۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85282260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مناسب سازی فضای شهری بروجرد، مطالبه پایدار معلولان

بروجرد - ایرنا - برقراری ارتباط و انجام فعالیت‌های انسانی از رهگذر حضور در محیط و دسترسی به فضاهای پیرامون میسر می‌شود حال تصور کنیم قشری به نام معلولان در جامعه هستند که همواره مناسب‌سازی معابر شهری مطالبه‌ای ثابت و پایدار آنها و در ردیف اول خواسته‌های این قشر مطرح می‌شود.

به گزارش ایرنا، رنج راه رفتن و حکایت مناسب سازی دقیق با آغاز حرکت از خانه و رفتن به اجتماع ارتباط مستقیم دارد و چه بسیار افراد توانخواهی که برای رهایی از وابستگی به دیگری ماندن در خانه را بر می‌گزینند که البته این انتخاب، انتخابی از سر ناچاری است که شخص دارای معلولیت را وادار به انزوا می کند.

در شرایطی که گفته می‌شود شمار معلولیت‌ها روز به روز بنا به دلایلی اعم از حوادث و تصادفات رو به افزایش است، مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و ادارات و سازمان‌ها نیز باید به عنوان یک ضرورت به آن نگاه شود، در عین حال نباید فراموش کرد که معلولیت اتفاق دور از ذهنی نبوده و سلامتی مطلق نیست گاه با اتفاقی و حادثه‌ای معلولیت رخ می‌دهد و باید شرایط زندگی توام با رفاه که امکان حضور در جامعه و اجتماع را داشته باشد، را برای او فراهم کرد.

براساس آمارهای جهانی حدود ۱۵ درصد هر جامعه را افراد معلول تشکیل می دهند یعنی از هر ۶ نفری که در اطراف ما هستند یک نفر دارای نوعی از معلولیت‌ها است، اما آیا به پیرامون مان که نگاه می کنیم و در کوچه و خیابان که می گذریم اینگونه است که این افراد را ببینیم، پاسخ به نظر منفی می آید زیرا این افراد اغلب از شرایط کوچه و خیابان فاصله گرفته اند و در کنج خانه‌هایشان به سر می‌برند، همین در خانه ماندن به مرور افرادی را که دچار مشکلات جسمی و حرکتی هستند، عصبی و کم حوصله می کند.

در گفت و گو با برخی افراد دارای معلولیت که در گروه های مرتبط با معلولیت خود در فضای مجازی با همدیگر صحبت می کنند بر این اصل تاکید دارند که به یک ناامیدی در تحقق مطالبات خود رسیده اند و در شرایطی که در برخی جوامع، مناسب سازی های فیزیکی محقق و به مناسب سازی های فرهنگی و آموزشی رسیده است آنها همچنان در خم کوچه پس کوچه و خیابان های ناهموار محل زندگی خود باقی مانده اند.

یکی از افراد دارای معلولیت در اندام حرکتی می گوید: هر کدام از ما افراد دارای معلولیت به نوعی از نبود مناسب سازی رنج می برد، یکی مثل من بیشتر از هر چیزی از اینکه بطور مستقل نمی توانم در خیابان های شهر کارهای شخصی ام را را انجام دهم در رنج و مشکل هستم و فرد دیگری که مشکل ناشنوایی یا نابینایی دارد به گونه ای دیگر در رنج است.

یکی دیگر از افراد دارای معلولیت می گوید: شرایط عبور و مرور برای معلولان آنقدر سخت شده که در بسیاری مواقع مگر در صورت ضرورت از خانه بیرون بیایند که تداوم این وضعیت به انزوای آنها از اجتماع می‌انجامد، مواردی که باید مناسب سازی شوند را نیز بارها به بهزیستی گزارش می‌دهیم.

بانوی جوانی که از ویلچر استفاده می کند می گوید: به علت ساختار نامناسب فضای شهری افراد معلول و به خصوص آنهایی که از ویلچر استفاده می‌کنند قادر به تردد داخل شهر نیستند بطوری‌که بیشتر آنها خانه نشین شده‌اند و از فعالیت‌های اجتماعی محروم هستند.

درنگی بر گفت و گو ها و خواسته های افراد دارای معلولیت پیش از هر چیزی یادآوری کننده حقوق شهروندی آنها است که تحقق آن بنا بر گفته خود افراد دارای معلولیت، همواره با درجاتی از شدت و ضعف، آنگونه که باید محقق نشده است، فضاهای شهری از آنجا که بستر زندگی و فعالیت شهروندان است بیشترین ارتباط را با آنها و محیط زندگی‌شان برقرار می‌کند و با توجه به تنوع ویژگی‌ها، گروه‌های سنی، جنسی و اجتماعی باید محیطی امن، سالم و جذاب باشد و به نیازهای مختلف همه گروه‌های اجتماع پاسخی شایسته دهد که این نیاز به خصوص در مورد توانخواهان اهمیت بیشتری دارد.

مهلت یک ماهه فرماندار بروجرد برای مناسب‌سازی تردد معلولان

فرماندار بروجرد ابتدای آبان ماه جاری در جلسه سامان‌دهی عبور و مرور معلولان که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهادهایی که جهت مناسب‌سازی اقدام نکرده‌اند، مهلت یک ماهه به آنها داده می‌شود که اقدامات لازم را انجام دهند، اگر در این مدت اقدام لازم را انجام ندهند، برابر با قانون با آنها برخورد خواهد شد.

مسلم مرادی با بیان اینکه ساختمان های اداری برخی دستگاه های اجرایی مناسب سازی نشده اند که باعث گلایه مندی معلولان شده است، گفت: حدود هفت هزار فرد دارای معلولیت در بروجرد وجود دارد که باید از نظرجنسیت و سن اولویت بندی شوند و از نظرات آنها جهت ارائه بهترین طرح‌ها برای مناسب سازی معابر و خیابان‌های شهر در قالب حضور در یک جلسه استفاده شود.

فرماندار بروجرد بیان کرد: بهزیستی باید بر مکان‌هایی که معلولان بیشترین رفت و آمد را دارند نظارت داشته باشد و مهلتی یک ماهه داده شود. اگر در این مدت، مناسب سازی انجام ندهند طبق تبصره ۲ ماده ۱۵ موظف به انجام کار هستند.

وی بر ضرورت اجرای دقیق مصوبات جلسات ساماندهی معابر معلولان تاکید کرد و گفت: مصوبات باید اجرا شود و بنیاد مسکن در روستاها موظف است این کارها را انجام دهد، در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز اداره راه و شهرسازی باید نظارت داشته باشد تا مناسب سازی در این بخش انجام شود.

هفت هزار معلول در بروجرد تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

بنا بر گفته رییس اداره بهزیستی بروجرد هم اکنون هفت هزار معلول با معلولیت‌های مختلف شامل جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی تحت پوشش بهزیستی این شهرستان هستند که مناسب سازی یکی از مطالبات اولیه این قشر از جامعه است و باید رعایت شود، با توجه به اینکه امروز علاوه بر معلولان، جانبازان و سالمندان و برخی بیماران با شرایط خاص در خصوص مناسب سازی با مشکل مواجه هستند، ضرورت این مسئله بیشتر می‌شود.

کرم رضا پیردایه افزود: شهرداری یکی از اعضای مهم ستاد مناسب سازی است که مناسب‌سازی اماکن عمومی، دولتی و غیر دولتی، معابر و فضاهای عمومی، بوستان‌ها و پیاده‌روها را دنبال می‌کند، شرط اولیه صدور پروانه ساختمان یا پایان کار تمامی اماکن عمومی دولتی و غیردولتی منوط به رعایت اصول مناسب‌سازی و دسترسی آسان برای جامعه هدف بهزیستی است.
وی بیان کرد: رعایت ضوابط و اصول مناسب‌سازی، م‎سئله‌ای است که باید به‌عنوان یک اولویت همیشه مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره بهزیستی بروجرد افزود: معلولیت جسمی هیچ دلیلی برای این نیست که تفکر خود و قدرت های دیگر را بازیابی نکنند، فردی که معلولیت جسمی دارد به هیچ وجه کرامت انسانی اش کمتر از دیگران نیست و باید محیط را برای این قشر آماده‌سازی کنیم.

آنچه که همواره در بحث مناسب‌سازی مطرح می شود این است که معلولیت یک تهدید بالقوه است، تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث کار همیشه وجود دارد و سالمندان، کودکان و بانوان در مقاطعی کم‌توان می‌شوند، بر این اساس امر مناسب‌سازی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نظارت مستقیم مهندسان ناظر این حساسیت را ایجاد می کند تا ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha