احمدوند: جشنواره روستاها و عشایر با جایزه «کتاب روستا» تکمیل می‌شود/ اعلام روستاهای منتخب

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به اینکه زمان تکمیل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب فرارسیده است، گفت: وقتش است که جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب دارای برنامه‌های بیشتر و تکمیل شود و اگر ظرفیت وجود داشته باشد، جایزه کتاب روستا را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری اعلام روستاها و عشایر برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب یکشنبه هفتم آبان در سرای خانه کتاب و ادبیات ایران برگزارشد.

در این نشست یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور دبیر نهمین دوره دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، مهدی میزبان نماینده سازمان امور عشایر ایران، سعیدرضا جندقیان نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وزارت کشور، مسیح لهراسبی ستاد عالی کانون فرهنگی، هنری مساجد کشور و علی مصباحی نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سامانه‌ای که برای بهبود برگزاری روستاها و عشایر دوستدار کتاب طراحی شده است، گفت: این سامانه قابل توسعه و ارتقا است، مهم‌ترین دستاورد توجه فرهنگی به روستاها این است که تعداد بیشتری متوجه این موضوع باشند که مردم روستاها، مردم فرهنگی و توسعه یافته‌ای هستند، مردم در روستاهای مختلف در حوزه فرهنگ رقابت می‌کنند.

یاسر احمدوند با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های وزارت کشور ادامه داد: در نتیجه استفاده از ظرفیت‌های وزارت کشور، توجه بیشتر به زیرساخت‌ها ممکن می‌شود، توسعه یافتگی زمانی معنا دارد که انسان توسعه یافته باشد، البته در این حوزه امکانات مادی تسهیل کننده است.

به گفته او، وقتش است که جشنواره روستاهای و عشایر دوستدار کتاب دارای برنامه‌های بیشتر و تکمیل شود و اگر ظرفیت وجود داشته باشد، جایزه کتاب روستا را داشته باشند. خیلی از روستاها است ظرفیت را دارند که در آن‌ها کتاب تولید شود.

احمدوند با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ میلیون جمعیت در ایران در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: باید جریان‌شناسایی پژوهش‌های ادبی در روستاها انجام شود. امیدوارم جشنواره روستاها و عشایر زمینه‌ساز شناسایی استعدادها در روستاها و عشایر باشد.

نباید حرکت‌های مردمی حوزه فرهنگ را نادیده گرفته شود

دبیر نهمین دوره دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اعلام اینکه در ایران ۶۰ هزار پارچه روستا وجود دارد، گفت: حدود ۲۵ درصد کشور، جامعه روستایی است و حدود 20 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند، اقدامات خودجوش در روستاها برای نشان دادن رتبه فرهنگی کشور چشمگیر است.

اسماعیل جانعلی‌پور باتاکید بر اینکه نباید حرکت‌های مردمی حوزه فرهنگ را نادیده گرفت، ادامه داد:همه دستگاه‌ها در حوزه فعالیت خود اقداماتی انجام می‌دهند، و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای روستاها تکالیفی از جمله مسائلی برای کتابخوانی دارد.

او با بیان اینکه در ادوار قبل تعداد شرکت‌کنندگان دراین جشنواره بیشتر بود، افزود: اصل علت این است که وقتی فراخوان عمومی در روستا اعلام می‌شد، هر فردی حتی اگر تک فعالیت انجام می‌داد، آن را به دبیرخانه ارائه می‌داد. باید توجه داشت او یک مروج کتابخوانی و فعال خودجوش است، اما شاید نتواند نماینده روستا باشد. ایجاد سامانه با چندین فاکتور و شاخصه ما را ملزم می‌کند که روستای دوستدار کتاب به همه شاخصه‌ها پاسخ دهند.

به گفته جانعلی‌پور فرایند داوری مبتنی بر سامانه است و فعالانی که با نگاه خود به نحوی با مسائل فرهنگی روستا درگیر هستند، به فعالان نمره می‌دادند و نمره نهایی در جلسات پایانی دیده می‌شود. پس از جلسه نهایی از ۲۷۱ روستای فعال ، ۴۰ روستا به مرحله نهایی رسیدند و فعالیت ۱۰ روستایی که رتبه اول تا دهم را کسب ‌کردند، ارزیابی شد. اختتامیه در روستاهای برگزیده برگزار خواهدشد.

جانعلی‌پور ادامه داد: در این دوره ۱۳ روستای برگزیده از دوره نهم و یک روستای برگزیده دوره گذشته با عنوان روستای استمرار انتخاب شد. همچنین یک جامعه و آبادی عشایری به عنوان آبادی شایسته تقدیر انتخاب شد. همه‌گیر بودن و درگیر کردن مردم، خلاقانه بودن و توجه خاص به کودک، بهره‌گیری از ظرفیت‌های روستا و استمرار فعالیت (نه پروژه‌ای بودن) و قابل تکثیر بودن فعالیت‌ها برخی شاخص‌های این دوره بودند. 

داوری به صورت سیستماتیک و در سامانه انجام شد

نماینده سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ساخت کتابخانه اقدام فرهنگی مانند کاشت دانه است، ادامه داد: در نتیجه ساخت کتابخانه فرزندان ما می‌توانند با آگاهی زندگی کنند و در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

مهدی میزبان با اشاره به اینکه این دوره داوری به صورت سیستماتیک و در سامانه انجام می‌شود، ادامه داد: نتایج آنطور که انتظار داشتیم شکوفا نبود، اما در کل کار کتابخوانی را مقدس می‌دانم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد، امید است که این اقدامات را در حوزه عشایر بیشتر انجام دهیم. ظرفیت‌های خوبی در جهان امروز وجود دارد و سعی داریم کتابخانه‌های الکترونیک را در همه حوزه‌ها و سنین گسترش دهیم و همه تلاش کردیم جانب انصاف را رعایت کنیم و وجه فرهنگی بر کلیه روابط حاکم باشد. 

سامانه فرایند داوری را بهتر و دقیق‌تر انجام داد

نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سامانه باعث شد فرایند داوری بهتر و دقیق‌تر انجام شود، ادامه داد: در طول سال ادامه داشته باشد، نهاد کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به روستاها و عشایر دارد.

علی مصباحی افزود: اگر به فعالیت‌ها توجه شود، کیفیت رشد خواهد کرد. باید بتوان کاری کرد تا کتاب و کتابخوانی به رفع نیازهای جامعه تاثیر داشته باشد و هم افزایی و حمایت ویژه به نمایندگانی که اینجا حضور دارند شود.

از ظرفیت مدیران روستایی استفاده شود

نماینده ستاد عالی کانون فرهنگی، هنری مساجد کشور با بیان اینکه سامانه داوری نیاز به تکمیل دارد، ادامه داد: سامانه داوری که در این دوره کلید زده شده اتفاق خوبی بود. بیش از 40 درصد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در روستاها فعال هستند. 

مسیح لهراسبی ادامه داد: در این دوره همکاری بین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و دهیاری‌ها را داشتیم اما نیاز به همدلی بیشتر است. پیشنهاد می‌شود در روستاهای دوستدار کتاب شخصیت‌های شناخته شده در حوزه کتاب و نشر حضور پیدا کنند و نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب نیز برگزار شود.

نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه نشست گفت: پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت مدیران روستایی استفاده کنند. 98 درصد جمعیت روستایی توسط این افراد مدیریت می‌شود. 
سعیدرضا جندقیان تاکید کرد: می‌توان با معاون دهیاری‌ها نشستی برگزار شود و با همکاری وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد هم افزایی داشت. هر جا سه عنصر جمعیت، هنر و تولید در کنار هم باشند آن جامعه متمدن است و از این منظر ما می‌توانیم بگوییم تهران مدرن است و روستاهای ما با این سه عنصر فاصله دارند.

منتخب جامعه عشایری

استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، روستا چشمه لنگان

منتخب روستاهای استمرار

استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان، روستا ناچیت

روستاهای برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب:

استان قزوین، شهرستان قزوین، روستای کلج

استان زنجان، شهرستان ابهر، روستای درسجین

استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر، روستای پریخان

استان فارس، شهرستان ارسنجان، روستای کتک

استان یزد، شهرستان اشکذر، روستای عزآباد

استان کرمان شمالی، شهرستان سیرجان، روستای نصرت آباد

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل، روستای زاله‌ای

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان نیک شهر، روستای اورنگ

استان خوزستان، شهرستان دشت‌آزادگان، روستای ساریه

استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای اسفندیار

استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای درمیان

استان اردبیل، شهرستان کوثر، روستای زرج‌آباد

استان ایلام، شهرستان آبدانان، روستای پشت قلعه

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha