۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷
کد خبر: 85281723
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برداشت چهار هزار کیلوگرم زعفران در استان یزد

۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷
کد خبر: 85281723
برداشت چهار هزار کیلوگرم زعفران در استان یزد

یزد- ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به آغاز برداشت زعفران از اراضی استان از اول آبانماه گفت: پیش بینی می شود چهار هزار کیلوگرم محصول در استان برداشت شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی یزد ، "محمدعلی حاتمی زاده" سطح زیر کشت زعفران استان را ۷۵۰ هکتار بیان کرد و افزود: متوسط عملکرد این محصول در استان پنج تا ۵.۵ کیل گرم کلاله خشک در هر هکتار است.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران تا اواسط آذرماه ادامه دارد اظهار کرد: در راستای حفظ کیفیت زعفران توصیه می شود کشاورزان برداشت گلها را صبح زود و با رعایت نکات بهداشتی انجام دهند.

حاتمی زاده افزود : با توجه به شرایط اب و هوایی و رطوبت زیاد پیشنهاد می شود برای تولید محصول مرغوب، باکیفیت بالا تا آن جا که ممکن است کشاورزان از هیتر برای خشک کردن گل های زعفران استفاده کنند تا ‌ارزش صادراتی پیدا کرده و قیمت ان افزایش یابد .

به گفته این مسئول برای بهبود عملکرد محصول زعفران آموزش های لازم و ترویجی در خصوص تغذیه مزارع زعفران برگزار شد تا کشاورزان با اصول کاشت،داشت و برداشت بیشتر آشنا شوند .

بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان یزد مربوط به بهاباد است.

زعفران با نام علمی Crocus Sativus.L از جمله گیاهان دارویی است که سابقه آن به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل می رسد ، گفته می‌شود که این گیاه ظاهرا بومی یونان و مناطق مدیترانه‌ای است ولی بسیاری از پژوهشگران معتقدند که خاستگاه زعفران به عنوان با ارزش‌ترین ادویه جهان به دامنه‌های کوه‌های زاگرس و به ویژه ناحیه الوند در ایران تعلق دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که ۱۱۳ هزار و ۷۶۰ هکتار آن زیرکشت قرار دارد و از این مقدار سطح زیرکشت ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به محصولات باغی اختصاص دارد و حدود ۷۰ هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha