۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85278422
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مستندنگاری نقش فرش روستای "میشِن" ملایر برای ثبت ملی تهیه شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: به منظور ثبت ملی نقش فرش روستای "میشن" مستندنگاری و گزارش آن تهیه و به استان برای طرح در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد. 

ابراهیم جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اقدامات لازم برای ثبت ملی فن بافت نقش فرش روستای «میشن» در دست پیگیری است.

وی افزود: فرش ملایر یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای دستی این شهرستان است که از گذشته‌های دور در منازل مردم به ویژه روستاها، بافته می‌شود و میراثی از گذشتگان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: فرش ملایر دارای نقش و نگارهای بی‌شماری است که چهار نقش آن در کشور بسیار مطرح و برند ملی است.

جلیلی نقش فرش پیچ دره جهانی جوزان، نقش ماهی روستاهای منطقه ازندریان و شهر ازندریان، نقش چهار چنگ کسب و ننج و نقش روستای میشن را از جمله نقش فرش‌های مطرح این شهرستان برشمرد و بیان کرد: تمام تلاش ما حفظ و احیای هنر فرش دستباف ملایر به عنوان یک میراث ملی ماندگار است.

وی با بیان اینکه سه نقش فرش پیچ دره جوزان، نقش ماهی ازندریان و چهار جنگ کسب و ننج در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است، گفت: بافت قالی چهارچنگ روستاهای کسب و ننج به دلیل رنگ‌بندی خاص منطقه، نقشه‌های فرش و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد آن در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: موضوع ثبت نقش بافت فرش «میشن» نیز در دست اقدام است و تا عید نوروز امسال کار ثبت ملی فرش میشن انجام خواهد شد.

جلیلی تاکید کرد: برای اینکه فرش هویت و نقش گذشته خود را در میان مردم پیدا کند، نیازمند اقداماتی همچون برندسازی، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و خلاقیت و ایده‌های نو است و فعالان این حوزه باید مطالبه‌گری و مشارکت داشته باشند.

وی یادآور شد: طراحی مبلمان منبت و فرش در نمایشگاه‌های مبل و منبت و کاربردی کردن فرش در منازل، در حال پیگیری و انجام است و در کنار مبلمان منبت، هنر دست فرش ملایر را نیز باید معرفی و به بازار عرضه کرد.

جلیلی افزود: در حال حاضر تیم اقتصادی فرمانداری به جد پیگیر موضوع ارتقای فرش ملایر است و با مساعدت صنعت و معدن و تجارت و اتحادیه فرش دستباف، گام‌های موثری در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاکنون ۱۵ اثر شامل هنرهای سنتی و خرده فرهنگ‌های این شهرستان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha