جنگ غزه؛ از شکاف در کابینه سوناک تا فشار روی حزب اپوزیسیون انگلیس

لندن – ایرنا – درحالی که رژیم صهیونیستی با حمایت تمام قد از طرف دولت‌های غربی به کشتار بی‌رحمانه فلسطینیان ادامه می‌دهد، اختلافات در داخل دولت محافظه‌کار "ریشی سوناک" و فشارها روی حزب اپوزیسیون برای حمایت از آتش‌بس در غزه افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، نشریه تایمز چاپ لندن امروز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که مقام‌های وزارت امور خارجه انگلیس پیشنهاد کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی تشدید بمباران غزه، در اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی که این هفته در انگلیس برگزار می‌شود، شرکت نکند.

آن‌ها به جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس توصیه کرده‌اند که این کشور دعوت از نتانیاهو را لغو کند، چراکه حضور وی اجلاس را تحت تاثیر حوادث غزه قرار خواهد داد.

به نوشته این نشریه انگلیسی، وزیر امور خارجه و علوم انگلیس از چنین پیشنهادی که موضع دولت لندن را در حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی زیر سووال می‌برد عصبانی شده و آن را رد کرده‌اند.

یک مقام وابسته به وزارت امور خارجه انگلیس در این باره به تایمز گفت: پاسخ به این پیشنهاد «نه» بود و اسرائیلی‌ها در این نشست شرکت می‌کنند.

اما عمق حمایت از صهیونیست‌ها در دولت سوناک تا این حد عمیق است که به نوشته این روزنامه انگلیسی، کلورلی محتوای نامه را پیش از ارسال به دفتر نخست وزیری اصلاح کرده است.

تایمز نوشت: انگیزه مقاماتی که این نامه تهیه کردند مشخص نیست. برخی در دولت به تمایلات «عرب گرایی» این وزارتخانه اشاره می کنند و برخی دیگر معتقدند که این امر می تواند انگیزه سیاسی داشته باشد.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که اختلاف‌ها در داخل دولت لندن بر سر جنگ غزه و نحوه واکنش‌ به آن رو به افزایش است.

دیروز نیز سوناک، معاون وزیر علوم، نوآوری و فناوری را به‌دلیل حمایت از طرح آتش‌بس کامل و فوری در غزه اخراج کرد. یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس دوشنبه شب با اعلام این خبر گفت که اظهارات نامبرده با آنچه اصول مسئولیت جمعی اعضای دولت خوانده می‌شود سازگار نبود و به همین دلیل از مقام خود برکنار شد.

پاول برستو پیشتر در نامه‌ای از نخست وزیر انگلیس خواسته بود تا از طرح توقف دائمی درگیری‌ها در غزه حمایت کند. وی در گفت‌ وگو با شبکه خبری اسکای، گفت: من کاملاً متوجه تصمیم نخست وزیر هستم و با تأسف شغلی را که از آن لذت می‌بردم ترک می‌کنم اما در عوض اکنون می‌توانم در مورد موضوعی که بسیاری از رای دهندگان عمیقاً به آن اهمیت می‌دهند، به طور علنی صحبت کنم.

برستو پنجشنبه گذشته در نامه‌ای به سوناک نوشته بود: "هزاران کشته و بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر آواره شده‌اند. درک اینکه چگونه این امر (رژیم) اسرائیل را امن‌تر می‌کند یا در واقع چیزی را بهتر می‌کند دشوار است".

وی با بیان اینکه دسترسی به آب، برق و سوخت برای مردم غزه حیاتی است، تصریح کرد که برقراری آتش‌بس دائمی تنها راه نجات غیرنظامیان در این منطقه است.

انگلیس با چشم‌پوشی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، مخالف برقراری آتش‌بس در این منطقه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. این درحالی است که تاکنون چندین تظاهرات گسترده در لندن برگزار و طومار درخواست از دولت برای حمایت از آتش‌بس امضاء شده است.

دولت لندن بر خلاف قطعنامه هفته پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه، از طرح توقف موقت درگیری‌ها در این منطقه برای خروج اتباع انگلیسی و انتقال اقلام بشردوستانه حمایت می‌کند. انگلیس به این قطعنامه رای ممتنع داد و ادعا کرد به قطعنامه‌ای که دربرابر محکومیت عملیات طوفان الاقصی سکوت کند، رای موافق نمی‌دهد.

با این حال سخنرانان در تظاهراتی که شنبه گذشته با حضور نزدیک به نیم میلیون تن از حامیان فلسطین در قلب لندن برگزار شد،‌ تصریح کردند که تاریخ جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه را فراموش نخواهد کرد.

دوراهی حزب اپوزیسیون انگلیس

سکوت «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر در قبال جنایات رژیم صهیونیستی باعث بروز اختلافات شدیدی در این حزب سیاسی شده است.

هفته پیش شهردار لندن به‌عنوان یکی از اعضای ارشد دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) با صدور بیانیه‌ای که با مواضع رهبر این حزب زاویه دارد، خواستار آتش‌بس کامل در غزه شد. وی با اعتراض شدید به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد که تل‌آویو دربرابر قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستثنی نیست.

صادق خان در بیانیه‌ای که یک نسخه آن را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، هشدار داد: وضعیت وحشتناک غزه رو به وخامت است. هزاران غیرنظامی بی گناه اعم از مرد، زن و کودک کشته و رسیدن کمک به مردمی که به شدت به آن نیاز دارند، غیرممکن شده است.

وی نسبت به تشدید اوضاع انسانی هشدار داد و گفت: من به فراخوان جامعه جهانی برای برقراری آتش بس در غزه می‌پیوندم تا کشتار مردم این منطقه متوقف و فرصت بیشتری برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها فراهم شود.

علاوه بر صادق خان، نیمی از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر و ۱۵۰ تن از نمایندگان مسلمان شوراهای شهر در سراسر انگلیس، خواستار حمایت صریح ‌کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر از آتش‌بس در غزه هستند.

روسای اتحادیه‌های بزرگ کارگری انگلیس هم که از حامیان اصلی مالی حزب کارگر بشمار می‌روند، طی سخنانی در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن، موضع استارمر را به چالش کشیده و خواستار حمایت قاطع وی از آتش‌بس در غزه شدند.

واقعیت این است که آقای استارمر از تکرار تجربه جرمی کوربین (رهبر پیشین حزب کارگر) و فشار لابی رژیم صهیونیستی به شدت واهمه دارد و به‌همین خاطر تاکنون در برابر فشارهای داخلی مقاومت کرده است.

اما به‌نظر می‌رسد که اگر رژیم صهیونیستی به کشتار فلسطینیان ادامه دهد، وی ناگزیر خواهد شد که برای حفظ کرسی خود، بین جانبداری از تل‌آویو یا حامیان فلسطین یک مسیر را انتخاب کند؛ انتخابی که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و رویای وی برای تصاحب قدرت، در چنین شرایطی چند مطلوب نیست.

تا پیش از جنگ غزه نظرسنجی‌ها از بخت بالای حزب کارگر برای پیروزی در انتخابات پارلمانی حکایت داشت اما وضع موجود، معادلات سیاسی در انگلیس را بر هم زده و مردم این کشور را نسبت به عملکرد حکومت دلسرد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha