«بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» رونمایی شد؛ کتابی با سوالات صریح و پاسخ‌های بدون سانسور
علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی

تهران- ایرنا- کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی ها» که حاصل گفت وگوهای امیرحسین ثابتی با دانش آموزان شش مدرسه دخترانه است، با حضور علاقه مندان به کتاب، در روزنامه ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی خضریان شامگاه سه‌شنبه در این آیین رونمایی اظهار کرد: در نظام‌های سیاسی مانند ایران وقتی درگیری از جنس جنگ نرم رخ می‌دهد این جنگ برای تغییر نظام ارزشی آن کشور است که این ارزش‌ها را به ضد ارزش تبدیل کند و به تبع آن جنگ نرم آرام پیش می‌رود.

وی افزود: در جامعه آمریکایی این گونه نیست که دین‌داری محدود شود و دین ارزش ثانویه به حساب می‌آید. اما در جامعه ایران، معنویت ارزش بالادستی است که به دینداری، معنا شده است. بعد از پیروزی رزمندگان در آزادسازی خرمشهر، وقتی حضرت امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد کسی از فرماندهان جنگ و بسیجیان نگفت در کنار خدا ما هم بودیم. همه پذیرفتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

خضریان همچنین ابراز کرد: در شبیخون و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، دشمن به دنبال ثانویه کردن ارزش اولیه است که به عنوان نمونه در دهه ۷۰، ثروت تبدیل به ارزش اولیه شد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ثروت، آرام آرام به دلیل حاکم شدن گفتمان لیبرال‌ها، همه چیز خودش را در بخشی از جامعه ما تنظیم می‌کند و شاهدیم که جامعه به سمت بی‌حجابی حرکت کرد چرا که در آثار سینمایی با نشان دادن سبک زندگی ثروتمندان، این بخش از جامعه به سمت هم‌سبک کردن خود با ثروتمندان رفت تا خود را شبیه آنان بکند که که این موضوع، در حوزه بانوان ما دارد رقم می‌خورد.

وی با اشاره به موضوع حجاب بیان کرد: لازم است حجاب را در پایه‌های فرهنگی جامعه جا بیاندازیم وگرنه با بنر زدن، حجاب در جامعه جا نمی‌افتد.

خضریان ادامه داد: درست است که هنر باید به خدمت فرهنگ و فرهنگسازی بیاید اما راه جا انداختن فرهنگ در بین نسل نوجوان و دهه هشتادی‌ها گفت و گو است تا آنچه در ذهنشان می‌گذرد یک بار دیگر با جامعه مرور می‌کنند.

این نماینده با اشاره انتشار کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی ها» گفت: در این کتاب پاسخ‌های دانش‌آموزان به سوال‌های چالشی، بدون سانسور منتشر شده است. این که سوالات صریح پرسیده شده و پاسخ‌ها بدون سانسور منتشر شده نشان دهنده ارزشمندی این اثر است. این کتاب هم برای خانواده‌های دارای نوجوان موثر است و هم سند ارزشمند از مولفی است که در این مسیر مجاهدت و حاصل آن را منتشر کرده است.

حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شهریار زرشناس استاد دانشگاه (سمت راست)

دستگاه‌های فرهنگی ۵۰ درصد ظرفیت خود را روی نوجوانان و دانش‌آموزان بگذارند

حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این مراسم گفت: تالیف این گونه کتاب‌ها وظیفه کسانی است که بخشی از کار خود را باید به نوجوانان اختصاص دهند.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ دستگاه و نهاد و سازمان فرهنگی داریم که باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود را روی نوجوانان و دانش‌آموزان بگذارند.

ساعی همچنین از بازگشت بخش نوجوانان به شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی که امروز برگزار شده بود خبر داد و گفت: این وظیفه همه دستگاه‌ها اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و وزارت آموزش و پرورش است که باید حضور پیدا کنند.

وی گفت: ظرفیت‌هایی که در جامعه داریم بیش از غربی‌هاست که نسل نوجوان و جوان بتواند ارتباط برقرار کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: باید فرآیند بلندمدت تعلیم و تربیتی با نوجوانان تدوین شود. اگر در این سن چنین تربیتی نداشته باشند دچار مشکلاتی در زندگی خود می‌شوند.

ساعی ادامه داد: برای احیای آموزش و پرورش کسانی که تعهد حداقلی به تاریخ ، فرهنگ، دین و معنویت ایران دارند وارد عمل شوند تا این نسل آنچه ضرورت دارد را تجریه کنند و باعث نجات زندگی این نسل شوند.

وی افزود: خیلی از این سوالات و جواب‌ها در کتاب اصلا سیاسی نیست. همین تفکری که در غزه کودک‌کشی می‌کند به دنبال استحاله کردن مسائل تربیتی و فرهنگ ماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مساله اصلی کشور آموزش و پروش است و آینده ما را می‌سازد. اگر نوجوانان زندگی سالم را تجربه کنند، رفاه و سعادت می‌توانیم درک کنیم.

خودآگاهی تاریخی، وجه تمایز بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها

شهریار زرشناس استاد دانشگاه هم گفت: این کتاب، چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از دیگر آثاری که منتشر می‌شود متمایز می‌کند و آن خودآگاهی تاریخی است.

وی افزود: این خودآگاهی تاریخی هم در هنر، ادبیات، شعر و رمان می‌تواند مطرح شود و هم در حوزه ژورنالیستی و یک سطح و یک سبک ندارد و تا یک امر نظری به یک مفهوم فراگیر که در اکثریتی از مردمان ساکن یک سرزمین و حاضر در یک دوره آن را قبول نکنند تبدیل نشود، یک امر اثرگذار نخواهد شد.

زرشناس ادامه داد: جامعه ایرانی بیش از هر چیز دیگری نیازمند خودآگاهی تاریخی است‌ تا بدانیم چه امکانی برای ما مطلوب است که بتوانیم نجات پیدا کنیم. 

این استاد دانشگاه همچنین ابراز کرد: جامعه ایرانی دو قرن است وضعیت ناخشنودی پیدا کرده که از زمان تحریم تنباکو تاکنون شاهد اعتراض‌های مردمی هستیم. این نشان می‌دهد که این جامعه در وضعیتی قرار گرفته که از آن ناراضی است. این ناشی از وضع تاریخی است که در آن قرار گرفتیم و خودآگاهی تاریخی چندین پرسش را می‌تواند مطرح کند و به آن‌ها پاسخ دهد. یکی از سوالاتی که خودآگاهی تاریخی طرح می‌کند این است که در کجا قرار داریم.

رونمایی از  کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی ها» نوشته امیرحسین ثابتی

دوستان حزب‌اللهی تمام دغدغه‌شان این باشد که کسی  گرفتار دام غربی‌ها نشود

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس هم درباره اهمیت‌های برجسته کتاب گفت: مخاطب این کتاب، نوجوان و جوانان دهه هشتادی است، این اهمیت هم به جهت مقوله مخاطب‌شناسی است که موضوعات باید مد نظر قرار گیرد و نکته مهم دیگر این که نویسنده، نکات و رویکردهایی دارد. 

وی افزود: برخی وقت‌ها خیلی از مسائل را بدیهی می‌گیریم. عمدتا نگاه‌های مادی‌گرایانه ترویج می‌شود که ارتباط بین‌ نسل‌ها را منقطع کرده و حرف همدیگر را نمی‌فهمیم. 

تیرانداز با اشاره به همت نویسنده در نگارش کتاب تصریح کرد: مباحثه با دانش‌آموزان و نوجوانان کار بسیار ارزشمندی است. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس در عین حال گفت: هدف‌های مادی کاری با بچه‌های ما کرده که اگر به این هدف‌ها برسند دلزدگی ایجاد می‌کند و زندگی در کنار لذت برای این نسل بی‌معنا شده است و اگر به اهداف دنیایی نرسند افسرده می‌شوند. 

وی افزود: نظام رسانه‌ای مک دونالد را چنان جذاب کرده که اگر در کشورهای جهان سوم ترویج شود برای آن صف می‌کشند. 

تیرانداز اظهار داشت: از احساسات بچه‌ها نباید در کنار عقلانیت غافل شویم. این که دلیل و برهان بیاوریم لازم است اما کافی نیست و از احساس نباید غافل شد. 

وی افزود: نویسنده کتاب، جوان ارزشمند و متعهدی است و در میدان قرار دارد و در کنار گرفتاری‌هایی که داشت سراغ دانش‌آموزان رفته که کار ارزشمندی کرده و امید است این مسیر جهادگونه که آغاز کرده تداوم داشته باشد. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس تاکید کرد: دوستان حزب‌الهی تمام دغدغه شان باید این باشد که هیچ کسی گرفتار دام غربی ها نشود و باید هزینه دهیم تا از جمع هموطنان ما کم نشود چرا که ممکن است بی‌توجهی ما پیامدهای بدی به دنبال داشته باشد.

به دانش‌آموزان می‌گفتم وارد مسائل سیاسی شوند

امیرحسین ثابتی نویسنده کتاب هم گفت: در تعدادی از مدارسی که رفتم موکد گفتم دانش‌آموزان سعی کنند سیاسی باشند و این که وارد سیاست نشوید حرف غلطی است و عموما تعجب می‌کردند. 

وی افزود: کل این ماجرا و کتاب براساس یک سناریو شکل گرفت؛ در ابتدا آنقدر درگیر بودیم که تمایلی برای این کار نداشتم. روحیه جسارت و کنجکاوی من باعث شد که به مدارس برویم. جلسه اول فضای مدارس را رها شده دیدم و شش جلسه رفتم و از آذر و دی همه منتظر اتفاقاتی بودیم که هیچ اتفاقی هم نیفتاد. 

ثابتی گفت: امسال هم باید این اتفاق را به صورت کمپین و نهضت ادامه داد و کار را شروع کردم و سوالات این بار تماما روی مساله فلسطین و غزه است و این نشان می‌دهد که دانش آموزان مطابق با مسائل روز پیش می‌روند و باید رفت و به این سوالات پاسخ داد. 

نویسنده بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها گفت: متاسفانه بخشی از معلمان مشکل هستند که اگر حضورشان کمتر شود بخشی از مشکلات برطرف می‌شود. 

ثابتی افزود: این یک واقعیت است که در نظام جمهوری اسلامی هنوز معلمان و استادانی داریم که به این چارچوب‌ سیاسی مومن باشند. 

وی اظهار داشت: دانش آموزان عجیب و غریب داریم اما من به وضوح "نسل زدی" ندیدم. فضای برچسب زنی فضای جذابی است. هیولاسازی به آن معنایی که گفته می‌شود، وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha