه کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت‌های عظیم آن، ایجاد یک برنامه مدون علمی برای بررسی تأثیر متقابل ساحل‌انسان و راهکارهای حفظ سواحل از تخریب و استفاده غیرعلمی، امری اجتناب ناپذیر است. اولین گام در چنین برنامه ای شناخت محیطی از وضعیت سواحل مکران خواهد بود.

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در راستای وظایف سازمانی خود، تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری و نمونه‌برداری، کادر متخصص و مجرب در زمینه های مختلف اقیانوس شناسی و آزمایشگاه‌های تخصصی، برنامه پایش را برای مطالعه سواحل مکران در حوزه های مرتبط با اقیانوس‌شناسی تدوین کرده است. این پژوهش مشتمل بر زمینه‌های علمی متعدد از جمله آلودگی، زیست شناسی و زمین‌شناسی دریایی و خشکی بوده و متخصصان مختلف از رشته‌های مربوطه حضور خواهند داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha