به گزارش ایرنا، سیروس همتی که به عنوان عضو هیات داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرده بود، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سالهاست که برگزار میشود اما موضوع آموزش برای کودکان و نوجوانان و پرداختن به این حوزه از تئاتر در استانها نیاز به سرمایهگذاری دارد.
وی با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنوارههای تئاتر استانی گفت: سرمایهگذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بنمایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانهسازی برای آینده تئاتر لازم است.
این بازیگر سابق سینما و تلویزیون در ادامه درباره ارزیابی بخشهای مختلف سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری با تأکید دوباره بر آموزش تصریح کرد: همه آنچه لازم است در آموزش خلاصه میشود، متن، بازیگری و کارگردانی سهشاخه اصلی است که اگر به موضوع آموزش آن توجه شود میتوان در ادامه انتظار داشت که کارهای خوبی نیز به جشنواره ارائه شود.
همتی با بیان اینکه انتخاب آثار برگزیده این دوره از جشنواره استانی به راحتی انجام شد و داوران در کمترین زمان در اعلام اثر منتخب به نتیجه رسیدند، یادآور شد: در برخی جشنوارهها به دلیل ضعیف بودن آثار ارائهشده بهسختی میتوان انتخابی را انجام داد اما با توجه به آنکه جَنَم و بنمایه در تئاتر چهارمحال و بختیاری وجود دارد کار داوری نیز به خوبی پیش رفت.
وی افزود: با این حال احساس خطری نیز در مورد جشنواره استانی وجود دارد چراکه در مقایسه با سالهای پررونق آن، روندی نزولی در حال شکلگیری است که در صورت تداوم، موضوع نگرانکننده است.
داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اظهار داشت: آنچه در روزهای حضورم در استان و در جمع هیات داوران جشنواره استانی به آن پی بردهام، آن است که چهارمحال و بختیاری ازنظر آیینها، سنتها و خردهفرهنگها میتواند در تئاتر آیینی حاصل خیز باشد.
وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری بستر خوبی برای برپایی جشنوارهها و نمایشهای آیینی دارد و آنچه در جشنواره تئاتر استانی کمتر دیده شد همین سمتوسوی آیینی بودن آثار است.
این هنرمند عرصه تئاتر و سینما با بیان اینکه نمایشهای خارجی و شهری در شهرهایی چون تهران به تعداد اجرا میشود، گفت: باید دید چه نوع اثری در تهران وجود ندارد تا بتوان بهواسطه آن روحی تازه در تئاتر و نمایش استانی ایجاد کرد و آن همین عناصر فرهنگی کمتر دیده شده چون لالاییها، قصهها و آیینهای بومی و محلی مناطق است.
همتی تصریح کرد: در ۱۳ نمایش حاضر در جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری اثری که بهصورت ویژه هم آیینی و هم نمایشی باشد دیده نشد و از این رو لازم است سمت و سوی فراخوانهای جشنواره به ارائه حمایت از آثار هنری تولیدی اینچنینی به پیش برود.
وی با ابراز تاسف از اینکه در آثار این دوره از جشنواره، هیچ اثری ارائهکننده فرهنگ غنی و اصیل استانی نبود، حمایتهای مالی بیشتر برای تولید نمایشهای برگرفته از سنتها و آیینها در مقایسه با دیگر آثار و قرار دادن این آثار در صدر برنامه اجراهای عمومی را بهانه و تشویقی برای ترغیب هنرمندان برای بازگشت به اصالتهای ازیادرفته و یا در حال فراموشی و تولید اثر در این حوزه دانست.
داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری همچنین در خصوص ضعف متن و نمایشنامه در جشنوارهها و چگونگی رفع آن نیز گفت: حل مشکل متن، ساده است و اگر تعدادی از نویسندگان بومی حاضر در جشنواره که دغدغه و انگیزه نوشتن دارند به دورههای آموزشی نمایشنامه نویسی اعزام شوند و یا از نویسندگان با تجربه برای حضور در استان و برپایی دوره آموزشی دعوت شود شاید بتوان این معضل را برطرف کرد.
همتی بازگشت به دوران همدلی و دور شدن از تبعیضها را لازمه رونق بخشی به هنر و بهویژه تئاتر دانست و تصریح کرد: ناراحتیها و دلخوریهای هنرمندان، هم تئاتر و هم سینمای کشور را تحت تاثیر قرار میدهد و این باید با همدلیها جبران شود.
به گزارش ایرنا، سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری روزهای ۱۵ تا ۱۸ آبان در شهرکرد برگزار شد که در پایان با اعلام نظر هیات داوران، نمایشهای «من هر وقت دیدمت، داشتی میرفتی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری فارسانی و مریم سلیمانی بابادی،«عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی حسین وکیلی و نمایش «تکرار» به نویسندگی جمشید خانیان و کارگردانی امیرمحمد اسدی به بخش منطقهای جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.
نظر شما