تولید تخم قزل آلا به ۵۰۰ میلیون قطعه در سال می رسد

خرم آباد- ایرنا- رییس سازمان شیلات کشور گفت: با احیای مجتمع های راکد پرورش آبزیان لرستان تولید تخم قزل آلا کشور از ۳۵۰ میلیون قطعه به ۵۰۰ میلیون در سال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حسین حسینی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات مجتمع های پرورش آبزیان لرستان، اظهار کرد: در این جلسه پیشنهادات لازم برای احیای مجتمع های مهم پرورش آبزیان به نماینده هلدینگ کشاورزی اکسیر کوثر به عنوان سرمایه گذار برای بررسی بیش تر ارائه شد.

وی ضمن تشکر از همراهی مجموعه استانداری لرستان به ویژه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، عنوان کرد: خوشبختانه حمایت های لازم به منظور تامین اعتبار برای احیای این واحدها از طرف استانداری انجام خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد تا هفته آینده احیای مجتمع های پرورشی آبزیان لرستان آغاز شود.

حسینی در مورد تاثیر احیای مجتمع های پرورش آبزیان لرستان در زنجیره تولید آن در کشور، اظهار کرد: با احیای این مجتمع ها یک جهش بزرگ تولید آبزیان به ویژه ماهی قزل آلا به وجود خواهد آمد.

راه‌اندازی مجموعه شیلات گروه اقتصادی کوثر در شهرستان سلسله اولویت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز گفت: تلاش همه ما این است تا جایی که ممکن است کار را پیش ببریم و مجموعه شیلات کوثر سلسله منتج به نتیجه شود.

سیروس ابراهیمی افزود: مجتمع پرورش ماهی سلسله بر روی رودخانه و سراب معروف کهمان احداث شده که مردم انتظار دارند این مجموعه مجددا راه اندازی شود.

تولید تخم قزل آلا به ۵۰۰ میلیون قطعه در سال می رسد

وی ادامه داد: استان ما مشکل جدی بیکاری دارد و به هر جهت که کار تعطیل شود مورد توجه ویژه مردم و گروه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و ما به عنوان دولت و سیاست دولت و تأکیدات سال‌های اخیر تلاش می‌کنیم نگذاریم چنین اتفاقاتی بیفتد و دنبال آن برویم که با همکاری یکدیگر مشکل را حل کنیم.

فعالیت گروه اقتصادی کوثر در سه پروژه آبزی‌پروری سلسله

مدیرکر شیلات لرستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مجموعه آبزی اکسیر کوثر دارای سه مجتمع ماهی‌چال الیگودرز، احرار الشتر و ۲۵ قفس در سد ایوشان لرستان است.

کیارش بیرانوند ادامه داد: مجتمع ماهی‌چال الیگودرز دارای ظرفیت تکثیر ۵۰ میلیون قطعه ماهی و ۷۰۰ تن ماهی پروار است.

بیرانوند افزود: مجتمع پرورش ماهی احرار دارای ظرفیت ۶۰ میلیون قطعه تکثیر و ۸۰۰ تن ماهی پروار است و پروژه پرورش ماهی در قفس نیز ظرفیت تولید ۲۵ تن ماهی پروار را دارد.

مدیرکل شیلات لرستان تصریح کرد: مجتمع پرورش ماهی احرار از پارسال تعطیل شده و مجتمع ماهی‌چال با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

وی بیان کرد: سد ایوشان نیز که قفس‌های پرورش ماهی در آن‌ها بودند از آب کشاورزی به شرب تبدیل شد که درخواست جابجایی قفس‌ها به سد رودبار یا سد سیمره را داریم.

۳۰ درصد برنامه تحولی شیلات کشور در حوزه بهره وری است

همچنین رییس سازمان شیلات کشور در حاشیه بازدید از مجتمع های آبزی پروری سلسله در جمع خبرنگاران گفت: ۳۰ درصد برنامه تحولی شیلات کشور در حوزه بهره وری است که در این زمینه استفاده از دانش شرکت های دانش بنیان در صنعت شیلات در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی اظهار کرد:‌ ما به بهره وری نخواهیم رسید مگر اینکه نفوذ دانش را در صنعت شیلات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نفوذ دانش در صنعت شیلات با نگاه دانش بنیان بسیار اهمیت دارد، افزود: در این راستا با معاونت فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای امضا شده که در آن بیش از ۵۴ نیاز از پنج اولویت مهم احصا شده و سه رویکرد نیز با شرکت های دانش بنیان داشته ایم.

حسینی با اشاره به استفاده از دانش مکانیزاسیون در صنعت شیلات برای افزایش بهره وری، عنوان کرد: طی این ۲ سال از ۲ شرکت دانش بنیان به ۵۲ شرکت دانش بنیان ثبت شده در پارک علم و فناوری با فعالیت حوزه آبزیان رسیده ایم.

رییس سازمان شیلات کشور با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد از برنامه تحولی شیلات کشور در حوزه بهره وری است، تصریح کرد: در یکی از مزارع پرورش ماهی سلسله به صورت پایلوت از اکسیژن دهی نانوحباب استفاده شده است که پرورش دهنده از عملکرد این دستگاه راضی است.

وی اضافه کرد: در این راستا پنج ماه با نگاه اثبات دانش، حدود پنج تا ۶ شرکت دانش بنیان در چند نقطه کشور در حال اجرای این طرح هستند که پس از بررسی های نهایی به صنعت آبزی پروری معرفی خواهد شد.

حسینی بیان کرد:‌ با استفاده از این دستگاه در مزارع، با همین ظرفیت موجود، حدود ۳۰ تا ۴۰‌ درصد تولید مزارع افزایش خواهد یافت که نشان می دهد با کمک شرکت های دانش بنیان با همین پتانسیل ها، فراهمی محصول و تولید در صنعت شیلات را می توانیم افزایش دهیم.

وی درخصوص ارائه تسهیلات به آبزی پروران، افزود: با هماهنگی معاونت علم و فناوری، بعد از صنعتی شدن این تکنولوژی، تسهیلات ارزان قیمت برای کسانی که از این صنعت استفاده کنند، ارائه خواهیم داد تا افزایش تولید و بهره وری در واحد سطح مزارع را بالا ببرند.

در سال بیش از ۳۰ هزار تن ماهیان سردآبی (قزل آلا) در لرستان تولید می شود که این صنعت ۶ هزار شغل مستقیم و ۱۲ هزار شغل غیرمستقیم در استان ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha