دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

اراک - ایرنا - آب سرمایه اصلی زندگی برای همه ساکنان کره زمین است که نبودش نگران‌کننده و چالشی برای ادامه حیات است اما کمبود این مایع حیات در تفرش باعث شد تا مسئولان راهکار جدی برای انتقال آب به این شهرستان از نقاط کوهستانی و سخت‌گذر هفتیان را برنامه‌ریزی کنند و اکنون این طرح بزرگ درحال اتمام است.

به گزارش ایرنا، معرفی این طرح آبرسانی در قالب طرح راویان پیشرفت در دستور کار بسیج رسانه استان مرکزی قرار گرفت، طرحی که اخیرا رئیس‌جمهور بر ضرورت برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت تاکید داشتند و پیش از آن نیز بارها مقام معظم رهبری بر لزوم شناساندن و معرفی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته تاکید داشتند.

اردوی راویان پیشرفت فرصتی برای آشنایی با دستاوردها

برگزاری اردوی راویان پیشرفت در قالب بازدید از صنایع بزرگ و طرح‌های عام‌المنفعه برای نسل جوان به عنوان فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های موجود است.

در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی بی‌اطلاعی جامعه جوان از پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی عامل آسیب‌زایی است، بنابراین باید برای اقناع افکار عمومی اقشار مختلف جامعه با حرکتی نو و جذاب به روشنگری پرداخت که راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.رییس دولت سیزدهم تاکید دارند همانطور که اردوهای راهیان نور در کشور برگزار می‌شود، اردوهای راهیان پیشرفت نیز باید در قالب بازدید از صنایع بزرگ و سایر طرح‌ها برای نسل جوان برگزار شود تا آنان از نزدیک با دستاوردهای صنعتی و اقتصادی انقلاب اسلامی آشنا شوند.

ما وظیفه داریم با جهاد تبیین فعالیت‌های ارزشمند انجام‌ شده در کشور را به آنان معرفی کنیم و اکنون بسیج رسانه استان مرکزی جهاد تبین را برخود فرض دانسته و پس از بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که با راه‌اندازی اردوی‌های جهادی، می‌تواند در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری پیشرو باشد.

طرح آبرسانی به شهر تفرش و ۴۰ روستای مسیر از چشمه هفتیان اول خرداد ۱۳۹۳ به طول حدود ۱۶۴ کیلومتر اصلی و فرعی و دبی چشمه ۴۵۰ لیتر در ثانیه با وضعیت تقسیم آب ۱۵۰ لیتر با لوله‌هایی از جنس فولادی و پلی اتیلن آغاز شد.

چشمه هفتیان در شهرستان تفرش

این چشمه در ۸۵ کیلومتری شهرستان تفرش با دبی ۴۵۰ لیتر برثانیه در روستایی به همین نام در شهرستان تفرش و بخش مرکز و دهستان رودبار استان مرکزی واقع است.

وضعیت طبیعی روستای هفتیان دهستان رودبار به صورت کوهستانی، دره‌ای یا تپه‌ای است، این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ دارای ۱۱۷ نفر جمعیت شامل ۶۳ نفر مرد و ۵۴ نفر زن است که ۳۴ خانوار و ۳۰ واحد مسکونی است.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

نماینده ویژه وزارت نیرو در طرح انتقال آب به تفرش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: طرح انتقال آب از چشمه هفتیان به شهرستان تفرش از جمله طرح‌های ملی و بزرگ کشور است.

«مهدی خان‌احمدی» گفت: طول خط اصلی ابن طرح ۶۰ کیلومتر از جنس فلزی به قطرهای ۸۰۰ تا ۴۰۰ و طول خطوط فرعی ۱۰۰ کیلومتر از جنس پلی اتیلن، گالوانیزه به قطرهای ۲۵۰ تا ۶۳ است.

وی بیان کرد: طرح انتقال آب به هفتیان با دبی چشمه ۴۵۰ لیتر در ثانیه پیش‌بینی شده که تقسیم آب شامل ۱۵۰ لیتر آب انتقالی (طرح آبرسانی به تفرش و روستاهای مسیر ) برای ۴۰ روستا تحت پوشش انجام می‌شود.

معاون آبرسانی وزیر نیرو نیز اظهار کرد: در اجرای این طرح برق رسانی به طول ۶۰ کیلومتر برای تأمین ۲ و سه دهم مگاوات ساعت شامل هشت ایستگاه‌ پمپاژ، هشت ایستگاه دیگر شامل چهار ایستگاه خط اصلی و چهار ایستگاه خط فرعی است.

خان احمدی، درباره تعداد و ظرفیت مخازن در طرح انتقال آب به تفرش گفت: ۲۸ مخزن به ظرفیت ۱۵ هزار و ۹۱۰ مترمکعب در این طرح در نظر گرفته شده تا جوابگو باشد.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

تمام ظرفیت استان برای شتاب بخشی به طرح آبرسانی تفرش بکار گرفته شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: تمام ظرفیت استان از منابع مالی گرفته تا حمایت‌های سخت‌افزاری و ارسال تجهیزات برای شتاب بخشی به طرح آبرسانی تفرش بکار گرفته شده است.

«علی‌اکبر اسدی» افزود: سرعت انجام این طرح در دولت سیزدهم شتاب قابل توجهی گرفته و تلاش می‌شود این طرح به زودی افتتاح شود.

وی بیان کرد: این طرح کار مشترک بین، شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی و توزیع برق است که نصب ژنراتور برق و راه دسترسی برای استقرار ایستگاه‌های پمپاژ قابل توجه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: تامین آب سالم و پایدار یکی از نیازهای جدی مردم تفرش است که در طول سال‌های اخیر به چالش تبدیل شده بود که با انجام این طرح انتقال، مشکلات مردم رفع می‌شود.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

اختصاص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح آبرسانی به تفرش

استاندار مرکزی هفته دولت در سفر به تفرش در مسجد تاریخی ششناو گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب از چشمه هفتیان به تفرش اختصاص یافت.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: این طرح انتقال آب یکی از ابر پروژه‌های کشور است که عملیات اجرایی آن هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

استاندار مرکزی گفت: بهره‌برداری کامل این طرح آبرسانی با اختصاص منابع مالی مورد نیاز به زودی عملیاتی می‌شود که ضمن تامین آب آشامیدنی شهر تفرش، آب مورد نیاز ساکنان روستاهای در مسیر این خط لوله نیز تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: بهره‌برداری از طرح اضطراری آبرسانی به شهرستان تفرش از چشمه هفتیان با همراهی دستگاه‌های اجرایی استان و نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

آبرسانی از چشمه هفتیان مطالبه به حق مردم است

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این طرح اضطراری به عنوان مطالبه به‌حق مردم تفرش در اولویت برنامه‌ها بود که همراهی دستگاه‌های اجرایی و جهاد نصر موجب شد تعهد اجرایی در این راستا محقق شد و این هدیه ارزشمندی برای مردم این خطه است.

«ولی‌الله بیاتی» افزود: مردم شهر تفرش به‌دلیل قطعی آب در تابستان با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند و امید است در سایه تداوم همکاری‌ها و بهره‌برداری نهایی از طرح آبرسانی این شهرستان معضل مردم به شکل ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: پیگیری جذب اعتبار و بهره‌برداری کامل از طرح انتقال آب از چشمه هفتیان به شهر تفرش در دستور کار قرار دارد.

۶۶ درصد پیشرفت طرح آبرسانی به شهرستان تفرش

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: طرح آب‌رسانی از چشمه هفتیان تفرش به روستاهای این شهرستان بیش از ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«عزت‌اله آمری » افزود: تکمیل این طرح با هدف تامین آب برای ۳۲ هزار نفر جمعیت شهرستان تفرش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: این طرح انتقال آب، از ابر طرح‌های آبرسانی در سطح ملی به علت شرایط توپوگرافی مسیر، از نظر پیچیدگی با توجه به مسیر کوهستانی و سخت گذر بودن و شرایط کار در منطقه کوهستان و بعد مسافت به سختی درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اضافه کرد: در اجرای این طرح، انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی مطمئن و پایدار به شهرستان تفرش و انتقال۵۰ لیتر بر ثانیه به روستاهای در طول مسیر پیش بینی شده است.

آمری بیان کرد: بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه صرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به ضعف منابع آبی زیرزمینی شهرستان تفرش اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب از چشمه هفتیان یکی از مطمئن‌ترین و منابع آبی موجود در شهرستان است که به خوبی از سوی کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای مطالعه، مشاوره و طراحی شده است.

آمری افزود: ایستگاه‌های پمپاژ جفتان، نقوسان، طریزآباد و قزلجه از جمله ایستگاه‌های واقع شده در مسیر پروژه آبرسانی به شهر تفرش از چشمه هفتیان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یادآور شد: در یک سال اخیر با تلاش مسولان شرکت توزیع برق استان به منظور تامین ۴/۲ مگاوات برق مورد نیاز طرح، عملیات اجرایی حدود ۶۵ کیلومتر شبکه برق رسانی با اختصاص اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

آمری گفت: مشکل کم آبی در تفرش با اجرای کامل طرح آبرسانی از چشمه هفتیان رفع می‌شود و تحقق این مهم نیازمند تامین اعتبار است.

مجری و مشاور این طرح بزرگ آبرسانی نیز گفت: طرح آبرسانی به روستاهای تفرش یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های ملی است و هدف از اجرای این طرح انتقال ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب است که ۱۰۰ لیتر برثانیه برای تأمین آب آشامیدنی و ۵۰ لیتر بر ثانیه برای روستاهای اطراف است.

«علی مصلح‌آبادی» افزود: طول خطوط اصلی طرح آبرسانی به شهرستان تفرش و روستاهای مسیر از چشمه هفتیان ۶۵ کیلومتر از جنس فلزی به قطرهای ۴۰۰-۸۰۰ میلیمتر و طول خطوط فرعی ۱۰۰ کیلومتر از جنس پلی اتیلن و گالوانیزه به قطرهای ۲۵۰-۶۳ میلیمتر است.

وی عنوان کرد: در طرح آبرسانی به روستای تفرش ۲۸ باب مخزن ذخیره به ظرفیت کل ۱۵ هزار و ۹۱۰ متر مکعب از جنس بتن ارمه، هشت ایستگاه پمپاژ شامل چهار ایستگاه خط اصلی و چهار ایستگاه خط فرعی پیش بینی شده است.

مجری و مشاور طرح ادامه داد: نصب شیرآلات ایستگاه پمپاژ جفتان، مخزن تعادلی و فشار شکن روستای نقوسان، مخزن تعادلی و شکارشکن روستای طریزآباد، مخزن هزار متر مکعبی روستای قزل قاش، چشمه هفتیان و مسیر خط انتقال، حوضچه پشت مخزن ایستگاه پمپاژ جفتان از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح آبرسانی به شهرستان تفرش و روستاهای مسیر از چشمه هفتیان است.

مصلح آبادی گفت: در این طرح برق‌رسانی به طول حدود ۶۵ کیلومتر برای تأمین چهار و ۲ دهم مگاوات ساعت با اعتباری بالغ بر یک هزا رو ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی بیان کرد: ایستگاه‌های پمپاژ جفتان، نقوسان، طریزآباد و قزلجه از جمله ایستگاههای واقع شده در مسیر طرح آبرسانی به شهر تفرش از چشمه هفتیان است.

بخشدار مرکزی شهرستان تفرش هم در خصوص آبرسانی سیار قبل اجرای طرح انتقال اشاره کرد و گفت: روستای «دربر» و « فلوجرد» با ۱۵۰ نفر در قالب ۵۰ خانواده هر ۲ تا ۳ روز با یک تانکر آبرسانی می‌شود.

«محسن درودیان» افزود: در اجرای طرح اضطرار به تفرش ۲۰ روستاها نیز از نعمت تامین آب برخوردار شدند که با تکمیل طرح شمار روستاها به ۴۰ خواهد رسید.

وی بیان کرد: با گسترش پدیده خشکسالی در سه سال اخیر منابع آب چشمه روستاها کاهش و با افت شدید مواجه شدند و با توجه به جمعیت شناور در روستا، مجبور به جیره بندی آب در فصل گرم سال شدیم.

بخشدار مرکزی شهرستان تفرش گفت: جمعیت شناور در روستا به ۲ تا سه برابر افزایش پیدا می کند که بیشتر در ایام تعطیلات و آخر هفته برای سپری کردن به روستاهای تفرش سفر می کنند.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

دهیار روستای نقوسان نیز گفت: مشکل کم ‌آبی در روستاهای تفرش با افزایش جمعیت در فصل تابستان بیستر می‌شود.

«اعظم درودیان» افزود: روستای نقوسان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بالا و پایین موجب شده تا اهالی ساکن در روی تپه با افت فشار شدید مواجه شوند.

وی بیان کرد: این اهالی در روز فقط ۱۰ دقیقه آب در لوله کشی منازل آنان جریان دارد و در تابستان با حجم مهمانان مشکلات اهالی دوچندان می‌شود.

دهیار روستای نقوسان افزود: امید است با انتقال آب از چشمه هفتیان اهالی این روستا بتوانند از آن بهره مند و کابوس فقدان آب در خطوط لوله روستا پایان یابد.

دمیدن روح زندگی به تفرش از چشمه هفتیان+ فیلم

مدیر روابط عمومی آبفا استان مرکزی نیز درباره آبرسانی سیار در تفرش گفت: به علت عدم پایداری آب در پنج روستا شهرستان تفرش ارایه خدمات با تانکر انجام شد.

«آزاده کرمی» افزود: در ۶ ماه اول امسال ۸۰ سرویس تانکر برای تامین آب در این پنج روستا فعالیت داشت.

شهرستان تفرش با ۲۵ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha