۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85287396
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«تصویرگران کوچک»/ باید کودکان را جدی گرفت

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85287396
«تصویرگران کوچک»/ باید کودکان را جدی گرفت

تهران- ایرنا- نمایشگاه «تصویرگران کوچک» در خانه هنرمندان ایران برپا شده و در این رویداد نقش هنر کودکان در تصویرسازی کتاب‌های آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه «تصویرگران کوچک»؛ تصویرسازی کتاب کودک توسط کودکان گروه سنی ۶ تا هشت سال با آثاری از دانیال جهانی، وستا موسوی، ثنا یعقوبی، آروشا مستعان و نیکی جعفرزادگان ۱۱ آبان ماه در گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران برپا شده است.

مهسا مُلک آرا (کشاورزی)، فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه الزهرا (س) و کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس، مربی بین‌المللی نقاشی کودک و مربی مونته سوری از انگلیس، نمایشگاه‌گردانی این رویداد را برعهده دارد.

وی همچنین تجربه شرکت هنرجویانش در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله صلح آمریکا، هیکاری ژاپن و لویی فرانسه و برگزاری کارگاه در زمینه‌های دوره‌های نقاشی خلاق، قصه گویی خلاق، نمایش خلاق را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. تصویرسازی دوازده کتاب کودک در ایران و منچستر توسط هنرجوهای خردسال از سوابق هنری ملک آراست.

مُلک آرا (کشاورزی) درباره چگونگی برپایی نمایشگاه «تصویرگران کوچک» به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکی از بزرگترین دغدغه‌هایم، جدی گرفتن کودکان است. اینکه از شعارها فراتر برویم و با آموزش اصولی، بذری را در وجود، ذهن و روحشان بکاریم و سپس برای رشد و نمو آنها بستری فراهم کنیم.

وی گفت: کودکانی که در این نمایشگاه حضور دارند، دو سال تحت آموزش‌های هنری «آنلاین» من بودند. روی آموزش آنلاین تاکید می‌کنم تا بدانید کسی جز خودشان، در رنگ و نقش آثار آنها دست نبرده و تمامی آثار برآمده از ذهنی آموزش دیده و خلاق است.

«تصویرگران کوچک»/ باید کودکان را جدی گرفت

نمایشگاه‌گردان «تصویرگران کوچک» درباره روند شکل‌گیری آثار این نمایشگاه بیان کرد: خیلی ساده پیش رفتیم. به این صورت که کودکان، داستان‌ها را می‌خواندند و بر اساس صفحه‌بندی که برایشان مشخص کرده بودیم، تصورات خودشان را از شخصیت‌ها و وقایع اتود می‌زدند و پس از تایید، کار را اجرا می‌کردند.

مُلک آرا (کشاورزی) افزود: از این جهت می‌گویم که نویسندگان در جریان باشند، کودکان بیش از تصور ما درک و پذیرش دارند و اگر زمان کافی داشته باشند، قطعا تعامل خوبی با شما برقرار می‌کنند. البته کاملا باید در ابراز عقیده‌هایشان حس آزادی را تجربه کنند و برای پذیرش نظرات نویسنده، آموزش دیده باشند.

وی اظهارداشت: براین اساس، اگر نویسندگان برای کودکان می‌نویسند، باید نظرات آنها را درباره داستان‌های خود پذیرا باشند و اگر صبوری کنند، خواهند دید که چگونه ذهنیات آنها را عینیت می‌بخشند.

این مربی بین‌المللی نقاشی کودک درباره چگونگی انتشار کتاب تصویرسازی هنرجویانش بیان کرد: بعد از دو سال به دنبال نویسنده و ناشری بودم که در تهیه کتاب مشارکت کند اما متاسفانه هیچ‌ کس تمایلی به این امر نداشت تا اینکه نویسنده‌ای جوان از این اتفاق استقبال کرد، وی برای ۱۰ داستان، تصویرسازی کتاب کودک خود را به هنرجویانم سپرد. این نمایشگاه حاصل این اعتماد و نتیجه کتاب‌های چاپ شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مُلک آرا (کشاورزی) همچنین درباره مخاطبان هدف نمایشگاه «تصویرگران کوچک» گفت: مخاطب هدف ما، اول از همه کودکان و خانواده‌هایشان هستند که بدانند نقاشی دنیایی فراتر و جدی‌تر از دفترهای نقاشی دارد و می‌توانند هدفمندتر پیش بروند.

وی افزود: همچنین نویسندگان و انتشارات بزرگی که به دلیل بازار نامناسب کتاب در ایران، هیچ سرمایه‌گذاری روی کودکان انجام نمی‌دهند، می‌توانند مخاطب این نمایشگاه باشند. در نهایت این عوامل می‌تواند موجب شناساندن هنرجویانم به دنیای حرفه‌ای هنر و جامعه ایران باشد.

«تصویرگران کوچک»/ باید کودکان را جدی گرفت

این مربی بین‌المللی نقاشی کودک درباره بازخوردهای مخاطبان نسبت به آثار نمایشگاه «تصویرگران کوچک» اظهارداشت: بازخوردها تاکنون عالی بوده است، اکثرا باور نداشتند کودکان ۶ تا هشت ساله بتوانند چنین درکی از تصویرسازی کتاب داشته باشند و این چنین خلاق عمل کنند. اگر بتوانیم مخاطبان هدف بیشتری را جذب کنیم، اتفاق‌های بزرگی رخ می‌دهد.

در بیانیه نمایشگاه «تصویرگران کوچک» آمده است: «در طی فرآیند آموزش هنر به کودکان، دریافتم با چنان دنیای بکر و خلاقانه‌ای روبرو هستم که نظیری ندارد. زمانی که شما کتاب داستانی را برای کودکتان خوانش می‌کنید تصورات ناب و جذابی را در ذهن او می‌پرورانید، آن چنان کلمات در باورشان پرواز می‌کند که گویی مجال واقعی شدن یافتند و دقیقا در این «لحظه» نقاشی معجزه می‌کند و پرنده خیالش را به سرزمین‌های دور از تصور ما بزرگسالان می‌رساند.

پروژه تصویرسازی کتاب کودک توسط کودکان فرصت ارزنده‌ای‌ است، برای دیده شدن هنرشان. اینکه کودک بداند نقاشی‌های او فقط برای سرگرمی و دست‌ورزی نیست و سویه‌های جدی‌تری دارد، در بالابردن اعتماد به نفس او نقش موثری خواهد داشت و زین پس برای خود آینده‌ای را در دنیای نقاشی متصور می‌شود. در این راستا حمایت بزرگسالان بسیار کارساز است.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار نمایشگاه «تصویرگران کوچک» تا ۲۲ آبان ماه به جز شنبه‌ از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha