سالروز حادثه ازدحام مرگبار در سئول؛ خانواده قربانیان خواستار شفاف‌سازی مسئولان

تهران– ایرنا - پس از گذشت یک سال از رخداد حادثه ازدحام جمعیت در سئول، پایتخت کره جنوبی و کشته شدن ۱۵۹ نفر، خانواده قربانیان از دولت می‌خواهند در مورد دلیل اصلی وقوع این فاجعه شفاف سازی کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حادثه ازدحام جمعیت محله «ایته وون» شهر سئول ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲ در شب جشن هالووین رخ داد و جان ۱۵۹ را گرفت.

حادثه ایته وون اندوه فراوانی را در سرتاسر این کشور برانگیخت زیرا بیشتر قربانیان در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگی خود بودند. مردم همچنین احساس عصبانیت می کردند زیرا دولت از حادثه کشتی سئول در سال ۲۰۱۴ که باعث کشته شدن ۳۰۴ نفر شده بود درس نگرفته بودند و بار دیگر به تدابیر امنیتی بی توجهی کرده بودند. بیشتر قربانیان حادثه کشتی سئول نوجوانانی بودند که در اردوی مدرسه به سر می بردند.

ماه ژانویه (دی/ بهمن)، تحقیقات رسمی پلیس به این نتیجه رسید که با وجود انتظار حضور گسترده مردم در ایته وون، پلیس و مسئولان مرتبط نتوانسته بودند جمعیت را به درستی کنترل کنند. کارآگاهان همچنین نتیجه گرفتند که پلیس به تماس های اضطراری پیادگانی که پیش از رخداد این حادثه نسبت به ازدحام جمعیت هشدار داده بودند، توجه نکرده است.

خانواده درگذشتگان این حادثه در بیانیه مشترکی گفتند: رفتار دولت و حزب حاکم زخم های عمیق و دردناک تری را بر ما وارد می کنند. ما فقط می خواهیم دلایل اصلی رخداد این حادثه در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۲۲ را بدانیم که باعث به زمین افتادن هزاران نفر و کشته شدن ۱۵۹ نفر از آنان و وارد شدن آسیب روحی و جسمی به سایرین شد.

خانواده قربانیان و حامیان آنها از یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواسته اند که عذرخواهی صمیمانه تری کند و با صورت گرفتن تحقیقاتی کامل و مستقلانه موافقت کند.

خانواده قربانیان امروز یکشنبه مراسم یادبود رسمی برگزار کردند.

رئیس جمهوری کره جنوبی امروز یکشنبه در مراسم سالروز حادثه ایته وون گفت برای ایجاد کشوری امن تلاش می کند.

یون سوک یول خطاب به حاضرین این مراسم گفت: این روز در سال گذشته، اندوهناک ترین روز زندگی ام بود و باور دارم که تمام مردم کره جنوبی همین احساس را دارند. می خواهم مراتب تسلیت خود را برای درگذشتگان این حادثه ناگوار اعلام کنم. به عنوان شهروندان کشوری که آنان دوستش داشتند، مسئولیت داریم که جهان بهتری بسازیم.

وی افزود: در طی سال گذشته، دولت ما بسیار تلاش کرد کشوری امن بسازد. و ما به تلاش خود ادامه می دهیم تا به هدف حفظ امنیت در کشور برسیم. باید اطمینان حاصل کنیم که فداکاری قربانیان این حادثه بیهوده نباشد.

مسئولین کره جنوبی از روز جمعه هزاران مامور پلیس، اورژانس و سایر مسئولان را در محله ایته وون و ۱۵ محله دیگر مستقر کرده است تا امنیت مردم تامین شود. حدود ۲۰۰ مامور پلیس به طور جداگانه برای کنترل جرائم خشونت آمیز و مرتبط با مواد مخدر اعزام شده اند.

سالروز حادثه ازدحام مرگبار در سئول؛ خانواده قربانیان خواستار شفاف‌سازی مسئولان

اوه سه هون شهردار سئول روز جمعه در بیانیه ای گفت: با غم و اندوه فراوان و احساس مسئولیتی بزرگ از رخداد این حادثه از صمیم قلبم عذرخواهی میکنم. راه غلبه بر این درد و رنج، جلوگیری از رخداد دوباره چنین حادثه ای است.

پس از حادثه ایته وون، مسئولین کره جنوبی تلاش کرده اند تا سیستم های امنیتی و پروتکل های واکنش را بازنگری کنند. اما همچنان حوادث مربوط به امنیت رخ می دهند.

پارک سانگ جین استاد دانشگاه ملی سئول گفته است: پیش از همه، مشکل این است که تاکنون پس از رخداد چنین حوادثی صرفا تدابیر موقتی اندیشیده شده است. و همچنین، مشکل بزرگ تر این است که هیچ پاسخگویی شفافی صورت نگرفته است.

وقتی پلیس در ماه ژانویه نتایج تحقیقات حادثه ایته وون را اعلام کرد، آنان گفتند که به ۲۳ فرد مسئول اتهامات جزایی شامل قتل غیر عمد و اهمال کاری وارد می کنند. اما در این بین هیچ مقام ارشدی دیده نمی شد. بیشتر این افراد هنوز در روند محاکمه و دادرسی هستند.

ماه فوریه (بهمن/ اسفند)، پارلمان تحت حاکمیت حزب مخالف کره جنوبی پس از حادثه ایته وون به استیضاح لی سانگ مین، وزیر امنیت این کشور رای داد. اما دادگاه قانون اساسی این کشور در ماه ژوئیه استیضاح او را لغو کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha