کشورهای مسلمان در بازار تجارت جهانی محصولات حلال سهم ناچیزی دارند

اهواز- ایرنا- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه کشورهای مسلمان در بازار تجارت جهانی محصولات حلال سهم ناچیزی دارند گفت: این درحالی است که یکهزار نشان استاندارد حلال برای محصولات تولید داخلی کشور از سوی این سازمان صادر شده است.

به گزارش ایرنا احسان ساده روز چهارشنبه در مراسم نکوداشت یکصدمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران در محل گیت بوستان اهواز با اشاره به اینکه تنها سازمان صادر کننده نشان حلال، سازمان استاندارد است بیان کرد: سهم کشورهای مسلمان نسبت به کشورهای غیرمسلمان در بازار تجارت جهانی محصولات حلال بسیار کم است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء هشت کشور اصلی عضو موسسه اسمیک (موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی) است که درتجارت حلال دنیا فعالیت دارد.

ساده با تاکید برافزایش سهم خوزستان در تجارت جهانی محصولات حلال افزود: در کنار صادرات مواد غذایی حلال می‌توان خدمات درمانی با ویژگی‌های اسلامی را نیز ارائه کرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: امسال برای اولین بار مدلی به نام "کیفیت جهان اسلام" توسط ایران طراحی و به ۵۷ کشور عضو موسسه اسمیک‌ نیز معرفی شد.

شاخص‌های ارزیابی این مدل بر اساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین کشورهای اسلامی و ۵۷ کشور عضو موسسه استاندارد و اندازه شناسی سازمان همکاری‌های اسلامی (اسمیک) است.

وی اثرگذاری دریافت این جایزه توسط واحدهای تولیدی از استاندارد را در امر صادرات مثبت خواند.

ساده اظهار کرد: امسال برای نخستین بار ارائه خدمات عمومی نیز مشمول استاندارد اجباری شدند و مراکزی همچون مهدهای کودک، مدارس و هتل‌ها نیز باید مجوز استاندارد دریافت کنند.

عدم اطمینان بخشی از سوی نهادهای مسئول باعث اختلال روانی جامعه می‌شود

رییس کل دادگستری خوزستان در ادامه این مراسم بیان کرد: اگر این اطمینان‌بخشی از سوی ‌نهادهای مسئول به منظور کنترل و نظارت مناسب ایجاد نشود امنیت روانی جامعه مختل خواهد شد.

علی دهقانی بیان کرد: یکی از نهادهای مرتبط با امنیت و سلامت مردم استاندارد است که نقش مهمی در پیشگیری از آسیب و تخلف دارد.

وی گفت: عملکرد استاندارد نوعی پدافند غیر عامل است که به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی کمک‌ می‌کند.

دهقانی افزود: برای جلوگیری از تخلف و آسیب به سلامت مردم اداره کل استاندارد باید از تجهیزات نوین در سنجش و صحت‌سنجی استفاده کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مدیرکل استاندارد خوزستان تا کنون ۳۶ نشان حلال در استان صادر شده که پیش‌بینی شده این رقم به ۴۵ مورد تا پایان امسال افزایش یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha