نیازهای صنایع را به کمک دانش‌بنیان‌ها تامین می‌کنیم

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری گفت: دانش بنیان‌های ایرانی این توانمندی را دارند که نیازهای صنایع‌ را به کمک محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه این زیست بوم تامین کنند و برای فتح بازارهای بین‌المللی و اقتدارآفرینی فناورانه از دستاوردهای آنها بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (دوشنبه) در بازدید از غرفه های برگزیده چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو و انعقاد سه قرارداد در این نمایشگاه اظهار داشت: ستاد توسعه فناوری نانو با پیگیری برای تجاری سازی و حمایت از این فناوری، چرخه این عرصه کامل می کند تا از دستاوردهای آن بهره ببریم.

وی با تاکید بر لزوم ارتقا و تکامل زنجیره های دانش تا صنعت نانو با نقش آفرینی همه دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه، از تلاش ها و خدمات ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری قدردانی کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوری تاکید کرد از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل زنجیره های ایده، دانش تا صنعت این حوزه بهره برده شود. ما این توانمندی را داریم که نیازهای صنایع‌ کشور را به کمک محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه این زیست بوم تامین کرده و برای فتح بازارهای بین المللی و اقتدارآفرینی فناورانه از آن بهره ببریم.

دهقانی امروز با حضور در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو همزمان از محصولات برگزیده چند شرکت دانس بنیان توانمند این حوزه بازدید و با فناوران و متخصصان این شرکت‌ها گفت‌وگو کرد.

در این بازدید محصولات پوشش‌دهی و سخت کاری سطحی قطعات که توسط شرکت دانش‌بنیان بهبود صنعت مهان تجاری سازی شده است به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور معرفی شد.

این شرکت دانش‌بنیان موفق شده است برای نخستین بار در کشور، پوشش دو جزیی حاوی آلیاژ و نانوذرات مکانیکی را تولید کند و ایران را در جمع سه کشور دارنده این فناوری قرار دهد. فعالان شرکت دانش‌بنیان اکسیرنوین فرآیند نیز محصول دانش‌بنیان کاتالیست rcd را که مورداستفاده صنایع پتروشیمی است ارائه دادند. این محصول به منظور سولفورزدایی، کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌های تقطیر اتمسفریک و خلا با دانش فنی بومی و رفع وابستگی به تولید انبوه رسیده است.

در جریان این بازدید همچنین محصول روتور توربین SGT۶۰۰ و IGT۲۵ تولید شده توسط توسعه ماشین ایرسا، برای نخستین بار در کشور و سازنده دیسک‌های توربین SGT۴۰۰ و تنها سازنده گیربکس‌های سرعت بالای صنعتی معرفی شد.

از دیگر دستاوردهای ارائه شده در این بازدید می‌توان به محصولات مختلفی اشاره کرد. از جمله این محصولات مکمل‌های سوکرلیپوزومال و لیپوزومال خوراکی شرکت دانش‌بنیان وندا، فناوری میکرو و نانو گانکپسولاسیون شرکت دانش‌بنیان عصر نانو، محصول ماژول‌های پلاسما برای جلوگیری از رشد باکتری هاو قارچو از جمله داروهای هدفمند و داروهای طولانی اثر دارویی از جمله ضد التهاب هایی همچون داروهای التهاب مفصل که اثر کاهش درد و التهاب مفصل را تا سه ماه التیام می دهد، است. همچنین فرآورده های ضد اعتیاد شرکت نانو دارو معرفی شد.

نیازهای صنایع را به کمک دانش‌بنیان‌ها تامین می‌کنیم

امضای چند قرارداد در حاشیه بازدید روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

افزون بر این، با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، شقایق حق جوی جوانمرد، سرپرست مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و عماد احمدوند دبیر ستاد نانو چند قرارداد نانوفناوری و صنعت امضا شد.

اولین قرارداد با هدف تولید ورق فومیزه پی‌وی‌سی حاوی نانوذرات برای تولید ورق های ضد آب نانویی امضا شد. این ورق‌ها در صنعت ساختمان و دکوراسیون نقش مهمی دارند. قرارداد یادشده بین شرکت‌های شفیق و برسام الماس درخشان فروش ورق فومیزه پی وی سی حاوی نانوذرات امضا شد.

این پوشش‌ها که توسط شرکت دانش بنیان شفیق تولیدکننده محصولات پلیمری تولید می‌شوند، با کمک نانوذرات مستحکم شده اند، از فناوری نانو بهره می‌برند و به قدری استحکام یافته اند که می توانند به جای ورق های ام دی اف در تبلیغات دکوراسیون و آشپزخانه استفاده شوند.

دومین قرارداد نیز با موضوع تولیدد پوشان و اپوکسی ریخته گری نانویی میان صنایع ریخته گری ایران خودرو و نانوتک فام منعقد شد. همچننی سومین قراداد برای احداث ۴۵۰ واحد مسکونی ایمن با نانو بتنسبک و مقاوم میان شرکت آبتوس ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز امضا شد. این کار از پارک علم و فناوری البرز آغاز شد و مقدمه ای بر پیش ساخته سازی فناورانه است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌ نانو از صبح شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha