۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷
کد خبر: 85284408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه‌گذاری آمریکا در سریلانکا با هدف کاهش نفوذ چین

تهران- ایرنا - آمریکا در راستای توافق دهلی و واشنگتن برای کاهش نفوذ چین در آسیای جنوبی، ۵۵۳ میلیون دلار در ساخت و ساز یک بندر در سریلانکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مینت، شرکت بین المللی توسعه مالی در بیانیه ای اعلام کرد این سرمایه گذاری برای ساخت بندر وست کانتینر در کولومبو پایتخت سریلانکا بزرگ ترین سرمایه گذاری زیرساختی دولت آمریکا در آسیاست. این سرمایه گذاری رشد اقتصادی و ادغام اقتصادی منطقه ای سریلانکا از جمله با هند که شریک کلیدی برای هر دو کشور است را تقویت خواهد کرد.

این سرمایه گذار آمریکایی همچنین از تلاش های جدید برای کاهش نفوذ چین در سریلانکا خبر داد. سال گذشته و پیش از مشکلات اقتصادی در سریلانکا، کولومبو پروژه های ساخت و ساز بنادر و بزرگراه ها را به چین سپرد که این امر به بدهی های بزرگ به پکن منجر شد. هند نیز به دنبال توازن قدرت در کشور همسایه اش یعنی سریلانکاست.

این سرمایه گذاری بخشی از تسریع جهانی شرکت بین المللی توسعه مالی است که در مجموع در سال ۲۰۲۳ به ۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. یک مقام سیاسی آمریکا سرمایه گذاری این کشور در بندر سریلانکا را نمادی از تعهد این کشور برای ورود بیشتر به پروژه های توسعه مدارانه در سراسر هند-اقیانوسیه توصیف کرد.

سرمایه گذاری آمریکا در این پروژه در کنار شرکت هندی آدانی گروپ است که بیشترین سهام را در اختیار دارد. هرچند سال گذشته سرمایه گذاری های این شرکت هندی در سریلانکا از سوی برخی نمایندگان سریلانکا مورد انتقاد قرار گرفت. چرا که آنها این سرمایه گذاری ها را در راستای منافع هند خواندند. رئیس شرکت آدانی که میلیارد حامی نارندرا مودی نخست وزیر این کشور است این ادعاها را رد کرده و آن را در راستای نیازهای سریلانکا می داند.

چین به عنوان بزرگترین سرمایه گذار مستقیم خارجی تا پایان سال گذشته میلادی حدود ۲.۲ میلیارد دلار در سریلانکا سرمایه گذاری کرده بود. مقامات آمریکا علناً از بندر کمتر استفاده شده هامبانتوتا واقع در جنوب سریلانکا به عنوان بخشی از آنچه "دیپلماسی تله بدهی چین" می نامند انتقاد کردند.

بندر کولومبو یکی از پررفت و آمدترین بنادر اقیانوس هند است که به مسیرهای کشتی رانی بین المللی دسترسی می دهد. تقریبا نیمی از کشتی های باربری از این آب ها عبور و مرور می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha