هدررفت فرصت‌های کشاورزی مازندران با غفلت از حوزه دانش‌بنیان

ساری- ایرنا- نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی مازندران کمبود نقدینگی بهره برداران، واسطه گری و دلالی در واردات انواع نهاده های کشاورزی از جمله کودهای آلی، مشکلات تولید و توزیع بذور گواهی شده محصولات زراعی، اصلاح نژاد دام، طیور و آبزی پروری و تهیه نهال های باغی متناسب با شرایط اقلیمی را از چالش ها و موانع رسیدن به بهره وری کشاورزی عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نشست رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی (نوفن) امروز یکشنبه چهاردهم آبان ماه، ۲۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تولیدات و ماشین آلات پیشرفته و فناوری محصولات کشاورزی مازندران که با هماهنگی معاونت امور اقتصادی استانداری و با همکاری صندوق کارآفرین امید برگزار شد، علاوه بر مطالبات و نیازمندی ها، چالش ها و موانع توسعه کشاورزی دانش بنیان را مورد بررسی قرار دادند.

آنان به مشکلات تامین بذر گواهی شده برنج، انواع نهاده های کشاورزی زراعی و باغی، تولید گیاهان دارویی، نهال های باغی و آبزی پروری ماهیان گرم آبی و سرداّبی اشاره کرد و گفتند:‌ علاوه بر مشکلات اداری که شرکت های دانش بنیان در مواجه با دستگاه های اجرایی دارند، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از نیازهای اساسی توسعه کشاورزی دانش بنیان است.

دلالی و واسطه گری در واردات نهاده های کشاورزی از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی مازندران بوده است.

صاحبان شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی مازندران فعالیت در تولیدات محصولات کشاورزی استان را بسیار پردرآمد برای کشاورزان و مهم در امنیت ملی غذایی توصیف کردند و گفتند: با توجه به این که تمامی شرکت های دانش بنیان، دانش فنی و علمی تولیدات کشاورزی را با هماهنگی دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها به صورت رایگان منتقل می کنند، اگر مشکلات نقدینگی بهره برداران و کشاورزان در قالب حمایت تسهیلاتی صندوق کارآفرین امید برای خرید نهاده های کشاورزی عملیاتی شود، کیفیت و کمیت تولیدات کشاورزی استان چندین برابر خواهد شد.

بررسی چالش‌های رسیدن به بهره وری کشاورزی دانش بنیان مازندران

کمبود نقدینگی، مهمترین چالش شرکت های دانش بنیان با بهره برداران کشاورزی مازندران

مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان مازندران که تولید کننده گیاهان دارویی است، گفت :‌از چهار سال پیش، ۴۵ نوع از گیاهان دارویی با محوریت گیاه مارچوبه در این شرکت تولید می شود که درآمد بسیار خوب ارزی نیز دارد.

محمد باقری با توضیح این که ۹۰ درصدتولیدات گیاه دارویی مارچوبه به کشورهای مختلف از جمله روسیه صادر می شود، توضیح داد: این ظرفیت و آمادگی در این شرکت وجود دارد تا در هر سه تا چهار روستای استان، ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزان با حمایت جدی دانش فنی و علمی و خرید تضمینی، زمین های استان زیر کشت این گیاه برود.

وی با بیان این که با انجام عملیات فناوری زمان بهره برداری کشت گیاه دارویی مارچوبه از سه سال به ۶ماه کاهش یافته است، ادامه داد:‌ اکنون هر کیلو مارچوبه هشت تا ۱۱ دلار صادر می شود.

تولید کننده گیاهان دارویی مازندران از صندوق کارآفرین امید خواست تا با حمایت تسهیلاتی ارزان قیمت به کشارزان، زمینه مشارکت و حضور آنان در توسعه کشت گیاهان دارویی را فراهم تر کند.

یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان تولید کننده تجهیزات خشک کن های پیشرفته شالی برنج گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته در هر سه تا چهار روستای استان به یک واحد خشک کن شالی نیاز دارد که این شرکت آمادگی ارایه این خدمت مهم به کشاورزان است.

وی با توضیح این که برای این که شالی با رطوبت بالا برداشت می شود، باید در اسرع وقت وارد خشک کن ها شود، ادامه داد: برای ایجاد هر واحد خشک کن شالی هفت تا ۱۰هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

وی تصریح کرد: اگر این حمایت تسهیلاتی عملیاتی شود، کشاورزان استقبال خوبی از اجرای این طرح خواهند داشت.

یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان تولید کننده انواع نهاده های محصولات زراعی کشاورزی مازندران وضعیت کیفی و کمی تولیدات را ضعیف توصیف کرد و گفت: شکاف تولیدات کشاورزی مازندران در حوزه برنج، گندم، دانه روغنی کلزا و انواع محصولات سیفی و علوفه های دامی بسیاز ریاد است، در حالی که می توان با اجرای عملیات مصرف نهاده های کشاورزی تولیدی شرکت های دانش بنیان این شکاف را به حداقل رساند.

وی ضایعات محصولات کشاورزی مازندران را نیز بالا دانست و ادامه داد:‌ زیر ساخت های فنی کشاورزی مازندران نیاز به حمایت مالی و برنامه ریزی دارد، تغذیه خاک در شرایط مختلف باید به صورت علمی بررسی شود، این که توسعه کشت دیمزار را بدون توجه به تغذیه خاک و نیاز گیاه عملیاتی کنیم، با چالش مواجه خواهیم شد.

وی تولید بذرهای گواهی شده و استفاده از انواع نهاده های کشاورزی را از جمله کودهای آلی زیست محیطی در توسعه کشاورزی مازندران ضروری دانست و گفت: امروز بسیاری از بذرهای مصرفی در کشاورزی زراعی استان با مشکلات جدی مواجه است.

یکی دیگر از مدیران شرکت های دانش بنیان در تولید کودهای کشاورزی مازندران، دلالی و واسطه گری در واردات انواع نهاده های کشاورزی را از مشکلات عنوان کرد و گفت: این شرکت با ثبت تولید ۱۱ نوع کود غیر شیمیایی متناسب با شرایط اقلمیی گیاه و رعایت زیست محیطی به ثبت رسانده است که نیازمند حمایت در تولید و مصرف است.

محمود رضا رمضانپور که خود را دکترای خاک شناسی و تغذیه گیاه معرفی کرد، افزود: تولید و مصرف کودهای تلفیقی در کشاورزی، عامل اصلی بهره وری است، کیفیت و کمیت تولیدات محصولات کشاورزی از این طریق چند برابر می شود، موضوعی که این شرکت با تولید انواع کودهای بیولوژیکی در کشاورزی استان نقش محوری دارد.

وی حفاظت از محیط زیست، کاهش هزینه تولید و توجه به تغذیه خاک با هدف تداوم فعالیت های کشاورزی و حفظ زمین را از مهمترین اهداف فعالیت شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، این نهاده ها متناسب خشکسالی و مقابله با تنش های آب و هوایی تولید شده است.

وی به انتقال دانش فنی و علمی به مزراع با همکاری کشاورزان و مهندسان کشاورزی شرکت اشاره کرد و گفت: نیاز نقدینگی کشاورزان برای خرید این نهاده ها از مشکلات است.

وی دلالی و واسطه گری در واردات نهاده های کشاورزی مازندران را از مشکلات جدی شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی استان دانست و گفت: از آن جایی که قدرت خرید کشاورزان از این نهاده ها پایین است، سوء استفاده از این فرصت از سوی دلالان زیاد شد، بنابراین اگر بهره برداران کشاورزی با هماهنگی شرکت های دانش بنیان مورد حمایت تسهیلاتی قرار بگیرند، بسیاری از این مسایل حل و فصل می شود.

بررسی چالش‌های رسیدن به بهره وری کشاورزی دانش بنیان مازندران

توسعه کسب و کارهای روستایی با فناوری نوین در اولویت صندوق کارآفرینی امید

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با اظهار این که این صندوق تنها ۱۶ صدم از کل اعتبارات کشور را در اختیار دارد اما توانسته ۱۹ درصد از سبد اشتغالزایی خرد و کوچک را پوشش بدهد، گفت: از ابتدای امسال تا کنون به ۱۵۵طرح انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی (نوفن) ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

صادق حسنی تمرکز صندوق را بر روی مشاغل روستایی با هدف توسعه روستاها و مناطق محروم دانست و افزود: طبق دستورالعمل بانک مرکزی اعتبارات تبصره ۱۸ باید در حوزه های مختلف برای ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک روستایی اختصاص بیاید.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش بهره وری در روستاها تلاش می کنیم تا شرکت های دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی به اجرای طرح ها کمک کنند تا پیوست طرح ها همراه با دانش و فناوری باشد که تحول‌آفرین خواهد بود.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید به طرح های "روستای بدون بیکار"، "هر روستا یک محصول" و "روستای نوفن" اشاره کرد و بیان داشت: طرح نوفن به معنای انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی است که دانش آموختگان بخش کشاورزی می توانند در این بخش ورود کنند.

بررسی چالش‌های رسیدن به بهره وری کشاورزی دانش بنیان مازندران

افزایش ۳۰۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اظهار این که بازار کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص روسیه تشنه محصولات گیاهان دارویی است، گفت: همسو با اهمیت توجه دولت سیزدهم به این بازار، امسال افزایش ۳۰۰ هکتاری سطح کشت گیاهان دارویی عملیاتی شد.

حسن خیریانپور روز یکشنبه در نشست رویداد هم اندیشی "نوفن " (انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی) در محل استانداری افزود: اجرای طرح روستای نوفن با حمایت صندوق کارآفرین امید با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی مازندران بسیار مهم و اثر گذار است.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی مازندران را یکی از مهمترین برنامه های رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در پایان سال جاری دانست و افزود: رشد اقتصادی با بهره وری از سطح زمین های کشاورزی مازندران باید عملیاتی شود.

آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران در باره وضعیت کشت و کار و تولید گیاهان دارویی نشان می دهد که سطح زیر کشت ۲۴ گونه از گیاهان دارویی استان از ۴۵۰ هکتار سال ۱۳۹۰ با گذشت چند سال به یک هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش یافت که این سطح تا پایان امسال به یکهزارو ۵۰۰ هکتار افزایش می یابد.

توجه به مناطق اراضی شیب دار از ضرورت های مهم در بخش کشاورزی مازندران است. بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار در استان وجود دارد که ۷۵درصد آن در مناطق کوهستانی واقع است؛ اراضی ای که به گفته کارشناسان می تواند برای کشت گیاهان دارویی فرصتی بی نظیر تلقی شود.

بر اساس اعلام معاونت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، در حال حاضر حدود ۶ هزار کشاورز به کشت گیاهان دارویی در سطح یک هزارو ۳۰۰ هکتار مشغول هستند و هر یک از آنها در قطعه اراضی ملکی با مساحت یکهزار تا سه هزار متر مربع کشت و کار گیاهان دارویی را انجام می دهند.

اگر از مازندران به عنوان گلخانه گیاهان دارویی ایران یاد کنیم بیراه نرفته ایم. طبق گزارش های رسمی هشت هزار گونه‌ گیاهی در ایران وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن دارویی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، ظرفیت های کشاورزی استان را با تنوع تولیدات محصولات بی نظیر توصیف کرد و ادامه داد:‌ گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و بوجود آمدن بازار مصرف در کشورهای منطقه به خصوص حاشیه دریای خزر فرصتی مهمتری را برای توسعه کشت محصولات کشاورزی این خطه بوجود آورده است.

وی متوسط تولید سالانه محصولات کشاورزی مازندران را هفت و نیم میلیون تن که در ۱۴ محصول رتبه اول تا سوم کشوری است، عنوان کرد و بیان داشت: وجود سه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی این امکان را بوجود آورده است تا علاوه بر این که تامین نیاز استان و کشور، صادر کننده خوبی هم باشیم.

تخصیص چهار هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت های دانش بینان کشاورزی مازندران

معاون استاندار مازندران با بیان این که تمرکز روی زنجیره ارزش تولیدی و بهره وری با هدف جلوگیری از خام فروشی و توجه به فرآوری و بسته بندی استاندارد محصولات کشاورزی بسیار مهم است، گفت: امروز مهمترین برنامه اصلاح در تولید و تامین بذور گواهی شده در تولیدات محصولات کشاورزی مازندران است.

خیریانپور اصلاح بذر در محصولات زراعی و باغی، اصلاح نژاد در دام، طیور و شیلات و اصلاح نهال های باغی در مازندران باید متناسب با شرایط تغییرات اقلیمی عملیاتی شود، اظهار داشت: و این اصلاحات باید با همکاری و مشارکت جدی شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی انجام شود.

وی با اظهار این که طرح جهش تولید در دیمزار های مازندران در دو سال گذشته بسیار جدی گرفته شده است، گفت: توانمندسازی ۷۰۰ روستای مازندران از اهداف مهم رسیدن به رشد اقتصاد و افزایش درآمد کشاورزان استان است.

وی حمایت صندوق کارآفرین امید در اجرای طرح هر روستا یک محصول کشاورزی در مازندران را عالی توصیف کرد و گفت: گسترش کشاورزی در بخش های زنبور داری و تولیدات عسل، دامپروری با هدف تولید شیر مورد نیاز کارخانجات لبنیاتی مازندران که اکنون از دیگر استان های کشور تامین می شود، توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه ای و تنوع صنایع دستی در روستای مازندران نیازمند سرمایه گذاری جدی در استان است.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha