دیار هگمتانه روی ریل توسعه+فیلم

۹ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبر: 85274886
دیار هگمتانه روی ریل توسعه+فیلم

همدان-ایرنا - خط آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر تا چند روز دیگر با حضور رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار می گیرد تا شاهد تکمیل قطعه ای دیگر از پازل توسعه دیار هگمتانه در دولت سیزدهم باشیم.

به گزارش ایرنا، بدون شک راه ها بسترساز توسعه در هر جا و مکان به شمار می روند، خط آهن نیز از این موضوع مستثنی نیست و در هرجا که شاهد ایجاد مسیر ریلی بوده ایم این مهم مترادف با توسعه مناطقی بوده که خط آهن از آنها عبور می کرده است در واقع باید اذعان کرد یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی هر منطقه در گرو وجود راه های ارتباطی مناسب اعم از جاده ای، ریلی و وجود فرودگاه است.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین از موقعیت ارتباطی ویژه ای برخورداری است و پل یا دروازه ورود به غرب کشور به شمار می رود، این استان حالا با تکمیل طرح خط آهن همدان-سنندج ارتباط ریلی مرکز به غرب کشور و بالعکس را فراهم می کند.

کاهش هزینه های سفر و افزایش ایمنی آن و کم شدن سوانح و تلفات جاده ای به همراه صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا و همچنین امکان ترانزیت و جابه جایی کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی با سهولت بیشتر و هزینه کمتر و ایجاد فرصت های شغلی از مزایای احداث خط آهن است که مردم منطقه با بهره برداری راه آهن همدان-سنندج از آنها بهره مند می شوند.

ارزش روز این پروژه ریلی مهم که متصل کننده مرکز به غرب کشور است، ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

دیار هگمتانه روی ریل توسعه+فیلم

رونق گردشگری و صنعت و معدن دیار هگمتانه با خط آهن همدان-سنندج

در کنار این مزایا نباید از رونق گردشگری و تقویت صنعت و معدن به دنبال افتتاح این خط آهن به سادگی عبور کرد، قطار ضمن ارزان بودن ایمن ترین وسیله برای مسافرت به شمار می رود و بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا سفرهای خود را از طریق ریل انجام دهند، همچنین با توجه به وجود معادن مختلف در مسیر این خط آهن، بهره برداری از آن فرصت بهتری را برای استخراج و صدور مواد معدنی به نقاط مختلف و حتی خارج از کشور فراهم می کند.

با افتتاح خط آهن همدان-سنندج شاهد تکمیل بخشی دیگر از مسیر ریلی مرکز به غرب کشور خواهیم بود که بدون شک در تکمیل زیرساخت های بخش گردشگری و رونق آن در منطقه موثر واقع خواهد شد.

آثار اقتصادی این پروژه در مدت نه چندان طولانی خود را پدیدار خواهد کرد و بدون شک رونق گردشگری و صنعت در منطقه با بهره برداری از این خط آهن منجر به اشتغالزایی برای جوانان و شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

ظرفیت فعلی انتقال بار و مسافر در این مسیر ریلی به ترتیب ۵۰۰ هزار تن و ۳۰۰ هزار نفر است که مقرر شده تا افق سال ۱۴۲۰ این رقم به ترتیب به یک میلیون تن و ۶۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

دیار هگمتانه روی ریل توسعه+فیلم

افتتاح خط آهن همدان-سنندج پس از ۱۸ سال

خط آهن همدان-سنندج که با همت دولت سیزدهم پس از ۱۸ سال چشم انتظاری مردم این استان ها به مرحله تکمیل رسیده و طی روزهای آینده با حضور دکتر آیت الله سید ابراهیم رئیسی مورد بهره برداری قرار می گیرد تکمیل کننده خط آهن مسیر تهران تا سنندج است.

اجرای خط آهن همدان-سنندج به عنوان بخشی از مسیر ریلی پایتخت تا کردستان ۱۸ سال پیش کلید خورد اما فقدان اهتمام لازم در تکمیل و عدم تخصیص اعتبارات لازم آنرا به یکی از طرح های نیمه کاره بدل کرد.

این پروژه نیمه کاره در مجموع این سالها و تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، اما به دنبال تاکید و دستور رئیس جمهور در تیرماه سال ۱۴۰۱ برای تکمیل دوباره فعال و اختصاص اعتبارات مورد نیاز طی کمتر از ۲ سال آماده بهره برداری شد.

طول خط آهن تازه احداث شده همدان-سنندج ۱۵۱ کیلومتر است که بخشی از مسیر ریلی ۴۰۲ کیلومتری خط آهن تهران تا سنندج به شمار می رود.

۶۴ کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان قرار دارد و سایر نیز در استان کردستان قرار گرفته است.

این خط آهن که در سه قطعه اجرا شده است دارای ۹ ایستگاه از همدان تا سنندج است، بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان و دهگلان سایر ایستگاه های این مسیر ریلی به شمار می روند.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

دیار هگمتانه روی ریل توسعه+فیلم

ایستگاه راه آهن همدان در مراحل پایانی کار

همزمان با افتتاح خط آهن همدان-سنندج مردم این استان انتظار دارند تا ایستگاه راه آهن همدان نیز که به همت دولت سیزدهم مراحل پایانی کار خود را با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی پشت سر می گذارد، تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

به گفته علیرضا فرزاد قاسمی استاندار همدان تکمیل ایستگاه راه آهن نیز همزمان با افتتاح خط آهن همدان-سنندج در اولویت قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در استان همدان در این خصوص گفت: با دستور مساعد معاون اجرایی رئیس جمهور مشکلات این مسیر رسیلی از جمله راه دسترسی به ایستگاه همدان و تکمیل و تجهیز آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و همزمان با افتتاح این مسیر ریلی به زودی تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز هفته جاری در بازدید از این ایستگاه از تکمیل و بهره برداری از آن در سال جاری خبر داد.

ایستگاه راه آهن همدان که جزو زیبا و مدرن ترین ایستگاه های راه آهن کشور به شمار می رود، دارای ۱۳ هزار متر مربع مساحت است که از این رقم ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع سالن مسافربری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha