قزوین باید میزبان همیشگی دوسالانه خوشنویسی باشد

قزوین - ایرنا - مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قزوین باید میزبان همیشگی دوسالانه خوشنویسی باشد، گفت: حضور مدیران دستگاه های اجرایی که می توانند هر یک نقشی در بهتر برگزار شدن این رویداد داشته باشند کمک خواهد کرد تا استان از این فرصت استفاده بهینه کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خراسانی زاده روز پنجشنبه در ستاد هماهنگی برگزاری هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: امروز شاهد مقاومت جانانه مردم فلسطین در برابر زورگویی ستمگری و جنایت و کودک کشی و نسل کشی رژیم جعلی و غیرقانون صهیونیستی هستیم و گرامی می داریم یاد و خاطره همه شهدای جبهه حق، به خصوص شهدای مظلوم فلسطین که در این ایام قریب به ۹ هزار نفر آنان به خاک و خون کشیده شدند تنها به جرم اینکه فلسطینی هستند و در برابر اشغالگری ایستاده اند.

وی با اشاره به فرارسیدن ۱۳ آبان و هفته استکبار ستیزی، تاکید کرد: جریان پشتیبانی های همیشگی آمریکا از این نوع نسل کشی و جنایت ها همیشه بوده که امیدواریم با مقابله مردم شریف بیدار ایران اسلامی و سایر مردم دنیا شاهد نابودی و زوال آنها باشیم.

وی تصریح کرد: به همین مناسبت نیز امروز نمایشگاه کارتن و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور ۹ تن از هنرمندان این قاره را در موزه هنرهای معاصر تهران با موضوعات ضد امپریالیستی، ضد صهیونیستی، صلح جهانی و حقوق بشر را افتتاح خواهیم کرد که در واقع یک واکنش هنرمندانه بین المللی از زبان هنرمندان آمریکای لاتین است که آن را در مهمترین موزه غرب آسیا شاهد خواهیم بود.

خراسانی زاده با اشاره به برگزاری دوسالانه خوشنویسی ایران، اظهار کرد: این دوسالانه را باید طوری پیش ببریم که جریان ساز باشد و بتواند ماجرای ۲ سال پیش از خود را پیگیری و جریان ۲ سال بعد از خود را نیز ترسیم کند.

وی ادامه داد: هنر خوشنویسی یکی از معدود قالب های هنری است که نسبتش را با محتوای فاخر فرهنگی ما حس کرده به واسطه هنر بومی ما، برگرفته از تمدن ایرانی که در پیشینه پرآوازه و بلند مدت ایرانیان ریشه دارد و هم در رویکردهای گرایش آن به اسلام ناب پرورش پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز ما در پدیده های خوشنویسی مواجه نمی شویم با اینکه مثلا متن دون پایه ای یا فارغ از محتوای فاخری را که یک خوشنویس برایش انرژی بگذارد و آن را مکتوب کند، یا آیات کلام الله مجید که با خط خوش نگارش می شود و یا روایت معصومین (ع) و یا اشعار ادیبان و آثار ادبی بزرگان و پند و اندرز، جملات قصار و به یادماندنی.

خراسانی زاده اضافه کرد: نسبت فرهنگی ارزشمندی که در حوزه خوشنویسی داریم شاید یکی از دلایل مهم آن این باشد که خوشنویسی هنری است برگرفته از هنر بزرگان دینی ما، و تنها هنری است که پس از هنر خطابه می توانیم مطمئن بایستیم و بگوییم که اهل بیت ما این هنر را راسا و شخصا پیگیری می کردند و هنرمند این عرصه بودند تا جایی که امیرالمونین (ع) جدا از روایاتی که در این زمینه وجود دارد، خود خوشنویس و خطاط بودند و به دیگران نیز آموزش می دادند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این افتخار امروز نصیب مردم مومن و دیندار قزوین شده که دوسالانه خوشنویسی را در جمهوری اسلامی پیش ببرند و تاکنون نیز میزبانان شایسته ای در ۶ دوره گذشته هم بوده اند.

این مسوول فرهنگی تاکید کرد: از مجموع هشت دوسالانه ای که در مجموعه هنرهای تجسمی کشور برگزار می شود، دوسالانه خوشنویسی قزوین تنها موردی است که با نظم خاص پیش رفته و بدون توقف کار خود را انجام داده و در هر دوره تلاش کرده تا چند گام جلوتر هم برود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوسالانه خوشنویسی خواستگاران زیادی در کشور هم داشته و برخی از استان ها خواستار برگزاری آن هستند و می خواستند که این دوسالانه در کشور گردش داشته باشد، گفت: نگاه ما در وزارت فرهنگ با توجه به سیاست تمرکز زدایی و توسعه عدالت فرهنگی در سراسر کشور، این بوده که اگر دوسالانه ای در استانی شکل گرفت و توانست آن را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد و هویت فرهنگی آن را ثبت و ضبط کند، این ویژگی را نه تنها سلب نکنیم بلکه به آن کمک کنیم تا پرو بال بیشتری هم پیدا کند.

وی یادآور شد: برگزاری دوسالانه ها در دنیای امروز مرسوم است تا جایی که در نقطه ای مثل ونیز ایتالیا که برگزار کننده مهمترین دوسالانه عرصه هنرهای تجسمی است و هشت دوره نیز کشور ما در آن شرکت داشته، هنگام برگزاری این دوسالانه پدیده های گردشگری این شهر درآمد اصلی سالانه مردم آن را تامین می کند، یعنی از سراسر دنیا مردم از قبل بلیت تهیه می کنند و طوری برنامه ریزی می کنند که در طول مدت زمان برگزاری این رویداد در آن حضور داشته باشند.

خراسانی زاده ادامه داد: رویداد خوشنویسی در قزوین نبایستی صرفا یک رویداد هنری تلقی شود، یعنی در اعتلا بخشیدن به هویت قزوین و گردشگری آن و همچنین در معرفی سایر ظرفیت های فرهنگی، میراثی و هنری موجود و همچنین در معرفی مشاهیر و مفاخر استان و در رابطه با ظرفیت های اقتصادی منطقه نیز می تواند دخیل باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با همدلی و هم افزایی که در استان مشاهده می شود شاهد رویدادی متفاوت تر از شش رویداد گذشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز تمام قد پای کار ایستاده، یعنی از حمایت های معنوی و تبلیغاتی گرفته تا هماهنگی های لازم برای حضور وزیر ارشاد در این مراسم.

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، نیمه دی ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha