تمنای سد الغدیر ساوه برای آب + فیلم

ساوه - ایرنا - سد الغدیر ساوه به عنوان تامین کننده ۶۰ درصدی آب شرب مورد نیاز این شهرستان در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و به تمنای آب از آسمان و باران نشسته است.

به گزارش ایرنا، سد الغدیر ساوه به عنوان مهمترین منبع تامین آب شرب این شهرستان هم اکنون یکی از ۱۴ سد مهم کشور بوده که با کاهش آب روبرو شده است به طوریکه ۵۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد و درصد پرشدگی آن نیز اکنون هشت درصد است.

رییس اداره منابع آب ساوه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سد الغدیر ساوه در حال حاضر شرایط خوبی ندارد اظهار کرد: ظرفیت ذخیره آب این سد حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر تنها ۲۰ میلیون متر مکعب ذخیره دارد.

«مجید امیرحسینی» افزود: ۱۵ میلیون مترمکعب از ذخیره فعلی آب غیر قابل بهره برداری بوده و پنج میلیون مترمکعب دیگر قابل استفاده برای آب شرب شهرستان است.

وی یادآور شد: با این پنج میلیون متر مکعب آب قابل استفاده در کنار چاه های ویژه آب شرب مشکلی در تامین این نیاز شهرستان ساوه تا پایان سال وجود ندارد.

امیر حسینی گفت: شرایطی که امروز برای سد ساوه پیش آمده خاص امسال نیست و در سال‌ آبی ۹۶ - ۹۷ هم وجود داشت اما با مدیریت اعمال شده در همان سال تامین آب شرب بدون مشکل انجام شد.

شرایطی که امروز برای سد ساوه پیش آمده خاص امسال نیست

وی با اشاره به اینکه از اواسط مهر ماه نیز تحویل آب به بخش کشاورزی متوقف شده است افزود: امید است تحقق پیش بینی هواشناسی در سال آبی جدید بتواند ذخیره سد ساوه را به حد نرمالی برساند که بتوانیم تامین آب برای کل سال را داشته باشیم.

رییس اداره منابع آب ساوه اظهار کرد: توصیه می شود که مردم شهرستان در مصرف آب صرفه جویی بکنند و مسوولان آب و فاضلاب شهرستان علی رغم تلاش هایی که دارند به فکر منابع جایگزین باشند تا دچار بحران در تامین آب شرب نباشیم.

پیش بینی های هواشناسی استان مرکزی خبر از احتمال بارش باران در روزهای آینده دارد و این خبر چشم ها را به آسمان دوخته تا بلکه این نعمت الهی مرحمی بر ذخیره گاه ترک خورده این سد باشد.

طبق اعلام هواشناسی استان مرکزی، بررسی‌ها حاکی از نفوذ یک سامانه بارشی از نواحی غربی به کشور است که بعضی نواحی کشور به خصوص دامنه های زاگرس و البرز را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

فعالیت بارشی این سامانه از ساعات بعدازظهر امروز سه شنبه از نواحی جنوب غرب و غرب استان مرکزی شروع می شود

فعالیت بارشی این سامانه از ساعات بعدازظهر امروز سه شنبه از نواحی جنوب غرب و غرب استان مرکزی شروع می شود و تا روز پنجشنبه در بعضی از ساعات موجب بارش یا رگبار باران و احتمال افزایش موقتی سرعت وزش باد خواهد شد.

اراک، آشتیان، تفرش، شازند، خنداب، کمیجان، فراهان، غرق آباد، زرندیه، ساوه، خمین، محلات از مناطق تحت تاثیر این سامانه بارشی خواهد بود.

هر چند بارش های این سامانه از پراکندگی مکانی زیادی برخوردار خواهد بود اما به دلیل ماهیت رگباری بارش ها احتمال تشدید بارش‌ها در بعضی مناطق وجود دارد.

بر اساس خروجی فعلی الگوها موج بارشی دیگری طی روزهای جمعه و شنبه استان مرکزی را مجددا تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ سد الغدیر ساوه بر روی رود قره‌چای در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه با ظرفیت ۲۸۰ میلیون متر مکعب احداث شده‌است.

نیاز سالانه آب شرب این شهر حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب است که سد ساوه با حدود ۱۲ میلیون مترمکعب سهم ۶۰ درصدی برای تامین آن دارد و بقیه نیاز شهر شامل هشت میلیون مترمکعب (۴۰ درصد) هم از طریق چاه های عمیق تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha