۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85275610
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

فیلم | مقام‌نوازی تنبور

۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85275610
فیلم | مقام‌نوازی تنبور

کرمانشاه - ایرنا - تنبور ساز مورد علاقه مردم کُرد است که در محافل آیینی و مذهبی از آن استفاده می‌کنند و در عین حال قداست خاصی برای آن قائل هستند.

به گزارش ایرنا شهرستان دالاهو در مرکز استان کرمانشاه به عنوان سرزمین آواهای کهن شهره است و تنبور در بین مردم این منطقه جایگاه ویژه تری دارد.

اهالی روستای "بانزلان" با طبیعت بکر در شهرستان دلاهو که خانه تنبور نیز در آنجا ساخته شده است به نسبت دیگر نقاط کرمانشاه با این ساز آیینی ارتباط نزدیک تری دارند بطوریکه جشنواره آواها و موسیقی کُردی همه ساله با حضور جوانان و نوجوانان زیادی در این روستا برگزار می شود.

تنبور، سازی با دسته‌ بلند و کاسه‌ای گلابی شکل داشته و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود، کاسه آن به ۲ صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌ است؛ طول این ساز حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم، چهارده پرده و فاقد ربع پرده است

به گفته برخی مورخان مستند به اسناد تاریخی موجود، قدمت ساز تنبور در شهرستان دالاهو به ۶ هزار سال پیش می رسد و حتی کارگاه هایی با قدمت ۷۰۰ سال در این شهرستان کماکان فعال است.

اکنون ۱۱۰ کارگاه ساخت تنبور شامل ۳۵ کارگاه بزرگ و ۷۵ کارگاه کوچک در این شهرستان فعالیت داشته و ۱۸۳ هنرمند و صنعتگر در حوزه ساخت ساز تنبور مشغول هستند.

شهرستان دالاهو با حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد و در اسناد تاریخی به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی ساز تنبور در جهان مطرح است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha