۴۱۸ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور در بخش فرهنگی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رییس‌جمهور در بخش فرهنگ و هنر ۴۱۸ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، پیام احمدی روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی این استان افزود: ۷۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل پنج فرهنگسرا مصوب شد که از این میزان اعتبار تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

احمدی ادامه اداد: اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای احداث مجتمع علوم قرآنی از دیگر مصوبه‌های دور نخست سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بود که از این مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال تاکنون جذب شده است.

تدوین بسته ۲هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی زیرساختی فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان یک بسته ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در خصوص طرح‌های زیرساختی تدوین شد که این بسته در دور دوم سفر رییس جمهور رونمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: این بسته فرهنگی مربوط به تکمیل تمام ابنیه نیمه تمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرمت، بهسازی، تعمیر و تجهیز بعضی از ابنیه است.

احمدی اضافه کرد: تلاش می‌شود در دور دوم سفر رییس جمهور افزون بر اعتبارات عمرانی، اعتبارات فرهنگی خوبی برای استان جذب و این سفر رهاورد مناسبی برای بخش فرهنگی استان داشته باشد.

ثبت ۲۰ بهمن به عنوان روز چهارمحال و بختیاری در تقویم ملی

به گفته احمدی، با تلاش انجام شده روز ۲۰ بهمن به عنوان روز چهارمحال و بختیاری در تقویم ملی به ثبت رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان‌های محدودی تاکنون توانسته‌اند روزی را به نام خود در تقویم ملی به ثبت برسانند.

۶۱ مصوبه رهاورد شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری

احمدی گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون شورای فرهنگ عمومی استان چهار محال و بختیاری قریب به ۶۱ مصوبه داشته که بیشتر این مصوبه‌ها اجرایی شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیشتر این مصوبه‌ها در خصوص هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و برخی نیز عملیات‌های فرهنگی مانند جشن غدیر و روند اجرای برخی دیگر از مصوبه‌های فرهنگی نیز زمان‌بر و طولانی و در دست است.

جشنواره استانی تئاتر مهمترین رویداد فرهنگی

وی گفت: برگزاری رویداد فرهنگی تئاتر استانی از روز ۱۵ تا ۱۸ آبان‌ماه از جمله مهمترین رویدادهای فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری است.

به گفته احمدی، در این جشنواره برای نخستین بار شهرستان‌های اردل و کیار چهارمحال و بختیاری که حضور کمتری در حوزه تئاتر داشتند نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه باید سه اثر از این جشنواره به جشنواره منطقه‌ای معرفی شود، یادآور شد: ۱۰ اثر صحنه‌ای و سه اثر خیابانی از جمله آثار به نمایش گذاشته شده در جشنواره تئاتر استانی است که تعداد آثاری که به بخش رقابتی ارسال شده است.

پاسداشت زبان فارسی در سردرب مغازه‌ها

وی گفت: پاسداشت زبان فارسی و سردرب اصناف یکی از موضوعات مورد تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این خصوص سامانه مشخصی تعریف شده و برای گرفتن مجوز از سوی هر صنف باید با مراجعه به سامانه مورد نظر نام‌ها تایید و یا رد می‌شوند.

احمدی اضافه کرد: یک سری از نام‌ها مربوط به سال‌های گذشته است که باید با هماهنگی نیروی انتظامی نسبت به تغییر سردرب‌ها اقدام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ایرادها و نکاتی وجود دارد که ویژند (برند) یک صنف شده و نیاز است فکر جدی برای این موضوع شود.

وی یادآور شد: براساس قوانین و دستورالعمل‌ها یک مهلت زمانی چند ساله‌ای تعیین شده که واحدهای صنفی آرام آرام ویژند خود را اصلاح کنند و به سمت فارسی شدن پیش بروند که این موضوع در شهرکرد درحال پیگیری است.

احمدی اضافه کرد: هرچند در مجموعه اصناف یک مقدار رفتارهای نامهربانانه با این مجموعه صورت می‌گیرد که امید می‌رود با توجه به قانون مشخص کشور اصناف در خصوص تغییر ویژند و تبدیل آن به فارسی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمحال و بختیاری بر توسعه زیرساخت بخش فرهنگ و هنر در ۱۲ شهرستان استان تاکید شد.

چهارمحال و بختیاری با داشتن ۱۲ شهرستان نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha