در سفر آیت الله رئیسی به استان کردستان چه گذشت؟

تهران- ایرنا- افتتاح کلان طرح راه آهن همدان - سنندج و بهره برداری از فرودگاه سقز از مهمترین دستاوردهای دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور به استان کردستان بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در دور دوم سفرهای استانی روز پنج شنبه- ۱۱ آبان ماه- به‌منظور انجام سفری دو روزه وارد استان کردستان شد. رئیس جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری مصوبات دور اول سفر به استان و دیدارهای مردمی، چندین طرح بزرگ استانی از جمله کلان پروژه خط‌آهن سنندج–همدان، فرودگاه سقز و طرح‌های آب‌رسانی استان را افتتاح خواهد کرد.

امنیت و انسجام در کردستان زمینه ای برای توسعه یافتگی است

رییس جمهور در بدو ورود به استان کردستان ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در سنندج گفت: کردستان استان فرهنگ و هنر، صفا و وفا، وفاداری به انقلاب شکوهمند اسلامی، پایمردی، مقاومت، ایستادگی در مقابل دشمنان و استان شهدا و جانبازان و ایثارگران و سرافرازان و چهره‌های ماندگار و مفاخرِ نه فقط کردستان که ایران اسلامی است.

رئیس جمهور ضمن ادای احترام به همه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و به ارواح مطهر شهدا افزود: امنیت استان کردستان و همه ایران مرهون تلاش و ایثار شهداست که این استان را از لوث وجود گروهک‌ها پاکسازی کردند تا امروز ما در استان کردستان امنیت، وحدت و انسجام داشته باشیم و این زمینه‌ای برای توسعه یافتگی، کار و تلاش برای استان کردستان است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در دور اول سفر ضرورت‌های استان را شناسایی کردیم و کارهایی در جای جای استان آغاز شد، اظهار داشت: گزارشات حاکی از این است که بسیاری از این طرح‌ها اجرایی شده و می‌توانیم به مردم اعلام کنیم که به دست توانای جوانان و مدیران باکفایت شما بخش قابل توجهی از این طرح‌ها به ثمر نشسته و بخش باقیمانده نیز در دست اقدام است.

افتتاح کلان طرح راه‌آهن همدان_سنندج پس از ۱۸ سال

در اولین بخش از سفر آیت الله رییسی به کردستان، کلان طرح راه‌آهن همدان_سنندج به بهره‌برداری رسید.این پروژه در طول ۱۸ سال گذشته حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود.

عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد و با افتتاح این طرح توسط رئیس جمهور ضمن اتصال بیست و چهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مُهر پایانی بر این طرح قدیمی زده شد.

رییس جمهور در آیین افتتاح این کلان پروژه گفت: کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن، برخوردار از مردمانی با احترام، با فرهنگ، دارای سنت‌های بسیار ارزشمند بومی و منطقه‌ای و باورمند به ارزش‌های الهی و دینی است که همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به چنین مردمانی مایه فخر و مباهات دولت است.

دکتر رئیسی در ادامه مسافت طولانی ۱۵۱ کیلومتری، ایستگاه‌های متعدد در طول مسیر و نقش محوری این طرح در تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی کشور را از جمله ویژگی‌های برجسته طرح راه‌آهن همدان_سنندج بر شمرد و افزود: دولت برای اتصال زیرساخت‌های ریلی کشور به خطوط ریلی بین‌المللی مصمم است و از همین امروز همزمان با افتتاح این خط ریلی، طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق نیز باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با طرح‌های نیمه تمام بسیاری مواجه است که موجب رنجش مردم شده است، به شکسته شدن قفل طرح راه‌آهن همدان_سنندج پس از ۱۸ سال در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: دولت تکمیل این طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار دارد و در این مسیر زمان برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که معتقدیم تکمیل این طرح‌های زیرساختی موجب تقویت تولید، قدرت‌افزایی و توانمندسازی و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

آیت الله رئیسی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم و مهم اظهار داشت: تکمیل هرچه سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام باعث تسریع در رشد اقتصادی و به تبع آن قدرت‌آفرینی بیشتر برای کشور خواهد شد. یکی از موثرترین راه‌های توانمندسازی کشور و ساختن ایران قوی تکمیل زیرساخت‌های کشور در بخش‌های جاده‌ای، ریلی و ناوگان حمل و نقل کشور در بخش‌های جاده‌ای،‌ ریلی، دریایی و هوایی است.

رئیس جمهور گفت: همچنین در زمینه تکمیل زیرساخت‌های استان در بخش آب، برق و گاز نیز گام‌های بلندی برداشته شده و گازرسانی به کردستان با وجود صعب‌العبور بودن بخش‌های زیادی از استان به سطحی رسیده که می‌توانیم تا چند ماه آینده کردستان را یکی از استان‌های سبز به لحاظ برخورداری از شبکه گاز بنامیم؛ تکمیل این زیرساخت‌هاست که باعث می‌شود تولید به عنوان رکن و اساس مقاوم کردن کشور در مقابل تکانه‌ها رشد کند.

مسیر ریلی همدان_سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر)، با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد.

با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان خواهد شد.

بهبود معیشت، ایجاد اشتغال، ساخت مسکن و تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت‌های دولت مردمی است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در اجتماع باشکوه مردم سنندج با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام شرایطی رنج‌آور برای مردم غزه و آزادگان جهان پیش آورده‌اند، تصریح کرد: امروز شاهد دو صحنه و عرصه هستیم؛ یکی صحنه‌ای سیاه و جنایت‌بار از شدیدترین جنایات، ظلم‌ها، تجاوزات و بمباران‌ها علیه مردمی که جرم آنها صرفا دفاع از وطن، خانه و کاشانه خود است و دیگری صحنه‌ای زیبا از حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی که مردم مظلوم غزه رقم زده‌اند.

رئیس جمهور صحنه‌ای را که مردم غزه با استقامت و ایستادگی خود رقم زده‌اند، باعث بیداری در جهان دانست و افزود: امروز مردم جهان به روشنی دریافته‌اند که نظام استکبار به سرکردگی آمریکا و با همراهی چند کشور شرور اروپایی به چیزی جز منافع خودشان نمی‌اندیشند و انسان، شرافت و حقوق بشر برای آنها هیچ ارزشی ندارد.

آیت الله رئیسی در ادامه مردم استان کردستان را مردمی با صفا، با وفا، مخلص و با بصیرت توصیف کرد که در مقابل شعارهای توخالی تجزیه‌طلبان و معاندان ایستادگی کردند و خاطرنشان کرد: جوانان، پیشمرگه‌ها و همه مردم کردستان حقیقتا در جای‌جای این استان از خودگذشتگی و افتخارآفرینی کردند و با ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان برای این استان امنیت و آرامش آفریدند و امروز این امنیت، انسجام و آرامش بستر توسعه استان است.

رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «در مسیر قله در حرکت هستیم و در این مسیر خستگی و ناامیدی ممنوع است»، تصریح کرد: امروز ملت ایران بیش از همیشه به آینده امیدوار است و جوانان ما آینده را بسیار درخشان می‌بینند؛ ما آینده را علیرغم خواست دشمنان بسیار روشن می‌بینیم.

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به برنامه‌های دولت برای استان کردستان، خاطرنشان کرد: تلاش، فعالیت و کار در این استان در حال انجام است. به برکت انقلاب اسلامی شرایط در شهر و روستا و در استان کردستان متفاوت شده و کارهای بسیار زیادی انجام گرفته است.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از استقبال علمای شیعه و سنی و مردم سنندج گفت: مردم سنندج با ابراز محبت و احساسات بنده را شرمنده و مورد لطف قرار دادند. من این محبت را به حساب انقلاب و نظام می‌گذارم چرا که مردم به انقلاب، اسلام و نظام عشق و علاقه دارند.

رئیس جمهور در دیدار علمای استان کردستان:امروز کشور با اتکا به خدا و ظرفیت بی‌نظیر جوانان در مسیر رشد قرار دارد

آیت الله رئیسی ظهر روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان در دیدار با علما و روحانیون شیعه و سنی استان که در مسجد جامع سنندج برگزار شد، دلیل دشمنی دشمنان با جمهوری اسلامی ایران را مردمی بودن و برافراشتن پرچم ارزش‌های الهی و اسلامی توسط این نظام دانست و تصریح کرد: به‌رغم همه توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان برای متوقف ساختن کشور، امروز با اتکاء به خدای متعال و ظرفیت بی‌نظیر جوانان، کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و دیگر این تفکر که جمهوری اسلامی به خواست و اراده دشمنان متوقف خواهد شد، کاملا از نظرها محو شده است.

رئیس جمهور در ادامه رشد اقتصادی، تراز تجاری مثبت، افزایش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی، رشد تولید، رفع مشکل تنش‌های آبی در اغلب استان‌ها، کاهش قابل توجه ناترازی کشور در حوزه برق و همچنین گازرسانی به روستاهای فاقد گاز را تنها بخشی از اقدامات و خدمات دولت مردمی در شرایط تحریم و فشار و برخلاف خواسته دشمنان بر شمرد.

آیت الله رئیسی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی دولت در استان کردستان برای رفع مشکلات آبی، اشتغال و مسکن نیز اشاره و بر اهمیت و ضرورت جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه استان تاکید کرد و گفت: این سومین سفر بنده به استان کردستان برای رفع مشکلات مردم است و اگر لازم باشد ۳۰ بار دیگر به این استان خواهم آمد تا از رفع مشکلات اطمینان پیدا کنم.

آیت الله رئیسی در دیدار جوانان برگزیده و نخبه کردستان:دولت شرط موفقیت اقدامات و برنامه‌های خود را در استفاده از ظرفیت نخبگان می‌داند

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در دیدار جوانان برگزیده و نخبه این استان، بر اهمیت جایگاه نخبگان در دولت مردمی و رابطه تعاملی و همدلانه دولت با جوانان نخبه تاکید کرد و گفت: دولت همواره شرط موفقیت اقدامات و برنامه‌های خود را در استفاده از ظرفیت نخبگان دانسته است.

آیت الله رئیسی اندیشه و انگیزه جوانان نخبه در حل مسائل و گره‌گشایی از مشکلات کشور بسیار مهم و نقش‌آفرین عنوان کرد و افزود: اهمیت انگیزه و امید جوانان کشور به‌ویژه نخبگان در پیشرفت‌های کشور به حدی است که دشمنان در محاسبات و برنامه‌های خود علیه کشور، به روش‌های مختلفی اقدام به سنجش میزان این روحیه در جوانان جامعه می‌کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود رتبه پایین استان کردستان در میزان جرم و جنایت را نشانه سابقه فرهنگی و تمدنی مردم این استان و سرمایه هویتی ارزشمند برای کردستان توصیف و بر ضرورت حفظ و صیانت از آن تاکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه با فراخواندن جوانان نخبه کردستانی به برنامه‌ریزی برای تبدیل کردستان به استانی پیشرفته و مرکزی برای تولید، سه مزیت مرز، جاذبه‌های گردشگری و توانمندی‌های صنعتی را زمینه‌هایی مناسب برای توسعه و رونق اقتصادی کردستان برشمرد و بهره‌گیری بهینه از این مزیت‌ها را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای کردستان: امروز در سایه امنیت و وحدت شیعه و سنی مردم به کردستانی پیشرفته فکر می‌کنند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به استان کردستان، با جمعی از خانواده‌های معظم شهدای این استان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و نام همه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و همچنین شهدای مظلوم جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، آرامش، امنیت و اقتدار امروز کشور را مرهون خون شهیدان و تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای مسلح کشور دانست و افزود: امروز در سایه این امنیت و همچنین وحدت مثال‌زدنی شیعه و سنی در کردستان، مردم این استان به کردستان پیشرفته فکر می‌کنند.

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به رشد و بالندگی استان کردستان در تولید، علم و فرهنگ گفت: دشمنان و بدخواهان که این رشد و بالندگی کردستان را برنتابیدند، با توطئه‌گری و فتنه‌انگیزی در اغتشاشات سال گذشته امنیت و وحدت استان را نشانه رفتند، اما مردم ولایت‌مدار کردستان با همدلی و همگرایی بار دیگر دشمنان را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور خانواده معظم شهدا را پرچم‌های برافراشته ایثار و شهادت در جای‌جای کشور توصیف و بر ضرورت انتقال پیام شهدا به عصرها و نسل‌ها به‌ویژه نسل جوان کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کردستان مطرح کرد؛حفظ هویت و فرهنگی غنی کردستان مهمترین مسئولیت اهالی فرهنگ و هنر استان

دکتر سید ابراهیم رئیسی در آخرین برنامه از روز اول سفر دولت مردمی به استان کردستان شامگاه پنجشنبه در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر این استان، با بیان اینکه فرهنگ و هویت مردم کردستان در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانع تحقق خواست معاندین و ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان در این استان شده است، مسئولیت حفظ این فرهنگ غنی و ارزشمند را متوجه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این استان دانست.

رئیس جمهور در ادامه نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی را ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.

رئیس جمهور اهالی فرهنگ و هنر را دیده‌بان‌های تیزبین مرزهای فرهنگی کشور توصیف کرد و افزود: انتظار از فرهیختگان و اهالی علم و ادب و فرهنگ و هنر این است که در این دیده‌بانی با رصد تهدیدهای پیش‌رو و تهاجمات فرهنگی برنامه‌ریزی شده علیه هویت و فرهنگ اصیل قومی، ملی و دینی، زنگ‌های هشدار را به موقع به صدا درآورده و برای مقابله با این تهدیدات راهکارهای لازم را ارائه دهند.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه نگاه و اندیشه بلند فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر برای دولت مغتنم و ارزشمند است، بر ضرورت تولید محتوای فرهنگی بیشتر و موثرتر، با بهره‌گیری از جدیدترین دستاوردهای ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی برای رشد جامعه و مصون‌سازی هویت فرهنگی تاکید کرد.

دومین روز سفر رئیس جمهور به استان کردستان

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور که در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر اول و افتتاح ۱۶ کلان پروژه به استان کردستان سفر کرده است، صبح جمعه (۱۲ آبان ۱۴۰۲) در دومین روز سفر خود فرودگاه سقز را افتتاح کرد.

هواپیمای حامل آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان حوالی ساعت ۹ صبح امروز در فرودگاه سقز به زمین نشست و اولین پرواز در این فرودگاه تازه تاسیس فرود آمد.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابجا کند تا شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد.

تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده است و بدلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت.

رئیس‌جمهور سپس برای افتتاح ورزشگاه بانه به این شهر رفت و در دیدار با مردم بانه گفت: آنچه امروز در فلسطین می‌بینید، نمونه آن را مردم بانه در زمان جنگ تحمیلی دیدند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: همان جریانی که شهرهای کردستان و خوزستان را با بمباران ویران کرد، امروز خانه‌های مردم فلسطین را ویران کرده‌است. ۴ هزار کودک فلسطینی به خاک و خون کشیده شدند. این جنایت در کجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟

به گفته رئیس جمهور اگر دیروز جنایت آمریکایی‌ها و اروپایی در غرب کشور مورد مواخذه قرار می‌گرفت، الان شاهد چنین جنایت‌هایی در فلسطین و غره نبودیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: در شهرها و روستاهای کردستان به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدان، کارهای بسیاری انجام شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: رفع محرومیت در طول چهل سال انجام شده‌ اما کارهای دیگری هم در پیش است که باید انجام شود؛ چهره بسیاری از روستاها و شهرهای ما متفاوت شده‌ اما باز هم باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

رئیسی در ادامه دومین روز سفر به کردستان با جمعی از خانواده‌های شهدای استان دیدار کرد و گفت: خدمت به خانواده‌های شهدا را عبادت می‌دانیم؛ هر بخش از دستگاه‌های اداری و دولتی که در خدمت خانواده‌های شهدا باشند، برای دولت برکت به همراه‌ می‌آورد. دعای خیر خانواده شهدا برای دولت یک سرمایه است.

وی سپس در مراسم افتتاح طرح های آب و برق کردستان حاضر شد و از ایستگاه پمپاژ دائم آب بوئین بانه بهره‌برداری کرد؛ طرح های مربوط به وزارت نیرو در کردستان با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح شدند.

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو در استان کردستان اعلام کرد: ۱۰ طرح بزرگ آب‌رسانی در استان کردستان اجرایی شد که هر کدام اثربخشی بالایی در زندگی اهالی استان خواهد داشت؛ مجموع طرح‌های آب و فاضلاب و برقی در استان کردستان برای رفاه هر چه بیشتر اهالی عزیز کردستان است. ۵۰درصد تنش‌های آبی استان با اجرایی شدن این طرح‌ها رفع شده است.

حسن ختام سفر آیت الله رئیسی به کردستان، حضور در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه فعالان اقتصادی استان کردستان بود.

وی در این نشست تأکید کرد: قوم کُرد از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی هستند؛ حمله و شبیخون فرهنگی غرب به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها برای از بین‌بردن آداب و رسوم ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف بومی است. هویت فرهنگی این مرزوبوم نباید کمرنگ و یا گُم شود. هویت فرهنگی، سرمایه‌ای است که مردم را از هجوم فرهنگی مصون می‌دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha