جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

کرمانشاه – ایرنا - جهاد آبرسانی طرحی به وسعت روستاهای کشور در دولت سیزدهم آغاز شده و طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در پی اجرای این طرح، به ۱۴۰ روستای استان آبرسانی و۲۰۰ روستای دیگر نیز تا پایان سال از نعمت آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دسترسی به آب سالم از نظر کمی و کیفی نقش مهمی در افزایش و پایداری جمعیت روستایی دارد، از این رو رفع تنش آبی در روستاها و آبرسانی به مناطق محروم در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

در حال حاضر وزارت نیرو در حال اجرای طرح جهاد آبرسانی روستایی است تا بتواند محرومیت و تنگناهای آبی این مناطق را برطرف کند.

این طرح از جمله طرح‌های ملی وزارت نیرو در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور است؛ پروژه‌ای چهار ساله که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از ۱۸ ماه ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

آبرسانی به ۲۰۰ روستای استان کرمانشاه در دست اجرا است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این راستا به خبرنگار ایرنا، گفت: سال گذشته برای آبرسانی به ۳۴۹ روستای استان قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شد که از این تعداد تاکنون به بیش از ۱۴۰ روستا از آبرسانی شده است.

«رضا داودی» ابراز امیدواری کرد طبق برنامه ریزی های انجام شده، آبرسانی به ۲۰۰ روستای باقی‌مانده تا پایان امسال انجام شود.

او در ادامه از جهاد آبرسانی به ۸۶۰ روستای استان کرمانشاه طی سه سال خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۱۱ روستای باقی مانده که با تنش آبی مواجه اند که تا تابستان ۱۴۰۵ باید به این روستاها آبرسانی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان در حال حاضر پیشرفت خوبی دارند و در برخی از نقاط سخت‌گذر برای آبرسانی مشکل وجود داشت اکنون با تلاش و جهاد شبانه روزی مشکلات آن‌ها مرتفع شده است.

وی گفت: در این پروژه ها سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص)، مناطق شرقی تا اسلام‌آباد غرب و قرارگاه منطقه ای نجف اشرف مناطق غربی استان و اورامانات را در جهاد آبرسانی شرکت آب و فاضلاب پوشش می‌دهند.

جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

تجهیر و راه اندازی مجدد چاه آب شرب شهر گودین در کنگاور

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به پایداری آب روستاهای فیروزآباد کوچک کنگاور، ۲روستای گلسرخه و ده خداداد شهرستان سنقروکلیایی، افتتاح مخزن ۵۰۰ متر مکعبی آب شرب روستای دشه بخش مرکزی پاوه در روزهای گذشته اشاره کرد.

داوودی همچنین از راه اندازی و تجهیز مجدد چاه آب شرب شهر گودین به عمق ۱۰ متر با جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفر و همچنین پایداری آب شرب شهر تازه آباد ثلاث باباجانی در هفته های اخیر خبر داد.

یک قدم تا بهره برداری از مخازن پروژه آبرسانی شهرستان سنقروکلیایی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: در راستای اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان کرمانشاه؛ احداث مخازن پروژه آبرسانی به مجتمع آگاه شهرستان سنقر بیش از ۹۴ درصد پیشرفت داشته است.

داودی تصریح کرد: جهت تامین آب شرب ۱۸ روستا این مجتمع با تعداد ۵۴۳ خانوار، احداث ۱۳ باب مخزن با حجم ۶۴۰ متر مکعب در دستور کار قرار گرفته که تا به حال ۱۲ باب آن با حجم ۶۱۰ متر مکعب به طور کامل تکمیل شده و تنها اتمام مخزن ۵۰ متر مکعبی خانقاه سفلی باقی مانده است.

وی افزود: عملیات لوله گذاری این پروژه تاکنون۶۴ درصد و احداث سه باب موتورخانه ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اشاره‌ای هم به دیگر پروژه خطوط انتقال آب بین مخازن این شهر داشت و اضافه کرد: هدف از اجرای این خطوط، آبرسانی از محل تصفیه‌خانه آب تا مخازن زون‌های فشاری پست و مرتفع شهر است که شامل لوله‌گذاری به متراژ ۶ هزار و ۵۰۰ متر با لوله فولادی در سایزهای ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیمتر است که این پروژه هم تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل پایانی آن در حال انجام است.

جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

طعم گوارای آب پایدار به ۸ روستای روانسر می‌رسد

مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه، از پایان پروژه آبرسانی به هشت روستای شهرستان روانسر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی ادامه داد: عملیات آبرسانی به ۸ روستای مجتمع سلکان شهرستان روانسر، ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این پروژه جهت تامین آب شرب ۲۰۰ خانوار این روستاها، لوله‌گذاری به متراژ ۲۱ هزار و ۸۸۴ متر در نظر گرفته شده که شامل ۱۷ هزار و ۶۲۶ متر خط انتقال و ۴ هزار و ۲۵۸ متر شبکه توزیع است.

وی عنوان کرد: تاکنون عملیات لوله‌گذاری این پروژه ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها لوله‌گذاری یک‌هزار و ۵۸۷ متر آن باقی‌مانده است.

داودی افزود: در این پروژه علاوه بر لوله‌گذاری، احداث یک باب موتورخانه نیز در دستور کار قرار داشته که تاکنون ۹۵ درصد از کار احداث آن انجام شده است.

جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

پیشرفت ۸۰درصدی پروژه آبرسانی به مجتمع ویژنان شهرستان گیلانغرب

داودی در ادامه به عملیات آبرسانی به ۲۸ روستای مجتمع ویژنان در شهرستان گیلانغرب اشاره کرد وافزود : این پروژه تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان کرد: در این پروژه جهت تامین آب شرب ۷۴۰ خانوار در ۲۸ روستا این مجتمع، عملیات لوله گذاری به متراژ ۷۰ هزار و ۸۵۲متر در نظر گرفته شده که شامل ۲۷هزار و ۴۸۴متر خط انتقال و ۴۳هزار و ۳۶۸متر شبکه توزیع است.

وی توضیح داد: تاکنون در این عملیات ۵۶ هزار و ۷۶۱ متر لوله گذاری اجرا شده و تنها لوله گذاری ۱۴هزار و ۹۱ متر آن باقی مانده است.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ویژنان در سال گذشته توسط قرارگاه سازندگی نجف اشرف نیروی زمینی سپاه آغاز شد و تاکنون علاوه بر لوله گذاری، احداث ۱۱ باب مخزن و ۳باب موتورخانه این پروژه پیشرفت چشمگیری داشته است.

جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

به ثمر رسیدن تلاش های تیم جهاد آبرسانی در روستای "تین" شهرستان پاوه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در راستای اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان کرمانشاه؛ پروژه آبرسانی به روستای "تین" شهرستان پاوه، آماده بهره برداری است.

وی ادامه داد: در این پروژه جهت تامین آب شرب این روستا، عملیات لوله گذاری به متراژ ۶ هزار و ۷۰۳ متر، احداث ۲ باب مخزن با حجم ۲۱۰ متر مکعب و احداث ۱ باب موتورخانه به طور کامل انجام شده است.

داودی افزود: در این پروژه ابنیه ایستگاه پمپاژ نیز تکمیل شده و تنها راه اندازی بخش برق و مکانیکال آن باقی مانده است. علاوه بر عملیات ذکر شده، ۲۴۰ عدد کنتور آب نیز برای مشترکین این روستا نصب شده است.

با اتمام عملیات اجرایی این پروژه ۱۸۶ خانوار این روستا با جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر از آب شرب و پایدار بهره مند می شوند.

جهاد آبرسانی برای سیراب شدن روستاهای استان کرمانشاه

۱۶هزار روستا، هدف آبرسانی

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، اگرچه هدف‌گذاری ابتدایی این پروژه آبرسانی به ۱۰هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما به دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶هزار روستا افزایش یافت.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود سه‌هزار روستا از ۱۰ هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجرا است.

به طور کلی و در فاز نخست اجرای این طرح باید پنج‌هزار و ۴۰۶ لیتر بر ثانیه آب برای روستاهای هدف تأمین شود که تاکنون عملیات تأمین یک‌هزار و ۱۸۷ لیتر بر ثانیه آب به پایان رسیده است.

همچنین از ۱۰هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای سه‌هزار و یک کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

تلاش برای دستیابی به آب پایدار در استان کرمانشاه نیز با جدیت در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش ایرنا، از حدود ۲ هزار و ۶۰۰ روستای استان کرمانشاه ۸۰۰ روستا همچنان دارای تنش آبی هستند به گونه ای که به ۱۶۸ روستا در برخی از فصول سال همچنان با تانکر آبرسانی می شود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۳۷۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha