۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۴۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85279545
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر میراث: مقدمات ثبت جهانی غار "کتله خور" زنجان فراهم می‌شود

زنجان - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از انجام مقدمات لازم برای ثبت جهانی غار کتله خور در یونسکو به منظور معرفی بیشتر این اثر به دنیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی روز جمعه در جریان بازدید از غار کتله‌خور زنجان بر بهسازی کف غار کتله‌خور تأکید کرد و افزود: این غار که تا این اندازه شگفت‌انگیز و زیباست باید به حدی جذاب باشد که وقتی بازدیدکننده در داخل آن راه می‌رود متوجه طولانی بودن مسیر نشود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم در این غار که زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد طراحی‌های دیگری هم پیش‌بینی شود تا در طول مسیر برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

این عضو دولت سیزدهم ادامه داد: ظرفیت غار خیلی بیشتر از آن چیزی است که در دهه‌های قبل شناسایی شده است و باید از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف برای نمایش زیبایی‌های غار استفاده شود.

ضرغامی با بیان اینکه غار کتله‌خور اعجاب‌ انگیزترین غار منطقه است، افزود: نورپردازی غار تنها بخشی از زیبایی‌های این غار را نمایش می‌دهد که اگر تکمیل شود به طور قطع گردشگران بیشتری به غار جذب خواهند شد.

وی با تأکید بر تهیه طرح جامع توسعه غار کتله‌خور، خاطر نشان کرد: بحث تعریض جاده منتهی به غار کتله‌خور تا حدودی در این حوزه کمک کننده است اما باید خدمات بهداشتی و اقامتی در این محل ایجاد شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی نیز نگاه ویژه به غار کتله‌خور خواهد داشت، خاطر نشان کرد: باید برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها با دانشگاه‌ها وارد همکاری شد زیرا رشته‌هایی مثل زمین‌شناسی در شناساندن بهتر این غار و تاریخ آن موثر خواهد بود.

ضرغامی همچنین از بقیه قیدار نبی، غار کتله خور، زرین غار شهرگرماب، چشمه بالخلی بلاغ شهر گرماب و گنبد سلطانیه بازدید کرد.

کتله‌خور غاری خشکی - آبی بوده که در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قیدار و پنج کیلومتری شهر گرماب استان زنجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha