کاهش ۱۱ درصدی چک‌های برگشتی شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن

تهران- ایرنا- بررسی آخرین داده‌های بانک‌ مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که شهریورماه امسال ۶۴۱ هزار فقره چک وصول نشد که در مقایسه با ماه قبل از آن (مراددماه) ۱۱.۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بانک مرکزی همواره در پایان هر ماه آمار چک‌های مبادله شده در منتشر می‌کند. بر اساس آخرین گزارش این بانک در شهریور ماه است در مجموع بیش از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۴۷۲ هزار میلیارد تومان در بازه زمانی مذکور مبادله شده است.

میزان چک‌های مبادله‌ای در ماه آخر تابستان نسبت به ماه قبل از آن از نظر تعداد ۶.۹ درصد و از حیث مبلغ ۴.۷ درصد کاهش یافته است.

در شهریورماه ۴۸.۴ درصد چک‌های مبادله در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است و بیشترین سهم را نسبت به سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

در پایتخت حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به هزار ۲۲۸ هزار میلیارد تومان چک مبادله شده است.

وصول ۹۱.۴ درصد چک‌های مبادله‌ای

براساس این گزارش در آخرین ماه تابستان بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۴۱۱ هزار میلیارد تومان وصول شده است. میزان چک‌های وصولی در شهریورماه از نظر تعداد ۶.۵ درصد و از حیث مبلغ ۴.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مذکور از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار چک مبادله‌ای ۹۱.۴ درصد وصول شد. تعداد چک‌های وصولی در مردادماه امسال معادل ۹۰.۹ درصد بود. میزان چک‌های وصولی در شهریور نسبت به ماه قبل از آن ۰.۵ درصد رشد داشت.

استان‌های گیلان، قم،‌ خوزستان، کرمانشاه و گلستان در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی را دارند. در پاستخت نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک وصول شده است.

۸.۶ درصد چک‌ها در شهریورماه وصول نشد

براساس این گزارش شهریورماه امسال در کل ۶۴۱ هزار فقره چک به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. میزان چک‌های برگشتی شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن ۱۱.۸ درصد کاهش یافته است.

به عبارتی از کل تعداد چک‌های مبادله شده شهریور امسال ۸.۶ درصد وصول نشده است در حالیکه این رقم در مردادماه برابر ۹.۱ درصد بود.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد،‌خراسان شمالی و کردستان بیشترین آمار چک‌های برگشت را نسبت به سایر استان‌ها داشتند. در پایتخت نیز حدود ۱۸۸ هزار فقره چک برگشت داده شده است.

کاهش ۱۱ درصدی چک‌های برگشتی شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha