صدای سوت قطار در سنندج/ پایان رویای ۱۸ساله کردستانی‌ها

سنندج- ایرنا- شنیدن صدای سوت قطار، آرزوی دیرینه‌ای که سال‌هاست مردم استان کردستان، بویژه سنندجی‌ها در سر دارند، با همت و پیگیری‌های مسئولان دولت سیزدهم به حقیقت پیوست و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راه آهن سنندج- همدان، ابَرپروژه‌ای که حدود ۱۸ سال از عمر آن می گذرد و جزو پروژه‌های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است، همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و امید به توسعه در حوزه‌های مختلف را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش می رفت.

این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بود این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بوداما سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهور به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد.


پس از این سفر و از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از ۴۵۰ نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد و امروز بعد از یک سال این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان جامه عمل پوشاند.

برای این پروژه، ۲۴ هزار میلیارد ریال برای راه آهن همدان- سنندج هزینه شد و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

راه آهن همدان -سنندج اتفاق ویژه ای در کردستان است

استاندار کردستان در رابطه با این پروژه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پروژه راه آهن همدان -سنندج جزو پروژه های نیمه تمامی است که اوایل دهه ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و در ابتدای این دولت بدلیل دیون و بدهی که به پیمانکاران داشت با پیشرفت ۶۳ درصدی متوقف شده بود.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: در سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شد در سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شدو با تاکید رییس جمهور اعتبارات لازم تصویب شد و نزدیک ۲ ماه بعد از سفر نیز تخصیص این اعتبارات آغاز شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته مابقی کار که حدود ۳۶ درصد بود به اتمام رسید و خط ریلی تهران- همدان- سنندج ـآماده شدو ایستگاه سنندج به عنوان ایستگاه اصلی این پروژه و ایستگاه پایانی با حضور رییس جمهور بهره برداری شد.

استاندار کردستان اضافه کرد: از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می تواند سالانه ۳۰۰ هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق ۱۴۲۰ به ۸۰۰ هزار نفر می رسد که اتفاق ویژه ای بویژه در بعد گردشگری است که استان کردستان ظرفیت‌های فوق العاده ای دارد.


وی افزود: در حوزه صنعت وحمل کالا، هم ما از ظرفیت مرز برخوردار هستیم و هم استان ما استانی معدنی است وامروز زنجیره فولاد در استان در حال اجرا است که باز هم ظرفیت حمل کالای این خط ریلی در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن است اما در افق ۱۴۲۰ تا سه میلیون تن ارتقا پیدا می کند و می تواند یک عامل مهم و تحرک آفرین در اقتصاد استان کردستان باشد.

با بهره برداری از پروژه راه آهن سنندج- همدان شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
مُهر پایان بر پروژه ای قدیمی/ راه آهن سنندج همدان افتتاح می‌شود +فیلم
خودکفایی در روسازی راه‌آهن همدان-سنندج
کردستان میزبان دومین سفر استانی دولت سیزدهم+فیلم

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha