۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبر: 85284863
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مشترکان گاز پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند

۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبر: 85284863
مشترکان گاز پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند

تهران- ایرنا- بنا بر مصوبه جدید دولت، مشترکان گاز چنانچه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل صرفه‌جویی کنند، نه فقط هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، چهره وحشت‌آور «ناترازی گاز» در زمستان برای مشترکان آشناتر می‌شود، زیرا با افزایش ناگهانی مصرف برای گرمایش در این فصل، احتمال قطع گاز جدی‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، برای حمایت از مشترکان خانگی، دولت مجبور به قطع گاز صنایع می‌شود که این اقدام نیز ضرری جبران‌ناپذیر (حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار) به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

با توجه به اینکه در یک دهه اخیر، معیشت خانوارها افت زیادی داشته، دولت برای اصلاح الگوی مصرف، از سیاست‌های غیرقیمتی استفاده کرده است که این موضوع در تابستان امسال و سال گذشته برای مصرف برق به کار گرفته شد و با موفقیت همراه بود؛ به‌طوری که یک‌سوم قبوض برق کشور مشمول پاداش صرفه جویی شدند.

این موفقیت باعث شد دولت تصمیم بگیرد این موضوع را برای دیگر حامل‌های انرژی از جمله گاز اجرایی کند.

بر اساس مصوبه دولت، تعرفه گاز در سال ۱۴۰۲ بدون تغییر در مقایسه با سال قبل و فقط با اصلاح دامنه پلکان مصرف گاز از ۷۵ مترمکعب به ۱۰۰ مترمکعب همراه بوده است.

در مصوبه جدید، در صورت صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گاز، برای آنان پاداش در نظر گرفته شده است.

بنا بر مصوبه جدید، مشترکان چنانچه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل صرفه‌جویی کنند، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

بنا بر اعلام «مسلم رحمانی» مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، نزدیک ‌به ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از سه برابر الگو گاز مصرف می‌کنند، کمتر از ۱.۳ درصد مشترکان است.

کارشناسان معتقدند تنها راه‌ کوتاه‌مدت برای حل مشکل ناترازی گاز، مصرف بهینه و صرفه‌جویی است.

توجه به این نکته نیز ضروری است که براساس گزارش سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۹۰ درصد پرمصرف‌ها ساکن مناطق مرفه تهران هستند و از گاز برای داغ کردن استخر و جکوزی و استفاده از شومینه و گرم کردن سطح خانه‌های چند صدمتری استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha