برداشت سنجد در آذربایجان‌غربی آغاز شد/ گامی دیگر در تولید اقلام کم‌آب‌بر

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت سنجد از ۱۷ هکتار باغ‌ در استان آغاز شد و طبق پیش بینی ها امسال ۳۵ تن سنجد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

علی دیانتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درخت سنجد در برابر شوری خاک و کم آبی مقاومت زیادی دارد و عملکرد تولید این میوه در هر هکتار ۲ تن است.

وی اضافه کرد: همچنین به جهت کم‌آب‌بر بودن تولید این محصول مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی قرار دارد.

وی ادامه داد: میوه سنجد در چهار نوع عنابی، پاییزی، سفید و سیاه در استان کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سنجد به طور عمده در کنار نهرها و به صورت پراکنده در باغات کاشته می‌شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برداشت سنجد در آذربایجان‌غربی آغاز شد/ گامی دیگر در تولید اقلام کم‌آب‌بر

دیانتی گفت: این محصول به جهت خواص دارویی متعددی که دارد، مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغات سنجد رو به افزایش است.

وی افزود: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی استفاده می شود که این میوه دارای انواع پروتئین ها، اسیدهای آمینه، چربی ها و قندها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری بوده و پاک کننده معده و روده به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این میوه همچنین صفرا را کنترل کرده و برای درمان اسهال خونی مفید است، ادامه داد: دیگر ویژگی دارویی این میوه کاهش درد استخوان و آرتروز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: استفاده از اسانس گل سنجد که به تازگی خیلی رایج شده است، اثرات آرام بخش، ضددرد، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضدعفونی داشته و در درمان و پیشگیری سرطان و بیماری ام اس نیز بسیار موثر است.

دیانتی اظهار کرد: از چوب درخت سنجد در صنایع چوب اعم از صنایع خاتم سازی، تهیه روکش های نقش دار و حتی تهیه عصا و چوب دستی و مجسمه های چوبی استفاده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha