کدام طرح‌های آبی و برقی همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به کردستان افتتاح می‌شود؟

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری فردا (پنجشنبه) برای دومین بار به استان کردستان سفر خواهد کرد و با بهره‌برداری از ۱۱ طرح‌های عظیم آب و برقی چهره این استان متحول خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت فردا (پنجشنبه) برای دومین بار در دولت سیزدهم به استان کردستان سفر خواهند کرد؛ در این سفر قرار است پروژه‌های متعددی به بهره‌برداری برسد که بخشی از آن مربوط به بخش آب و برق است.

بر اساس این گزارش و اعلام علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو قرار است همزمان با سفر رئیس جمهوری یازده طرح عظیم آب و برقی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا مردم این خطه از سرزمین‌مان ثمره اجرای این پروژه‌ها بهره‌مند شوند. حجم سرمایه‌گذاری برای اجرا و پیشبرد این پروژه‌ها مبلغی بالغ بر ۱۲ هزار و ۷ میلیارد تومان است.

وزیر نیرو در باره افتتاح این پروژه‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه اینکه استان کردستان یکی از مناطق مهم در شمال غرب کشور به شمار می‌رود به‌منظور تأمین آب و برق سالم و پایدار هم‌وطنان ساکن در این بخش، در دور اول سفر ریاست‌جمهور پروژه‌های مسکوت مانده و مهم به پروژه‌های اولویت‌دار و تخصیص‌یافته تبدیل شد. به‌طوری‌که تخصیص بودجه و اعتبار برای پیشبرد این پروژه‌ها ۱۸۳ درصد نسبت به دولت دوازدهم افزایش یافت. (اینجا را بخوانید)

این پروژه‌ها شامل:

آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو از سد سیازاخ با اعتباری معادل ۱۲۱ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان که قرار است تأمین آب بلندمدت شهر دیواندره تا افق سال ۱۴۲۵ به ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر دیواندره و ۸۰ لیتر بر ثانیه برای مجتمع روستایی او با تو انجام دهد.

جمعیت تحت پوشش این طرح ۵۱ هزار و ۳۳۲ نفر خواهد بود.

طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد شامل خطوط انتقال (به طول ۲۲.۵ کیلومتر) ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵۵۰ لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با اعتباری معادل ۲۳۵ میلیارد ریال و ارزش سرمایه‌گذاری ۵۷۳ هزار میلیارد ریال است.

این طرح قرار است تأمین آب پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه به ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیتی برابر با ۲۲۳ هزار نفر انجام دهد.

سومین طرح آبرسانی از مدول دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ شهر سقز از سد چراغ ویس با اعتباری معادل ۲۶۸ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری ۶۶۷ میلیارد تومان است.

این طرح نیز تأمین آب بلندمدت شهر سقز با افزایش ظرفیت از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ برای جمعتی معادل ۲۰۰ هزار نفر انجام دهد.

بهره‌برداری از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران (ناحیه عمرانی ۱ و ۲ معادل یک هزار و ۱۰۰ هکتار و جنوب دریاچه زریوار ۱۶۰۰ هکتار) با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری چهارهزار و ۴۴۴ میلیارد تومان است.

این طرح هم بدیل ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم پایاب سد گاران مریوان به آبی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته باشد.

آبگیری سد مخزنی امیرآباد (با حجم ۵.۷ میلیون مترمکعب) با اعتباری معادل ۲۲۵ میلیاردتومانی و ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۸۵ میلیارد تومان انجام می‌شود.

این طرح تأمین آب کشاورزی برای ۵۰۰ هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی را انجام می‌دهد.

کدام طرح‌های آبی و برقی همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به کردستان افتتاح می‌شود؟

افتتاح مخزنی چراغ ویس (با حجم ۸۶ میلیون مترمکعب) با اعتباری معادل ۲۹۱ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان انجام می‌یابد.

این طرح تأمین آب شرب بلندمدت شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال را دارد.

افتتاح فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج با اعتباری معادل ۲۵۸ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰۰ تومان که افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه از ۱۰۰ هزار به ۱۵۰ هزارمتری مکعب در روز، افزایش جمعیت تحت پوشش از ۴۶۰ هزار به ۷۰۰ هزار نفر، بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک به حد مجاز را دنبال دارد.

طرح‌های برقی

تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار با اعتبار ۱۱۸۸ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری به‌روز ۱۴۲۶ میلیارد تومان که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

طرح بهارستان با اعتباری معادل ۲۲۴ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری به‌روز ۳۳۶ میلیارد تومان توسعه، اصلاح و به سازی کامل شبکه فشار متوسط و فشارضعیف و منطقه‌های توزیع برق روستایی را به دنبال دارد.

احداث خط و پست فوق توزیع ۶۳ به ۲۰ کیلوولت شهید نمکی و بارگیری از ۱۰ فیدر به ۲۰ کیلوولت با اعتبار ۳۸۷ میلیارد تومان و ارزش سرمایه‌گذاری ۷۴۸ میلیارد تومان است.

با استقرار دولت سیزدهم و بر اساس سیاست‌های جدید وزارت نیرو، در ۶ دوره بازدید میدانی از پروژه‌های آبی استان کردستان برای تکمیل و بهره‌برداری این طرح‌ها، فعالیت‌های اجرایی در همه پروژه‌ها و طرح‌های توسعه منابع آب استان کردسان، جان تازه‌ای گرفت و وعده وزارت نیرو در رابطه با اتمام این طرح‌ها و تحول در حوزه آب استان کردستان محقق شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha