ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

تهران- ایرنا- مرمرهای سبزِ ورودی تو را به تماشای داستان یکصد سال اخیر این بنای تاریخی دعوت می‌کند، تالار به تالار تا سرسرا، زیر گنبد اعجاب‌انگیز موزه که می‌ایستی از اوج زیبایی هنر معماری، شکوه مقرنس‌ها، کاشی‌کاری‌ها، مشبک‌های منقوش حیرت می‌کنی، «موزه هنر ایران» روایت هنر ناب ایرانی است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، موزه هنر ایران در عمارت بسیار زیبا و قدیمی کاخ مرمر تهران تأسیس شده است. ساختمان مرمر به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگ‌های سبز رنگ مرمرین منقوش به گل‌وبته، نقوش گیاهی و جانوری در مرکز تهران بنا شده است. عمارت موزه هنر باغ زیبایی با مساحت سه و نیم هکتار و زیربنای ۲۸۷۰ مترمربع احداث شد. کار ساخت آن از سال ۱۳۰۴ آغاز و بیش از یک دهه ادامه یافت.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

نمای بیرونی بنا با سنگتراشی‌های زیبا یادآور هنر هخامنشی است. در معماری عمارت، سبک‌های مختلف اعم از ایرانی و غیره قابل مشاهده است. لئون تادوسیان معماری عمارت را به عهده داشت و یک نقشه‌کش به نام بوریس به همراه استاد حاج اکبر کاچار معمار، او را همراهی می‌کرد.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

تزیینات گوناگونی از هنر ایرانی همچون کاشی‌کاری، سنگ‌تراشی، آینه‌کاری، خاتم‌کاری در این بنا قابل مشاهده است. هنرمندان برجسته‌ای مانند استاد حسین کاشی تراش اصفهانی، محمد صنیع خاتم، حسین عبدالباقی کاشانی و جمعی از استادکاران ممتاز کشور در ساخت این بنا اهتمام داشته‌اند. استخوانبندی و سفت کاری عمارت تا سال ۱۳۱۳ پایان یافته بود و هنرمندان مختلف هر کدام بخشی از بنا را با هنر دست خود مزین نمودند. این بنا در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شماره۱۶۰۶ به ثبت ملی رسید.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

موزه در دو طبقه با تالارهای متعدد گزیده‌ای از تاریخ هنر ایران در اعصار مختلف را نشان می دهد. در طبقه همکف سه تالار نخست به معرفی آثار ایرانیِ پیش از تاریخ تا سده های اولیه اسلامی همانند سفالینه‌های منقوش، ابزار زندگی و ظروف پرداخته است. در تالاری دیگر، گزیدهای از آثار فاخر هنر ایرانی، اسلامی در رشته‌های گوناگون دیدنی است. برای ورود به تالارهای طبقه فوقانی، از یک سرسرا گذر خواهد شد که مملو از تزیینات چشم‌گیر و خیره کننده است. در طبقه بالا تالارهایی با نمایش نقاشی و نگارگری ایرانی، هنر بافته، خوشنویسی و کتاب آرائی، با آثاری ممتاز قرار دارد.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

تالار ورودی یا سرسرا، مجموعه‌ای کم‌نظیر از تزیینات داخلی بنا را به نمایش می‌گذارد. دیوارها تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر زرد متمایل به نارنجی و سقف دارای گچ‌بری و رنگ‌آمیزی با ته رنگ سبز است. پلکان مرمری با سنگ‌تراشی و نقش‌بندی برجسته، برگرفته از هنر هخامنشی و ساسانی و آراسته به نقوش گل‌وبته با شاخ و برگ گیاهان است.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

در بالای سرسرا، تاق گنبدی شکلی قرار دارد که طرح آن الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله و اثر هنرمندانی چون استاد حسین لرزاده، حسین کاشی تراش، اسماعیل خاک نگار مقدم، ابراهیم کاظم پور است و همراه با تزیینات مقرنس گچی، کاشی‌کاری هفت رنگ حاج محمود اَرش نگار و طرحهای استاد حسین بهزاد، تذهیب و منقوش شده است.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

در گلوگاه گنبد مشبک‌های منقوش و خیره کننده‌ای نور را به فضای داخلی بنا پیوند می‌دهد. دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا مزیّن به تابلوهایی از هنرمند آلمانی آلبرت هونمان با مضامینی از خطوط راه آهن و بندر- به احتمال زیاد مربوط به ایستگاه راه آهن پل ورسک و بندر نفت خیز خارک _ و تابلوی دیگری از عمارت تخت جمشید و کاخ آپادانا است.

ماجرای مرمر؛ شکوه مقرنس‌ها

علاوه براین بر دیواره غربی و شرقی، دو نگاره روایی همراه با تذهیب اثر حسین طاهرزاده بهزاد در ارتفاع ۶متری دیده می شود. در کنج سرسرا مقرنسهای گچی به شکل آویزهای قندیل مانند با نقوش گیاهی زیبایی جلوه گری می کند. درهای ورودی هر تالار با تأثیرپذیری از هنر ساسانی شامل نقوش روایی، شکارگاه،گیاهی و حیوانات اسطوره ای اثر استاد سیّدعلی و استاد نوروز منبّت شده است. مسیر گردش در موزه از سمت راست طبقه همکف با تالارهای گذر تاریخ آغاز می شود، که چهار تالار در همکف و نه تالار در طبقه بالا را در بر می‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha