تشکیل قرارگاه حمایت حقوقی از فلسطین/لزوم اتحاد مسلمانان برای مقابله با صهیونیسم

تهران - ایرنا - نشست قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین به همت انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان کشور با هدف بررسی راهکارهای پیگیری‌های حقوقی در حمایت از مردم فلسطین علیه جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی ۲۳ روز است که در نوار غزه ادامه دارد و مطابق اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه، شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه طی این مدت به بیش از هشت هزار نفر رسیده است که حدود نیمی از آنها کودک هستند؛ شمار زخمی‌ها نیز ۲۰ هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها هم ۲ هزار نفر هستند.

بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه موضوعی است که در محافل حقوقی قضایی در حال پیگیری است و امروز یکشنبه قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین علیه جنایات رژیم صهیونیستی با حضور جمعی از مسئولان قضایی، صاحبنظران و وکلای حقوق بین‌الملل برگزار شد.

رییس انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان و مسئول قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین در این نشست پیشنهاد کرد کنفرانس بین‌المللی حقوقدانان و تشکل‌های کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمتعهد برای تبیین جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین برای روشنگری و افشاگری این اقدامات فوری و به سرعت برگزار شود.

یدالله علیزاده مستندسازی جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را اقدام مهم دیگر از منظر حقوق بین‌الملل برشمرد و افزود: هر چند جنایات این رژیم منحوس در منظر جهانیان در حال وقوع است اما نیاز به مستندسازی و انطباق با اصول حقوق بین‌الملل دارد تا به صورت یک ادعانامه و مستند حقوقی مهیا و به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی و سایر مراجع بین‌المللی شود.

وی با انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب از سوی سازمان کشورهای اسلامی برای طرح جنایات علیه فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

علیزاده همچنین پیگیری تشکیل دادگاه بین‌المللی از سوی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را خواستار شد.

فعالیت پنج کمیته برای حمایت حقوقی از مردم فلسطین

سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور در این نشست اظهار داشت: همه مردم باید از ظرفیت‌های حقوقی در عرصه ملی و بین‌المللی استفاده کنند تا در روزهای آتی اقدامی فوری در این زمینه انجام دهیم.

امین مهدی پور افزود: جلسه امروز در راستای اهداف حقوق بشر با توجه به اینکه پنج کمیته در این زمینه فعالیت دارند اعم از کمیته مستندسازی حقوقی، کمیته شبکه سازی حقوقدانان متشکل از تشکل‌های مردمی، دادگاه‌های مردمی، اقدام و تولید محتوا، کمیته حقوقی و قضایی گرد هم آمده‌ایم تا در زمینه مسائل حقوقی قدم بر داریم. 

سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: مصوبات بین المللی بر لزوم برخورداری افراد از حق درمان در زمان جنگ مسلحانه تاکید دارد که نه تنها در قبال دولت‌ها بلکه برای گروه‌های مسلح همچنین شبه نظامیان نیز این مسئله الزام‌آور است؛ مطابق توافق نامه ژنو حفظ حقوقی زخمی‌ها و بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر تعرضی به حقوق افراد زخمی و بیمار شود جزو جرایم جنگی است از ویژگی‌های بارز این جنایت اخیر می‌توان به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی و نسل کشی نام ببریم.

مهدی پور تاکید کرد: امروز در مسئله فلسطین با سه تحلیل میدانی، تحلیل راهبردی و تحلیل تمدنی مواجه هستیم.

تشکیل قرارگاه حمایت حقوقی از فلسطین/لزوم اتحاد مسلمانان برای مقابله با صهیونیست

ضرورت اتحاد مسلمانان برای حمایت از حقوق مردم فلسطین

معاون دادستان کل کشور در این نشست گفت: اکنون دشمنان اسلام همه متحد هستند و به محض وقوع طوفان‌الاقصی توسط حماس و مقاومت که بعد از بیش از ۷۵ سال جنایات و محاصره مردم فلسطین این‌گونه به صورت دشمنان سیلی زدند؛ بایدن به سختی و مشقت خود را به معرکه رساند یا صدر اعظم آلمان از ترس موشک‌های مقاومت در کف فرودگاه پناه گرفت و رییس جمهور فرانسه و همه به حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی آمدند که حاکی از ضعف رژیم صهیونیستی و اقتدار جبهه مقاومت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن موسوی به اتحاد مسلمانان تاکید کرد و اظهار داشت: مسلمانان قدرت عظیم دارند و همه دنیا دید که یک گروه مقاومت که سال‌ها در محاصره بود چگونه رژیم پوشالی و سست صهیونیستی را شکست داد که ترمیم هم نخواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز چهره واقعی مدعیان حقوق بشر هویدا شد و باید پرسید اکنون که این همه بمب‌های ممنوعه بر سر مردم مظلوم غزه فرود می‌آید، مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟

موسوی خاطرنشان کرد: مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و شورای امنیت حامی رژیم صهیونیستی است اما اکنون در آمریکا و آلمان و انگلیس و جای جای دنیا موضوع فلسطین مطرح است و تجمع‌ها و گردهمایی‌هایی در حمایت از حقوق مردم غزه در حال برگزاری است.

معاون دادستان کل کشور به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد به دادستان تهران برای تشکیل پرونده قضایی رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: این مهم در دادستانی تهران اکنون در حال پیگیری است.

تشکیل قرارگاه حمایت حقوقی از فلسطین/لزوم اتحاد مسلمانان برای مقابله با صهیونیست

اقدام مقاومت در اجرای عملیات طوفان الاقصی، دفاع مشروع است

معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: غربی‌ها کلیدواژه‌ای «غرب وحشی» را دارند و ریشه آن برمی‌گردد به قتل عام سرخپوست‌ها که آمریکایی‌ها آنها را قلع و قمع و سرزمین آنها را اشغال کردند.

سهراب علی شمخانی افزود: بر اساس آثار و مستندات دولت‌های غربی در چند صد سال گذشته قاره‌های مختلف را با برنامه استعماری خود تصرف و در آنها غارت و قتل عام کردند. پرتغال، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آلمان، روسیه و کشورهای دیگر را استثمار و منابع آن را غارت کردند. فرهنگ غرب که نماد آن صهیونیستم است بیانگر همان خصلت غرب وحشی است.

مخانی با اظهار اینکه غربی‌ها در چرخه استثمار و استعمار ده‌ها میلیون نفر را به قتل رسانده‌اند، گفت: آمریکا طبق آمار خود بیش از هشت میلیون نفر را کشته‌اند و در 90 سال، عامل بیش از صد کودتا بودند که در آن خون‌های بیگناه بسیاری ریخته شده است.

معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: اکنون افول آمریکا به عنوان نماد صهیونیسم را شاهد هستیم و همزمان افول صهیونیسم را می‌بینم. کسانی که ادعای نیل تا فرات را داشتند پشت دیوارها قایم می‌شوند و علیه زنان و کودکان دست به جنایاتی می‌زنند که قبلاً مثل آن را دنیا ندیده بود.

وی با اشاره به حمایت سران دولت‌های غربی افزود: آنها برای اعلام حمایت به سرزمین‌های اشغالی آمدند تا این جرثومه را حفظ کنند؛ آمریکایی‌ها بلافاصله بعد از حمله مقاومت فلسطین به میدان آمدند و مجبور شدند مدیریت صحنه را به عهده بگیرند زیرا مدیریت صهیونسیم از درون به‌ هم ریخته بود.

وی ادامه داد: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا جای مظلوم و ظالم را عوض کنند و در این مسیر همه امکانات رسانه‌ای خود را به میدان آورده‌اند و مانع از راهپیمایی برای اعلام حمایت از مردم فلسطین می‌شوند.

شمخانی با برشمردن برخی حملات رژیم صهیونیستی به غزه طی چند سال گذشته، گفت: بارها شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را کشته‌اند و قتل و غارت و تخریب کردند.

وی تأکید کرد: اقدام مقاومت در اجرای عملیات طوفان الاقصی، دفاع مشروع است که باید انجام می‌شد. فلسطینی‌ها قبلاً سلاحی نداشتند تا از خود دفاع و بر صهیونیست‌ها غلبه کنند اما امروز مقاومت به بلوغ خود رسیده و آجرها را به موشک تبدیل کرده و جوانان را آموزش می‌دهد و از حصارهای فیزیکی عبور می‌کند و پیوست‌های حقوقی دارند.

معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز باید همه‌جانبه از فلسطین حمایت کنیم و نگذاریم جای مظلوم و جلاد عوض شود و حقوقدانان کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا اجماع جهانی تشکیل شده علیه صهیونیسم و آمریکا را حفظ کنند.

تشکیل شبکه حقوقدانان و وکلا برای پیگیری پرونده حقوقی ملت فلسطین

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در این نشست به تشکیل شبکه حقوقدانان و وکلای دغدغه‌مند برای پیگیری پرونده حقوقی ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از ۴۰ وکیل متخصص حقوق بین‌الملل در این موضوع مشغول بررسی هستند.

حسن عبدلیان‌پور با اشاره به برگزاری دادگاه‌های مجازی و مردمی، افزود: دغدغه‌ اصلی حقوقدانان کشورهای اسلامی این است که از ظرفیت حقوقی در موضوع فلسطین آنطور که باید و شاید استفاده نشده است. در نشستی در ستاد حقوق بشر،‌ کمیته دادگاه‌های مجازی به عهده مرکز وکلای قوه قضاییه گذاشته شد که تجربه قبلی در این باره دارد.

عبدلیان‌پور یادآور شد: در روز قدس هم دادگاه نمادین برگزار شد که در این دادگاه مجازی، ۱۳ شکواییه علیه جنایات رژیم صهیونیستی طرح و بر اساس آنها دادگاه مردمی تشکیل شد. این دادگاه نمادین پیوست رسانه‌ای دارد که در این باره اقدامات خوبی انجام شده است و حتی امکان استفاده از آن در مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی وجود دارد.

پیگیری حقوقی و حمایت از فلسطین در طریق اتحادیه بین‌المللی وکلا

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز از برگزاری اجلاس اتحادیه بین‌المللی وکلا در فرانسه خبر داد و گفت: کانون وکلا یکی از قدیمی ترین اعضای این اتحادیه است و در نامه‌ای به رئیس اتحادیه پیگیری مجدانه و حمایت حقوقی از ملت فلسطین را خواستار شده‌ایم.

حسین طالع با اشاره به جنایات رژیم صهیونسیتی و اقدامات نژادپرستانه و نسل‌کشی در نوار غزه افزود: دنیا باید این جنایات را بداند و از همه ظرفیت‌های حقوقی برای پیگیری این جنایات استفاده خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha