آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

تهران- ایرنا- کشورهای آسیایی فارغ از آنکه بخشی از جهان اسلام باشند یا نه، از زمان تهاجم نظامی نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه به دلیل شکست در جلوگیری از عملیات الاقصی، تقریبا یک صدا آتش‌بس فوری، جلوگیری از کشته شدن افراد غیرنظامی، ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه و تامین غذا، دارو و انرژی غزه را خواستار شده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، عملیات طوفان الاقصی در حالی وارد بیست و نهمین روز خود شده که کشورهای آسیایی به عنوان پرجمعیت‌ترین و کهن‌ترین قاره دنیا خواستار توقف فوری خشونت‌ها، آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌بشردوستانه به نوار غزه هستند.

بیشتر کشورهای آسیایی تاکید دارند که تنها راه حل مساله فلسطین، تشکیل کشور مستقل فلسطینی در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ و منطبق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است؛ اقدامی که رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آن نیست. کما اینکه نه تنها سرزمین‌های فلسطینی بلکه بخش‌هایی از سوریه و لبنان هم در اشغال صهیونیست‌ها قرار دارد و اشغالگری با حمایت آمریکا ادامه دارد.

عمده کشورهای منطقه غرب آسیا را کشورهای اسلامی و عربی تشکیل می‌دهند که موضع مشخص و صریحی درباره تحولات غزه دارند. با این حال در گزارش پیش رو به مواضع سایر کشورهای آسیایی درباره تحولات غزه از جمله کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا و همین طور آسیای مرکزی پرداخته‌ایم.

چین؛ ضرورت بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷

چین به عنوان دومین اقتصاد دنیا و یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از ابتدای آغاز عملیات الاقصی و حمله جنون‌آمیز نیروهای اسرائیلی به غزه تلاش کرده تا آتش‌بسی فوری در این منطقه برقرار شود.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

«جانگ جون» نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز ششم آبان‌ماه با اشاره به اینکه پکن از ایفای نقش رهبری کشورهای عربی-اسلامی در حل مساله فلسطین حمایت می‌کند، تاکید کرد که بهترین راه حل برای این مساله، ضرورت بازگشت این کشور به مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس است.

وی با اشاره به اینکه چین خواستار آتش بس فوری بین دو طرف است، تلاش‌های دیپلماتیک جامعه جهانی را برای این هدف و باز شدن مرزهای فلسطین برای ارسال کمک‌های بشردوستانه مطالبه کرد.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه خود گفت: چین از تمام طرف های درگیر به ویژه از طرف اسرائیلی می‌خواهد که ضمن خویشتنداری حداکثری، قطعنامه ۲۷ اکتبر شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش بس در غزه را به طور موثر و فوری اجرا کند.

این مقام چینی همچنین از طرف‌های درگیر به ویژه اسرائیل خواست تا ضمن حفاظت از جان مردم عادی و غیرنظامیان، کانال ها و گذرگاه های ارسال کمک‌های انسان دوستانه را هر چه سریعتر بازگشایی کنند و از بروز یک فاجعه انسانی شدیدتر جلوگیری کنند.

چین که به تازگی ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته است و انتظار می رود اقدامات بیشتر و موثرتری برای جلوگیری از جنایات صهیونیست ها علیه مردم غزه انجام دهد، پیش از این نیز در روزهای گذشته بارها جنایات اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف جنگ و نجات جان غیرنظامیان شده بود.

هند و تاکید بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی

هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، عضو بریکس، سازمان همکاری‌های شانگهای، گروه کواد و داوطلب عضویت دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، یکی از کشورهای نزدیک به اسرائیل محسوب می‌شود.

حزب بهارتیا جناتا حزب حاکم در هند برخلاف حزب کنگره در سال‌های گذشته تمرکز خود را بر توسعه روابط دهلی‌نو با تل‌آویو قرار داده است. این در حالی است که براساس آمار رسمی دولت هند، ۱۴.۲ درصد از جمعیت این کشور (۱۹۷ میلیون نفر) مسلمان هستند. مسلمانان هند نیز موضعی همچون سایر کشورهای اسلامی درباره سرزمین‌های اشغالی دارند و از زمان آغاز حملات تل‌آویو به غزه، چندین راهپیمایی بزرگ در شهرهای مختلف این کشور برگزار کرده‌اند.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

«آریندام باغچی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز بیستم مهرماه و پنج روز بعد از آغاز عملیات الاقصی، در نخستین واکنش رسمی نسبت به جنگ در سرزمین‌های اشغالی، خواستار تشکیل دولت مستقل و با ثبات فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی و توافق‌های پیشین شد و این مساله را سیاست همیشگی دهلی‌نو عنوان کرد.

وی افزود: سیاست هند در این زمینه دیرپا و منسجم بوده است؛ هند همیشه با از سرگیری مذاکرات مستقیم برای ایجاد کشور مستقل و باثبات فلسطین و زندگی در مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده و در صلح با اسرائیل موافق بوده و از آن حمایت می کند. من فکر می کنم که این موضع همچنان باقی است.

مردم مسلمان جنوب هند از جمله حیدرآباد پس از اقامه نماز جمعه بیست‌ودوم مهرماه و برگزاری مراسم دعا برای پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس و آزادی برای فلسطین، با شعارهای «زنده باد فلسطین» و «غزه هرگز نخواهد مرد» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

نارندرا مودی نخست وزیر هند و عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر نیز روز هفتم آبان‌ماه در گفت و گویی تلفنی، نگرانی خود را نسبت به افزایش خشونت و جان باختن غیرنظامیان در این منطقه ابراز و بر لزوم بازگرداندن سریع صلح و ثبات به منطقه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به افراد متاثر از درگیری، توافق کردند.

ژاپن؛ از درخواست خویشتن‌داری تا ارسال کمک برای غزه

ژاپن به عنوان تنها قربانی استفاده از بمب اتم در دنیا، یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در قاره آسیا است. توکیو در روز ۱۵ مهرماه، بلافاصله با محکوم کردن عملیات الاقصی توسط حماس، خواستار خویشتن‌داری طرفین شد.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امورخارجه ژاپن روز سی‌ام مهرماه در کنار وعده برای تلاش های دیپلماتیک در راستای جلوگیری از بی ثباتی منطقه و اشاعه آن به دیگر مناطق خاورمیانه اعلام کرد این کشور ارائه کمک های بیشتر برای نوار غزه را که با بحران عمیق انسانی به دلیل جنگ اسرائیل و فلسطین مواجه شده است را در دستورکار قرار خواهد داد.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

ژاپن با این حال در روز نهم آبان ماه و در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، دارایی های ۹ نفر از اعضای حماس و یک شرکت مرتبط به آن را مسدود و تحریم هایی بر روی این سازمان اعمال کرد. هیروکازو ماتسونو رئیس کابینه دولت ژاپن در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ژاپن اعمال تحریم های بیشتر را از زاویه دید «حمایت مالی از تروریسم» بررسی خواهد کرد.

با این حال و در روز شنبه ۱۳ آبان ماه یوکو کامیکاوا وزیر امورخارجه ژاپن با سفر به سرزمین‌های اشغالی و اردن با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرد. وی علاوه بر درخواست وقفه در جنگ از اسرائیل، برای ارسال کمک های بشردوستانه به فلسطین وعده داد ژاپن بسته حمایتی افزایشی ۶۵ میلیون دلاری برای کمک رسانی به غیرنظامیان فلسطینی در منطقه محاصره شده نوار غزه که با بحران جدی انسانی به دلیل محاصره اسرائیل مواجهند، ارسال خواهد کرد.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

وزیر امورخارجه ژاپن در دیدار با الی کوهن همتای اسرائیلی خود در تل آویو گفت: از تمامی طرفین درخواست شده تا براساس قوانین بین الملل رفتار کنند و گروگان ها آزاد شوند.

مالزی و اندونزی؛ از تلاش دیپلماتیک تا فشار سیاسی آمریکا

رنتو مرسودی وزیر امورخارجه اندونزی روز ۲۹ مهرماه اعلام کرد با توجه به اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد عملا فایده و کارکردی ندارد، برای جذب حمایت بین المللی قوی تر سازمان همکاری اسلامی باید مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترغیب کند تا جلسه ای اضطراری برگزار کنند.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

وزیر امورخارجه اندونزی در پایان خاطرنشان کرد سازمان همکاری اسلامی با هدف آزادی مردم فلسطین تاسیس شده است. اکنون زمان آن است که این سازمان اقدامی انجام دهد. اندونزی نمی خواهد شرایط فعلی در غزه از سوی اسرائیل و سایر کشورها برای حذف مسئله فلسطین و حقوق فلسطینی ها مورد استفاده قرار بگیرد. نباید به اسرائیل اجازه داد تا اشغال سرزمین های فلسطین را ادامه دهد.

جوکو ویدودو (معروف به جوکووی) رئیس جمهور اندونزی نیز در سخنرانی خود در اولین اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، از مجامع آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس درخواست کرد از وخامت بیشتر اوضاع در غزه جلوگیری کنند.

وی در این اجلاس گفت: ما نباید فراموش کنیم که ریشه مشکل، اشغال سرزمین های فلسطینی توسط رژیم اشغالگر قدس است.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین در روز پنجم آبان‌ماه و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت نوار غزه در دیدار با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود وضعیت انسانی در غزه را اسفبار خواند و بر ضرورت هم افزایی برای توقف کشتار مردم بی دفاع غزه، لزوم استمرار ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تاکید کرد.

انور ابراهیم ‌نخست وزیر مالزی هم که در روزهای گذشته کشورش بارها صحنه تجمعات اعتراض آمیز علیه جنایات صهیونیست‌ها بوده، روز ۱۳ آبان اظهار داشت: سفارت آمریکا در کوالالامپور به وزارت خارجه این کشور در مورد موضع خود در قبال مناقشه فلسطین و اسرائیل و حماس سه یادداشت دیپلماتیک ارسال کرده است.

وی گفت که دو اخطار در ۱۳ و ۳۰ اکتبر (۲۱ مهر، ۸ آبان) به ویسما پوترا (نام رسمی وزارت امور خارجه مالزی) ارسال شده است و آمریکا از این کشور خواسته است موضع خود را مبنی بر به رسمیت نشناختن حماس به عنوان یک گروه تروریستی تغییر دهد.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

دولت مالزی همچنین اعلام کرده در راستای حمایت از فلسطین و در بحبوحه جنگ غزه، شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا شرکت‌هایی که وعده پشتیبانی از این رژیم را داده‌اند، تحریم می‌کند.

شبه جزیره کره و دو موضع متفاوت

کره‌جنوبی یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در قاره آسیا محسوب می‌شود و مواضع سئول را باید در این راستا ارزیابی کرد. در حالی که سئول از نزدیک‌ترین متحدان آمریکاست ولی پیونگ‌یانگ یکی از سرسخت‌ترین دشمنان واشنگتن محسوب می‌شود.

کره‌جنوبی در روزهای گذشته تلاش کرده تا ادعا کند که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با کره‌شمالی در ارتباط است. یکی از مقامات ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در این راستا مدعی شد که نوعی راکت تکه تکه شده با قدرت انفجار بالا که در حملات پانزدهم مهرماه مورد استفاده قرار گرفت، در کره شمالی تولید شده است. همزمان برخی از رسانه‌های غربی نیز مدعی حمایت پیونگ‌یانگ از مبارزان فلسطینی علیه اسرائیل شده‌اند.

آسیای مرکزی؛ موضع محتاطانه و اعطای کمک‌های مادی به غزه

شاید از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در قاره آسیا، موضع پنج جمهوری استقلال یافته از شوروی در آسیای مرکزی در ارتباط با مساله فلسطین است.

بدنبال عملیات الاقصی و واکنش سراسر خشم صهیونیست‌ها، سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان با صدور بیانیه‎ای «نگرانی عمیق» خود را از کشته و مجروح شدن غیرنظامیان و همچنین از بین رفتن زیرساخت‌ها ابراز کرد.

مراد نورتلئو وزیر امور خارجه قزاقستان نیز با صدور بیانیه‌ای بعد از این عملیات از «هر دو طرف» خواست تا مسائل خود را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند. باید توجه داشت که قزاقستان از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت به اسرائیل است.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان هم در نشست سران کشورهای ترک زبان که روز شنبه ۱۳ آبان در سمرقند برگزار شد با اعلام اینکه این کشور کمک‌های بشردوستانه به ارزش یک میلیون دلار به فلسطین ارسال خواهد کرد، گفت: امروز غیرنظامیان در نوار غزه به ویژه کودکان و افراد مسن قربانی جنگ شده اند، وظیفه اصلی اطمینان از ایمنی آنها است و در این راستا تصمیم گرفتم کمک های بشردوستانه را به مبلغ یک میلیون دلار به مردم فلسطین ارائه کنم.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان روز دهم آبان‌ماه اعلام کرد که دستور تخصیص ۱.۵ میلیون دلار به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را صادر کرده است.

وی همچنین در جریان نشست سران کشورهای ترک زبان گفت: تنها و عادلانه ترین راه حل برای این مشکل باید بر اساس اصل «دو دولت برای دو ملت» اتخاذ شود. همانطور که در قطعنامه های سازمان ملل تعریف شده است، مردم فلسطین حق دارند یک کشور مستقل ایجاد کنند.

رئیس جمهوری ازبکستان گفت: در چارچوب سازمان خود، ما باید مواضع یکپارچه و اصولی خود را در این زمینه به تمام جهان اعلام کنیم.

افغانستان و پاکستان؛ حامی جدی مردم فلسطین

حکومت سرپرست طالبان در افغانستان هم حملات رژیم صهیونیستی به غزه را بارها محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه شده است. نکته مهم درباره افغانستان آنجاست که این کشور همزمان با جنایات صهیونیست‌ها در غزه، شاهد زلزله ویرانگر هرات بود که در جریان آن صدها نفر جان خود را از دست دادند.

شهرهای مختلف پاکستان هم از روز نخست حملات هوایی و بمباران نوار غزه توسط صهیونیست‌ها، صحنه اعتراضات مردمی همراه با سخنرانی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی بوده است. راهپیمایی‌های عظیم مردمی در شهرهای اسلام‌آباد، کراچی، لاهور، پیشاور و پنجاب طی این مدت انجام شده و مردم این کشور از سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های اسلامی خواستار حمایت از مردم غزه شده‌اند. در راهپیمایی‌های انجام شده، مردم پاکستان بارها دولت آمریکا را مسئول جنایات صهیونیست‌ها دانسته‌اند.

آسیا و غزه؛ قاره کهن آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه را فریاد می‌زند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha