انتظار افکار عمومی جهان از دیدار «بایدن» و «شی» چیست؟
عکس آرشیوی است

تهران - ایرنا - ملاقات قریب الوقوع سران آمریکا و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک اگرچه دیداری دوجانبه درباره مسائل و روابط فیمابین خواهد بود، اما نقش کنونی چین بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت و نیز نقش آمریکا بعنوان اصلی ترین متحد تل آویو باعث شد تا جامعه جهانی انتظاراتی فراتر از یک ملاقات دوجانبه از دیدار شی و بایدن داشته باشد.

به گزارش ایرنا، شهر سانفرانسیسکو آمریکا روزهای پیش رو میزبان سران کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-پاسیفیک خواهد بود و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم قرار است روزهای ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه جاری برای شرکت در این اجلاس و نیز با هدف دیداری دوجانبه با جو بایدن همتای آمریکایی اش، به سانفرانسیسکو سفر کند.

اگرچه به روشنی پیداست که شی و بایدن طیف وسیعی از موضوع های مرتبط روابط دوجانبه با هدف کاستن از تنش های فراوان میان دو کشور را در فهرست از پیش تهیه شده برای این ملاقات، در دستور کار دارند و درخصوص برخی مهم ترین مسائل بین المللی نیز گفت و گو خواهند کرد، اما این دیدار در شرایط کنونی که جنایات و حملات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین که بیش از یک ماه است بطور بی وقفه ادامه دارد و تاکنون به شهادت بیش از یازده هزار نفر از مردم غزه منجر شده، زیر ذره بین افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

مردم هفته هاست که در سراسر جهان با برگزاری تجمع ها و تظاهرات های گسترده، فریاد "جنگ را متوقف کنید" سر می دهند و گویا این فریاد در صدای غرش های شبانه روزی جنگنده ها، توپخانه ها و انفجار بمب های متعارف و نامتعارف رژیم جنایتکار صهیونیستی محو شده و تا امروز به جایی نرسیده است. حالا که قرار است نشست سانفرانسیسکو برگزار شود، مردم و وجدان های بیدار جهان می خواهند فریاد آنها در محکومیت جنایات اسرائیل و حمایت از فلسیطینیان، در این نشست و دیدارهای حاشیه ای آن شنیده شود.

چین که هم اکنون نقش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد و همواره از تلاش های دیپلماتیک خود برای تقویت صلح و ثبات در جهان سخن می گوید، بعد از میانجی گری بین ایران و عربستان در ماه های گذشته که موجب رفع اختلافات و از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور شد، بارها تاکید کرده است که خواستار خاورمیانه ای آرام و باثبات است و از هیچ تلاشی برای تقویت صلح و آرامش در این منطقه راهبردی جهان دریغ نخواهد ورزید.

آمریکا هم به عنوان بزرگترین حامی و هم پیمان رژیم اسرائیل، نقش کلیدی در اقدامات این رژیم دارد و واشنگتن درصورت داشتن کوچک ترین اراده جدی برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، می تواند افسار این رژیم را بکشد و جنگ را متوقف سازد و شاید از این طریق بخش کوچکی از بار دروغ های خود در دفاع از حقوق بشر را بکاهد.

اکنون که قرار است سران این دو کشور اثر گذار در تحولات بین المللی دور یک میز در سانفرانسیسکو بنشینند، توجه جدی به ضرورت توقف جنگ و مهار جنایات جنون آمیز رژیم صهیونیستی، خواسته و انتظار افکار عمومی جهان از این ملاقات است.

شاید شی و بایدن فرصت هایی دیگری برای گفت و گو پیرامون مسائل دوجانبه و دیگر رویدادهای بین المللی داشته باشند اما فرصت برای نجات جان کودکان و زنان و غیرنظامیانی که تا امروز از حملات بی امان صهیونیست ها جان به در برده اند، بسیار اندک است و سران دو قدرت شرق و غرب، اکنون و در آستانه دیدار سانفرانسیسکو، آزمونی تاریخی پیش رو دارند.

اگرچه نگاهی به سابقه و تاریخ رفتارهای شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که نمی توان چندان به نقش آفرینی این نهاد تحت نفوذ قدرتهای غربی هم پیمان با رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت و آرامش در جهان چشم دوخت، با این وجود، دولت چین در شرایطی ریاست دوره ای شورای امنیت را بدست گرفته است که یکی از فجیع ترین جنایات علیه بشریت در غزه و پیش چشم همگان درحال رخ دادن است و شورای امنیت هم در چنین شرایطی، بدون تردید هیچ اولویتی مهم تر از اقدام عاجل برای متوقف کردن این نسل کشی آشکار ندارد. از این رو، برخی کارشناسان ریاست کنونی چین به عنوان یک کشور اثر گذار در تحولات خاور میانه، بر شورای امنیت را یک آزمون تاریخی برای پکن در برهه کنونی می دانند.

اگرچه قرار است نشست اضطراری سران کشور های عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع تلاش برای متوقف کردن جنگ در غزه به زودی به میزبانی عربستان برگزار شود، اما برگزاری این نشست به معنای رفع مسئولیت سنگین از قدرتهای بزرگ جهان و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا و چین نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha