جشنواره نشریات دانشجویی با تمرکز بر نشریات برخط و حمایت از غزه برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» با تمرکز بیشتر بر نشریات برخط و با موضوع حمایت از مردم غزه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی بادپا امروز (دوشنبه) در نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» اظهار داشت: این جشنواره دانشجویی به نام تیتر، بعد از ۲ سال وقفه و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهمن ماه و با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی درمورد اعضای شورای سیاست‌گذاری ابن جشنواره اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری شامل معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، معاون دانشجویی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و شماری از فعالان رسانه ای از اعضای شورای سیاست‌گذاری هستند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم توضیح داد: جشنواره نشریات دانشجوی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برگزار نشده، آخرین دوره ۱۳۹۹ بود که اختتامیه آنسال ۱۴۰۰ برگزار شد و امسال این جشنواره با توجه بیشتر به نشریات دانشجویی از نوع مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری ۹ هزار و ۴۰۰ اردوی راهیان پیشرفت

بادپا در ادامه این نشست خبری به تشریح فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: یکی از اقدامات معاونت فرهنگی حمایت از گفتمان روایت پیشرفت در کشور است که با برنامه‌ریزی و برگزاری اردوهای راویان پیشرفت در کشور انجام شد.

وی ادامه داد: در همین راستا قرارگاه شهید فخری زاده در وزارت علوم برای توسعه گفتمان روایت پیشرفت راه افتاد و بر اساس آمار سامانه فرنما تا امروز ۹ هزار و ۴۰۰ اردوی راهیان پیشرفت با حضور ۲ هزار ۹۰۰ دانشجو برگزار شده است. ستادی هم برای پیگیری اردوهای راهیان پیشرفت در معاونت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد که اهداف قرارگاه شهید فخری زاده را پیگیری می‌کند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: نشست های عصر پیشرفت را هم در دانشگاه ها با حضور استادانی که روایتی برای گفتن در زمینه پیشرفت ایران دارند، برگزار می‌کنیم. شعار هر دانشجو یک راوی پیشرفت هم شعار این نشست ها است.

بادپا همچنین به برگزاری پویش های کتابخوانی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی منظمی برای کتابخوانی در دانشگاه ها تاکنون نداشته ایم ولی با برگزاری پویش‌های کتابخوانی قصد داریم، شبکه خوبی را برای معرفی و پخش کتاب ها در دانشگاه ها در نظر گرفته شده است. کتاب‌هایی را در حوزه دفاع مقدس و کتاب های تقریظی رهبر معظم انقلاب در این پویش معرفی و با همکاری ناشر و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به دانشجویان تقدیم می کنیم. اولین دوره این پویش نیز با کتاب سرباز روز نهم داستان زندگی شهید مصطفی صدرزاده مدافع حرم از اول آبان آغاز شد و تا ۱۲ بهمن ادامه دارد.

وی در ادامه این نشست حمایت از مردم غزه را ضروری دانست و یادآور شد: اقدامات مختلفی در معاونت فرهنگی برای حمایت از مردم غزه انجام شده است، پویش تک‌بیت برای دریافت یک بیت شعر آثار مرتبط دانشجویان تا پایان آبان، پویش دریافت آثار هنرهای تجسمی که در نهایت با همکاری خانه طراحان انقلاب اسلامی پایش و در نمایشگاهی نمایش داده می شود.

این مقام فرهنگی وزارت علوم افزود: حمایت تشکل های دانشگاهی که بیش از ۴۲۰ فعالیت در این زمینه در سامانه فرنما ثبت شده است و سردرهای دانشگاه ها که طی مدت ۳۷ روز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه به اشکال مختلف نسبت به این امر واکنش نشان داده اند.

بازگشت جشنواره تئاتر دانشجویی به صحنه

بادپا درمورد جشنواره تئاتر دانشجویی نیز اظهار داشت: این جشنواره از چهار سال قبل برگزار نشده است و برای اینکه با قوت و هم افزایی بیشتر تئاترهای دانشجویی برگزار شود، تفاهم نامه ای با مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کردیم. جشنواره امسال در کنار و همزمان با جشنواره تئاتر فجر ولی با جدولی مشخص و جداگانه از گروه های تئاتر دانشجویی و کانون های تئاتر برگزار می شود. کانون های تئاتر دانشجویی هم که اجراهای خوبی در مورد مردم غزه داشته باشند به صورت ویژه حمایت می‌شوند.

وی همچنین درمورد اقدامات در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی یادآور شد: جشنواره دوسالانه پایانی نامه های دینی و قرآنی در دانشگاه رفسنجان بهمن ماه برگزار می شود. برای حمایت بیشتر از این جشنواره و دستاوردهای دانشجویان در این زمینه بر اساس توافقی با معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار شد از پایان نامه های برتر دینی و قرآنی حمایت و پژوهانه ای هم برای حمایت از این دانشجویان و استادان تخصیص داده شود.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: همچنین سوگواره ملی اربعین در آذر ماه با هدف تجلیل از خادمان اربعین حسینی دانشگاه ها در دانشگاه علم و صنعت و جشنواره حرکت با حضور همه کانون‌های علمی دانشجویی آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی همراه با نمایشگاهی از دستاوردهای این کانون ها برگزار می‌شود.

بخش ویژه جشنواره؛ آثار مرتبط با افزایش مشارکت و آرمان های گام دوم انقلاب

دبیر اجرایی این جشنواره نیز هدف اصلی از برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی تیتر را ایجاد پیوند بین نشریات دانشجویی و رسانه های کشور عنوان کرد و گفت: بخش های مختلفی در این جشنواره پیش بینی شده است، این جشنواره از یک بخش رقابتی تشکیل می شود که آثار در ۱۶ حوزه بررسی و تقدیر می شوند.

متین منتظمی ادامه داد: یک بخش هم بخش نشریات برگزیده است که یک نشریه به صورت کلی داوری می شود. پیوست های فضای مجازی نشریات هم شامل سایت و وبلاگ هم در بخش دیگری داوری می شود. بخش ویژه امسال هم بخش حل مسایل ملی و نقش دانشگاه در حل آن، موضوع دیگر بحث آینده نگری و نقش جوانان در آینده کشور روایت پیشرفت هم از بخش های ویژه امسال است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی است را در پیش داریم، آثار مرتبط با افزایش مشارکت و آرمان های گام دوم انقلاب هم در این بخش ویژه توجه و بررسی می شود. یک موضوع جدید هم روز گذشته توسط شورای سیاست‌گذاری به بخش ویژه اضافه شد که دانشجو و حمایت از حماسه فلسطین است.

دبیر اجرایی جشنواره تیتر در مورد زمان آثار نیز گفت: آثار منتشر شده از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ برای همه بخش ها پذیرش می‌شود ولی آثار ویژه فلسطین و حمایت از حماسه مردم غزه از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۶ آذر ۱۴۰۲ است تا دانشجویان وقت داشته باشند در این حوزه نیز اثر تولید کنند.

منتظمی توضیح داد: فرایند دریافت آثار تا آذر ماه پایان می یابد، داوری نیز در سه مرحله در دی ماه و با داوری اهالی رسانه انجام می شود. همچنین کارگاه های رسانه ای هم در حاشیه جشنواره تیتر داریم.

به گزارش ایرنا، فرایند ارسال آثار برای این دوره از جشنواره از ابتدای آبان آغاز شد و علاقمندان تا ۳۰ آذر ماه فرصت دارند با مراجعه به وب سایت titrfestival.dmsrt.ir آثار خود را برای داوری ارسال کنند.

دانشجویان می توانند آثار خود را که از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ منتشر شده است در بخش رقابتی و در قالب اثر برگزیده، نشریه برگزیده، بخش مجازی، سایت یا وبلاگ، نشریات صوتی یا پادکست، نشریات کاغذی-الکترونیک، نشریه چندرسانه ای، آفلاین و الکترونیکی، گرافیک و موشن گرافیک، فیلم خبری و فتوکلیپ ارسال کنند.

همچنین بخش ویژه این دوره از جشنواره با موضوعات دانشگاه و حل مسائل ملی، دانشجو و امید به آینده، دانشجو و روایت پیشرفت، دانشجو، انتخابات و مشارکت آگاهانه، دانشجو و آرمان های گام دوم انقلاب اسلامی است که علاقمندان می‌توانند آثار خود را در یکی از چهار قالب گزارش، یادداشت، مصاحبه و مقاله در سامانه بارگذاری کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha