۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85275140
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۶۰ درصد از مسمومیت‌ها در اصفهان، دارویی است

۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰
کد خبر: 85275140
۶۰ درصد از مسمومیت‌ها در اصفهان، دارویی است

اصفهان-ایرنا- متخصص و مشاور علمی مسمومیت‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۶۰ درصد از مسمومیت‌ها در استان، ناشی از مصرف چند قلم دارو (چند دارویی) و ۲۰ درصد بدلیل سوء مصرف انواع مواد مخدر، محرک، روانگردان و مشروبات الکلی است.

دکتر غلامعلی دُوروَشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین ۱۰ درصد از مسمومیت‌ها در اصفهان ناشی از مصرف سُموم دفع آفات نباتی مانند «حشره‌کُش‌ها» و «جَونده‌کُش‌ها» و ۱۰ درصد دیگر مربوط به انواع گزیدگی‌ها مانند زنبور، عقرب و مار و مسمومیت‌های متفرقه مانند گیاه‌های سمی و قارچ است.

این متخصص سم‌شناسی بالینی اظهار داشت: هر سال بطور میانگین بین سه هزار تا هفت هزار نفر به اورژانس مسمومین بیمارستان«خورشید» اصفهان(مرکز ارجاع مسمومیت های استان) مراجعه می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از آنها بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند.

دوروشی اضافه کرد: در بین کودکان کمتر از ۱۳ سال، مسمومیت در بین پسران و بین ۱۳ تا ۲۰ سال بین دختران شایعتر بوده اما در بزرگسالان بطور تقریبی بین زن و مرد مساوی است.

وی ادامه داد: مسمومیت در سنین کمتر از ۶ سال بطور معمول، اتفاقی است و بدلیل مصرف اشتباهی مواد مختلف در منزل مانند داروها، مواد شوینده، ترکیبات نفتی، مواد مخدر، متادون و سموم گوناگون رُخ می‌دهد.

دوروشی با اشاره به اینکه بطورکلی از میان مسمومان مراجعه‌کننده به اورژانس، مسمومیت ۶۰ تا ۷۰ درصد از آنها تَعمُدی و سایر آنها اتفاقی بوده است، تاکید کرد: با اقدامات مناسب و مدیریت درمانی در اورژانس مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان، کمتر از یک درصد از مسمومیت‌ها به مرگ منجر شده است.

مرگ ۱۰ نفر بر اثر مسمومیت الکلی در سال گذشته

مشاور علمی مسمومیت‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره مسمومیت الکلی نیز توضیح داد: این نوع مسمومیت‌ها بطور معمول، اتفاقی و ناشی از مصرف زیاد(اُوِردوز) یا استفاده از مشروبات الکلی آلوده و حاوی «مِتانول» است.

دوروشی با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول می‌تواند به نابینایی یا فوت انسان منجر شود، افزود: اگر افرادی که چنین مشروباتی را مصرف کردند دیر به مراکز درمانی مراجعه کنند احتمال نابینایی یا مرگ آنها زیاد است.

وی با اشاره به اینکه علائم این نوع مسمومیت مانند مسمومیت غذایی و در ابتدا بصورت دل درد، حالت تهوع و سردرد است، ادامه داد: در بسیاری از موارد، افرادی که مسمومیت آنها بدلیل مصرف مشروبات الکلی است، این موضوع را از ابتدا اعلام نمی‌کنند یا به مراکز درمانی نمی‌روند و همین امر سبب از دست رفتن زمان مناسب برای درمان آنها می شود.

وی با بیان اینکه حدود پنج درصد از کل مسمومیت‌ها ناشی از مصرف الکل است، خاطرنشان کرد: پارسال حدود ۱۰ مورد و از ابتدای امسال تاکنون حدود هشت مورد مرگ ناشی از مسمومیت الکلی در استان اصفهان رخ داده است.

این متخصص سم‌شناسی بالینی تاکید کرد: وجود الکل سمی و متانول(الکل چوب) به هیچ عنوان طعم، مزه، بو و رنگ مشروبات الکلی را تغییر نمی دهد و هیچ فردی براحتی و با روش های ساده نمی تواند آن را تشخیص دهد.

تغییر ناگهانی سطح هوشیاری در کودکان را جدی بگیرید

دکتر دوروشی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد که نسبت به هر«تغییر غیرمنتظره و ناگهانی سطح هوشیاری» بعنوان احتمال مسمومیت حساس باشند و گفت: اگر فردی بطور ناگهانی دچار تغییر سطح هوشیاری شد و علائمی مانند تشنج در او بروز پیدا کرد که قبل از آن، سابقه نداشته، ممکن است مسموم شده باشد و این موضوع برای سنین پایین از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار مهم است.

این متخصص سم‌شناسی بالینی از خانواده‌ها خواست تا به هیچ عنوان، مواد دارویی بویژه قرص را بعنوان شیرینی و شکلات برای کودکان خود معرفی نکنند و ظرف داروها را نیز تغییر ندهند.

وی با تاکید براینکه اطفال نسبت به سُموم حساس‌تر هستند و علائم مسمومیت را سریعتر و شدیدتر نشان می دهند، هشدار داد: اگر اطفال مسموم شوند ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود و حتی مصرف یک دارو و یک گزیدگی در آنها نسبت به بزرگسالان، مرگ‌آورتر است.

دوروشی در باره مسمومیت غذایی نیز گفت: بیشتر این مسمومیت ها ناشی از غذاهای پخته داخل منزل است بطوریکه در برخی موارد، ممکن است موادی که در غذا بکار رفته است، سمی بوده باشد یا غذای از قبل پخته شده، مانده بوده یا بخوبی گرم نشده باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اصفهان سومین استان در زمینه تربیت فوق تخصص سم‌شناسی بالینی در کشور است، افزود: اورژانس تخصصی مسمومیت ها در بیمارستان خورشید اصفهان از بیش از ۳۰ سال گذشته فعال بوده است اما در سایر بیمارستان‌ها نیز مدیریت درمانی برای مسمومان انجام می شود.

مسمومیت(intoxication) به مجموعه‌ای از اختلالات و آسیب‌ها در بدن گفته می‌شود که بدنبال جذب مواد مُضر که به آن سم نیز می‌گویند، رُخ می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha