رییس انجمن مفاخر: آثار بزرگان ادبیات به زبان ساده و روان تبدیل شود

شاهرود - ایرنا - رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: آثار بزرگان ادبیات باید به زبان ساده و روان تبدیل شود تا مردم از مواهب و فضایل آن بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالویی چهارشنبه شب در همایش ملی «ابن یمین فریومدی» که در سرسرای پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، افزود: نمی‌توان از جوانان و طبقات عمومی جامعه توقع داشت اشعاری که با زبان سخت و غیر معیار است را درک کنند، ساده و روان‌سازی آثار بزرگان ادبیات فهم عمومی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زبان شعر هر یک از بزرگان مربوط به زمان و دوره خویش است، ابراز کرد: فرزانگان امروزی باید آثار این بزرگان را ساده و روان کنند تا قابلیت فهم بیشتر داشته باشند.

شالویی با بیان اینکه ساده‌نویسی اشعار و متون ادبی موجب معرفی بهتر و بیشتر شخصیت‌های بزرگ ادبی کشور می‌شود، اظهار کرد: مسئولان فرهنگی باید شرح و توضییح این آثار را با استفاده از ابزار، برنامه‌های فرهنگی و هنری، زبان روز آمد و معیار در آوردند تا اسباب و زمینه‌های آشنایی و پیوستگی برای این گسستگی فراهم شود.

رییس انجمن مفاخر: آثار بزرگان ادبیات به زبان ساده و روان تبدیل شود

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ادامه داد: اگر اندیشه‌ها و آرای بزرگان دینی، معنوی و علمی کشور همچون «ابن یمین فریومدی» را بهتر بشناسیم دیگر جوانان ما به سراغ متون بیگانه نخواهند رفت.

وی با بیان اینکه معرفی مفاخر کشور از مهمترین دغدغه‌های انجمن است، اظهار کرد: امیدوارم روزی برسد که دانش‌آموزان ما بتوانند کتاب قانون و شفا بوعلی سینا را در مدارس فراگیرند.

شالویی با بیان اینکه باید برگزاری این نوع همایش‌ها را جدی گرفت، افزود: این همایش‌ها باید آغازی برای شناساندن افکار بلند بزرگان ادبیات همچون «ابن یمین فریومدی» باشد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه بزرگان شعر و ادب فارسی اندیشه‌های خود را در قالب‌های موزون بیان کردند، افزود: بهترین قالب و جذاب‌ترین آنها برای فهم و پذیرش عمومی زبان شعر بوده است.

برگزاری ۱۷۴ آیین بزرگداشت مفاخر کشور

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۴ آیین بزرگداشت مفاخر کشور برگزار شده است، ابراز کرد: مقالات ارایه شده در این همایش‌ها باید در زندگی و ذهن مردم تاثیر گذار باشد.

شالویی با بیان اینکه ۱۰۱ سال از زمان تاسیس این انجمن می‌گذرد، افزود: ۳۸ بنا از جمله فردوسی، حافظ، سعدی، باباطاهر، ابن سینا ، ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی با کمک خیران و انجمن ساخته شده است.

رییس انجمن مفاخر: آثار بزرگان ادبیات به زبان ساده و روان تبدیل شود

۴۵ مقاله به مرحله داوری رسید

دبیر بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» هم در این آیین گفت:۵۰ مقاله علمی از شهرهای مختلف به دبیرخانه ارسال شد.

نوید فیروزی با بیان اینکه ۴۵ مقاله در پیرایش اولیه به مرحله داوری رسیدند، افزود: دبیرخانه با رعایت موازین علمی و اخلاقی و سپردن داوری به متخصصان حوزه‌های مختلف پژوهش‌های ادبی و تاریخی به بررسی پرداخت و مقالات شایسته را برای چاپ و سپس مقالات برتر را انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه ملاک و معیار اصلی در انتخاب مقالات برتر، بدیع و قابل توجه بودن نتایج آن بود، ادامه داد: تازگی عنوان و یا روش تحقیق در شمار معیارهای انتخاب مقالات برتر قرار نداشت.

فیروزی با بیان اینکه مقالاتی که زاویه دید تازه‌ای به اشعار و اندیشه «ابن یمین فریومدی» داشتند، امتیازات بالایی کسب کردند، گفت: سه مقاله نخست ۱۰۰ میلیون ریال و سه مقاله دوم هر یک ۵۰ میلیون ریال جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این آیین با اشاره به اینکه «ابن یمین فریومدی» از بزرگان ادبیات کشور است، گفت: این همایش ملی برای دومین بار پس از ۲۰ سال در حال برگزاری است.

فرشید فلاح با بیان اینکه این همایش روز دوشنبه گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی تهران افتتاح شد، افزود: بخش علمی همایش امروز (چهارشنبه) در شاهرود و بازدید از مقبره و آثار این شاعر بزرگ فردا (پنجشنبه) در روستای فرومد میامی برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: سال آینده همایش ملی نکوهداشت منوچهر دامغانی در شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

رییس انجمن مفاخر: آثار بزرگان ادبیات به زبان ساده و روان تبدیل شود

مفاخر در کنار سایر سرمایه‌های مادی و معنوی به جوانان معرفی شوند

امام جمعه شاهرود هم در این آیین گفت: سرمایه‌های مادی از جمله آب، هوا، طبیعت، ذخایر و منابع در کنار سرمایه‌های معنوی به مانند انسجام، تدین، شجاعت، ایثار و مفاخر باید به نسل جوان و آینده معرفی شوند.

حجت الاسلام عباس امینی با بیان اینکه برخی از مفاخر و مشاهیر گمنام هستند، افزود: شناساندن افکار و عقاید بزرگان فرهنگی و هنری با برگزاری اینچنین همایش‌هایی موجب پیشرفت معنوی در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «ابن یمین فریومدی» در زمان خود گمنام بود، ابراز کرد: مسئولان باید بازسازی آرامگاه این مشاهیر را به مانند کشورهای دیگر بیشتر مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام امینی ادامه داد: توجه به این سرمایه‌های معنوی موجب جذب جوانان می‌شود.

در این آیین ۶ مقاله برتر خلیل کهریزی، رویا صدر، مهدی یاقوتیان، رحیم سلامت آذر و سویل امانی، سیدعلی میرافضلی و مهدی دهرامی ارایه شد.

اهدای جوایز و تقدیر از نویسندگان مقالات برتر، تقدیر از پیشکسوتان وپژوهشگران و برگزیدگان همایش از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

درباره ابن یمین فریومدی

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد به دلیل قدمت تاریخی و ویژگی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است.

استان سمنان زادگاه بزرگان پارسی‌سرای تاریخ ایران از جمله علاءالدوله سمنانی، منوچهری دامغانی، ابن یمین فریومدی، فروغی بسطامی، رفعت سمنانی، و یغمای جندقی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha