مجوزهای زمان بَر مانع جذب سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - کرمانشاه در همه بخش‌ها ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد با این وجود سید صولت مرتضوی وزیر کار و تعاون معتقد است یک سرمایه‌گذار در این استان باید پنج سال برای دریافت مجوزهای لازم و آغاز فعالیت تولیدی یا خدماتی معطل شود اما مسوولان استانی می‌گویند مجوزهای کسب و کار در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کرمانشاه با داشتن ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی در طول ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین مزیت های گردشگری، کشاورزی، بهداشت و صنعت و معدن می‌تواند بهشتی برای سرمایه گذاران باشد اما یکی از موانع موجود برای رشد سرمایه گذاری در استان صدور طولانی مدت مجوزهای لازم است.

به اعتقاد صاحب نظران اقتصادی، سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین اهرم‌های پویایی اقتصادی و کلید رشد و توسعه اقتصادی است اما موانعی باعث شده که استان کرمانشاه در این حوزه نتواند عرض اندام کند که سایه سنگین آن روی کسب و کار، افزایش میزان بیکاری، تورم و حتی آسیب های اجتماعی گذاشته است.

از دیگر سو طبق آخرین ارزیابی دوره‌ای اتاق بازرگانی ایران، امتیاز کرمانشاه در فضای کسب و کار از رتبه ۱۱ به ۲۰ کشوری تنزل پیدا کرده است که اگرچه دلایل مختلفی دارد اما بر یک سری نواقص در حوزه اقتصاد استان دلالت دارد.

طولانی شدن صدور مجوزها، سرمایه گذران را استان کرمانشاه فراری می‌دهد

در حالیکه نباید به سرمایه‌گذار به عنوان رقیب و غریبه نگاه کرد و برایش فرش قرمز پهن کرد تا بتواند هرچه بیشتر ثروتش را در استان کرمانشاه به سرمایه غیرمنقول تبدیل کند اما آنچنان که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر آبان ماه خود به استان کرمانشاه مطرح کرد، یک سرمایه گذار برای آغاز فعالیت خود باید حدود پنج سال به دنبال کسب مجوز باشد؛ موضوعی که شاید در سایر استان ها نمونه نداشته باشد.

سید صولت مرتضوی کاهش زمان صدور مجوز ایجاد طرح های اقتصادی و تولیدی در استان کرمانشاه را ضروری دانسته و گفته است: طولانی شدن روند کار سرمایه گذاران را فراری می‌دهد و از طرفی هزینه تولید در کرمانشاه با توجه به ظرفیت هایی که در بخش های مختلف استان دارد، پایین تر از سایر استانهاست و در صورتیکه مجوزهای لازم به موقع صادر شود، مشوق خوبی برای سرمایه گذار خواهد بود.

وی گفت: نرخ بیکاری کنونی هم زیاد است و اگر استان کرمانشاه ۱۰ طرح اقتصادی را تعریف و مجوزهای لازم را آماده کند، وزارت تعاون و شرکت های شبه دولتی حتما در استان سرمایه گذاری می کنند تا سال آینده شاهد نرخ بیکاری تک رقمی در سطح منطقه باشیم.

ایده وزیر کار مبنی بر تک رقمی شدن آمار بیکاری کرمانشاه از این منظر باور پذیر به نظر می آید که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه از ۱۲.۹ درصد در پاییز ۱۴۰۱ با ۱.۷ کاهش به ۱۱.۲ درصد در فصل پاییز امسال رسید تا همچنان شاهد استمرار اشتغال آفرینی در این استان مرزی باشیم موضوعی که مورد تاکید استاندار کرمانشاه و حتی شخص رییس جمهور است.

استان کرمانشاه در صدور مجوزهای کسب و کار رتبه سوم کشور را دارد

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در خصوص روند صدور مجوزهای کسب و کار استان نظر متفاوتی دارد و در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: در روند صدور مجوزهای کسب و کار جزو سه استان برتر کشور محسوب می‌شویم و اطلاعات و درخواست های سرمایه گذران را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کنیم و چنانچه دستگاهی در پروسه صدور مجوزهای کسب و کار کوتاهی کند به دستگاه های قضایی معرفی می شود.

محمود رشیدی اقدم با بیان اینکه تاکنون برخی از مدیران به دلیل تاخیر در پاسخگویی به درگاه ملی مجوزها به مرجع قضایی معرفی شدند و این موضوع با دقت در کرمانشاه رصد و کنترل می شود، افزود: تمام همکاران به دنبال جذب سرمایه گذار برای استان هستند و هر سرمایه گذاری هم که احتمالا قصد ورود به کرمانشاه را داشته باشد، شرایط حضورش را فراهم می‌کنیم تا با کمترین مشکل و مانع بتواند فعالیت خود را آغاز کند.

وی با یادآوری اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی سال گذشته در استان کرمانشاه ۴۵۰ هزار دلار بود، گفت: امسال فقط در یک فقره میزان ۳.۸ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی مربوط به پروژه فروآلیاژ اسلام آباد غرب به ثبت رسیده است و اخبار خوشی برای افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی در استان داریم که در صورت تایید نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

فضای کسب و کار استان کرمانشاه مطلوب نیست

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باوجود تلاش های صورت گرفته اما همچنان در یک سری مسائل اقتصادی استان کرمانشاه دچار نقص و چالش هستیم.

یوسف محمدی‌فر با بیان اینکه عوامل تاثیرگذار در جذب و نگهداری سرمایه گذار تنها یک شاخص و یک متغییر نیست، اظهار کرد: موضوع سرمایه گذاری در کرمانشاه از چند عامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر می‌پذیرد و اساسا یک موضوع چند بُعدی است اما بر اساس شاخص‌های ارزیابی شده در مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی، فضای کسب و کار استان کرمانشاه مطلوب نیست و رتبه خوبی از این نظر نداریم.

وی حفظ سرمایه گذاران کنونی و جذب سرمایه گذاران خارجی برای استان را ۲ اولویت اساسی برای بهبود فضای کسب و کار استان عنوان کرد و افزود: ظرفیت بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذار در استان کرمانشاه وجود دارد و اگر نواقص سامانه جامع صدور مجوزها برطرف شود، می‌تواند تحول عظیمی در کشور ایجاد کرده و زمان صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاران را کاهش دهد.

روند صدور مجوزهای کسب و کار در تمام کشور یکسان است

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه در خصوص زمان صدور مجوز برای فعالیت سرمایه گذاران در استان معتقد است این مجوزها در کمترین زمان ممکن و از طریق سامانه صدور مجوزها و به صورت آنلاین و ۲ ساعته صادر می شود و این پروسه در تمام کشور یکسان است.

مصطفی موشاخانی با بیان اینکه شیوه نامه صدور مجوز در دستگاه های اجرایی مختلف در تمام کشور یکسان است و از یک قانون پیروی می کند، گفت: در خصوص صدور مجوزهای لازم قانون اجازه اعمال سلیقه شخصی را از بین برده است و امیدواریم با تدوین اطلس سرمایه گذاری استان کرمانشاه بتوانیم سرمایه گذران بیشتری را در بخش های مختلف استان جذب کنیم.

لزوم همگرایی بیشتر دستگاههای اجرایی و اقتصادی کرمانشاه

دریافت‌های خبرنگار ایرنا در گفتگو با مسوولان کرمانشاه، کارشناسان و اساتید دانشگاه که بخشی از آن در این گزارش آمده است نشان دهنده اظهارات بعضا متناقض شماری از مسوولان دستگاههای اجرایی استان است که احتمالا از بخشی نگری نتیجه می‌گیرد از این روی ضرورت همگرایی بیشتر آنها بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند چراکه داده‌های آماری مراکز رسمی و معتبر همچون مرکز آمار ایران نشان می‌دهد این خطه غربی کشور در مهار بیکاری و حتی کاهش آن موفقیت‌های خوبی داشته است و این دست آوردها با حمایت بیشتر از فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاران استمرار و تقویت خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha