۱۵ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۳۹
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85282997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اظهار امیدواری بلینکن درباره الحاق سوئد به ناتو در سفر به آنکارا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به دیدارهای امروز (دوشنبه) خود در ترکیه، نسبت به توافق با آنکارا و پیشرفت فرآیند الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن امروز در سفر به ترکیه و پیش از ترک فرودگاه آنکارا، در گفت‌وگو با خبرنگاران این موضوع را مطرح و اضافه کرد: متقاعد شده است که پس از گفت‌وگو با همتای ترک خود، پیشرفتی در زمینه عضویت سوئد در ناتو حاصل خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، لایحه عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو را پس از ماه‌ها تاخیر در روز دوشنبه به پارلمان ارائه کرد.

این لایحه باید قبل از رای گیری، در مجمع عمومی به تصویب کمیسیون روابط خارجی مجلس این کشور برسد و سپس اردوغان آن را امضا خواهد کرد و به قانون تبدیل خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده پیش از ترک آنکارا به خبرنگاران مستقر در فرودگاه گفت: من متقاعد شده‌ام که ما شاهد حرکت رو به جلو در این زمینه خواهیم بود.

بلینکن اضافه کرد: آمریکا از این واقعیت که اردوغان پروتکل تصویب را به پارلمان ارائه کرد بسیار دلگرم شده است و بین آنکارا و واشنگتن تعهد مشترکی برای اطمینان از پیوستن سوئد به ناتو وجود دارد.

سوئد و فنلاند سال گذشته بعد از سال‌ها بی‌طرفی در جریان جنگ روسیه و اوکراین، برای پیوستن به سازمان ناتو درخواست دادند.

عضویت فنلاند در ماه آوریل امضا شد، اما پیشنهاد سوئد توسط ترکیه و مجارستان متوقف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha