تشکل‌های مردمی چگونه‌ می‌توانند از فلسطینیان حمایت کنند؟

تهران- ایرنا- نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد معتقدند با توجه به هدف قرار گرفتن کودکان و زنان بی پناه در غزه، محکومیت جنایت رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از مردم بی دفاع فلسطین ضروری است و نهادها و مجامع بین المللی باید برای مقابله با این رژیم وارد عمل شوند.

به گزارش ایرنا، ۲۲ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی می گذرد؛ از روزهایی که در مقابله دفاع حماس از غزه در برابر جنایت رژیم صهیونیستی سپری و ظلم و کشتار فجیعی علیه مردم مظلوم غزه انجام شده تا آنجا که آخرین ارقام از ثبت بیش از هشت هزار کشته فلسطینی در این مدت خبر می دهد.

۲۲ روز سپری شده و جهانیان طی این روزها مشاهده کردند که چگونه خون مردم بی‌گناه و غیرنظامی فلسطین بی هیچ دلیلی بر زمین ریخته می شود و هیچ سازمان جهانی یارای مقابله با جنایات رژیم جعلی صهیونیستی را ندارد.

این ۲۲ روز، جهان را به ۲ گروه حامی فلسطین و حامی اسرائیل غاصب تقسیم کرده است؛ در این میان هیچ کس نتوانست اعلام بی‌طرفی کند و بگوید که می خواهد در برابر کشتار کودکان و زنان بی‌گناه فلسطین سکوت کند.

تشکل‌های مردمی چگونه‌ می‌توانند از فلسطینیان حمایت کنند؟

در ۲۲ روز سپری شده، رکوردهای بسیاری هم در تاریخ ثبت شده است؛ از عملکرد رسانه ها در حمایت از جنایت و قلب واقعیت تا بمباران بیمارستان ها و مراکز امدادی و درمانی در غزه؛ از مهاجرت به اجبار مردم برای در امان ماندن از آتش بمباران رژیم اسرائیل تا موفقیت های بی نظیر گروه های مقاومت، حماس و حزب الله برای نشان دادن پوشالی بودن گنبد آهنین.

طی ۲۲ روز گذشته لحظات پر التهابی سپری شد که انسان ها را چشم انتظار واکنش دولتمردان نگاه می داشت؛ نگران از آغاز جنگی بی سرانجام.

اما این شب و روزها بر مردم غزه تمام نشده است؛ آنان با صدای بمب و خمپاره روز را به عصر و شب را به صبحی دیگر می رسانند، کودکان بازیهایشان را به میان آوارهای برجای مانده از تخریب خانه هایشان برده اند، به بیمارستان هایی که شاید این بار آنجا بمباران شود، به مرزهایی که برای پناه اگر باز شود.

صحنه هایی که این روزها در نوار غزه فلسطین به ثبت می رسد، روزهای ثبت تاریخ در عصر تکنولوژی و اطلاعات است و اگر تا پیش از این واقعه مردم می پنداشتند تا سال های بعد باید آماده مواجهه با انواع ربات ها و ورود هوش مصنوعی به زندگی خود باشند و یا خود را برای سفر به فضا آماده سازند، به ناگاه رویاهایشان فرو ریخت و مساله مهم تری برایشان مطرح شد؛ اینکه در این قرن هنوز شاهد حمله به کودکان و زنان بی پناه هستیم و یا بیمارستان ها هدف حملات می شود و رژیمی که آب و برق را به روی مردم قطع می کند تا آنان را مجبور به تسلیم سازد، خوی توحش آنانی را نشان می دهد که تلاش داشتند آن را پشت نقاب مدرنیته و توسعه یافتگی پنهان کنند.

تشکل‌های مردمی چگونه‌ می‌توانند از فلسطینیان حمایت کنند؟

فلسطین امروز در قلب تاریخ در حال قلم زدن از صفحاتی است که شاید هر لحظه آن دیگر تکرار نشود، شاید سال ها بعد هر فصل آن در دانشگاه ها تدریس شود، خانه هایی که شاید دیگر سرپا نشود، کودکانی که شاید دیگر برای ساخت همه آرزوها بزرگ نشوند.

همین لحظه هاست که قلب آدمی را به درد می آورد، نفس را در سینه حبس می کند و چشم ها را بر هر دم از رفتاری انسان توسعه یافته کنونی مبهوت می سازد و حتی عده ای را چنان به واکنش وامی دارد که نسبت به آن واکنش نشان می دهند، زبان به اعتراض می گشایند، آستین برای کمک بالا می زنند.

نمایندگان تشکل های مردم نهاد از این جریان عقب نماندند و هر کدام به نحوی در برابر کشتار هشت هزار فلسیطینی واکنش نشان دادند، ابراهیم نورمحمدی قرارگاه مردمی تحول اجتماعی یکی از همین افراد بود، فلسطین و غزه را سرزمین فلسطینیان خواند و گفت: این صهیونیست ها هستند که خانه را از صاحب خانه گرفته اند و اکنون عده ای این پیشنهاد را مطرح می سازند که بین فلسطینیان و صهیونیست ها مصالحه کنند، اگر خانه و کاشانه خودتان بود، چنین پیشنهادی می دادید؟ فلسطینیان صاحب اصلی این سرزمین هستند و باید در خانه خود ساکن شوند نه آواره.

وی با بیان اینکه آماده اعزام داوطلبان به غزه و مقابله به حملات اسرائیل غاصب است، اظهار کرد: ما از روزهای نخست اعلام کردیم، بیش از پنج هزار نفر در قالب شبکه مردمی شب و روز در محلات حاشیه نشین فعالیت می‌کنند و آماده هستند برای کمک به مردم فلسطین نیز دست به کار شوند تا این نسل کشی صهیونیست ها را محکوم کنند و انتظار می رود همه حضور یابند و این جنایت را محکوم کنند.

نورمحمدی با بیان اینکه به کجا می توان در برابر این جنایات شکایت کرد؟ افزود: اکنون جهان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین یکی شده و همه کسانی که هنوز اندکی انسانیت در دل هایشان زنده است از این همه ظلم به درد آمده است، تشکل‌ها می توانند از این جنایت ها شکایت کنند.

تشکل‌های مردمی چگونه‌ می‌توانند از فلسطینیان حمایت کنند؟

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم و دارای مقام مشورتی سازمان ملل نیز در همین زمینه ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، اعلام کرد: ما می توانیم به نمایندگی از گروه بیماران خاص و معلولمان حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین را اعلام و این مساله را مطرح می کنیم که افراد دارای معلولیت بدون شک چندین برابر دیگران در این جنگ آسیب می بینند و نمی توانند از خود دفاع کنند.

وی یادآور شد: وقتی ما نزدیک به ۷۰ نهاد دارای مقام مشورتی سازمان ملل داریم، باید از این ظرفیت برای انتقال پیام ها استفاده کرد، چرا از این ظرفیت ها آنگونه که باید استفاده نمی کنیم؟ باید در مواجهه با این جنایات جنگی گروه بود و همصدا حرف خود را منتقل کرد چون حرف و عملکرد برای مطرح کردن داریم.

صالح غفاری خواستار استفاده از ابزارهای نوین مانند هشتگ‌های مختلف برای دفاع از حقوق مردم فلسطین در راستای واکنش های انسانی در فضای مجازی شد و پیشنهاد داد تا مدیران مربوطه نشست خبری با رسانه های بین المللی برگزار کنند تا در آن نسبت به جنایات رخ داده در فلسطین روشنگری شود چون صدای ما به روش های نوین باید به گوش مجامع بین المللی برسد.

تشکل‌های مردمی چگونه‌ می‌توانند از فلسطینیان حمایت کنند؟

محمدجواد فولاد مدیرعامل بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها و دارای مقام مشورتی سازمان ملل نیز گفت: زمانی به جز ایران، کشورهایی که حامی فلسطین بودند شامل سوریه و لبنان می شد اما امروز پرده از چهره رژیم صهیونیستی افتاده و بسیاری از کشورها با فلسطین همراه شده اند.

فولاد ادامه داد: این موسسه با کمک خیران توان تامین کمک های مورد نیاز فلسطینیان را دارد و می تواند در سطح بین المللی نیز چنین کمک هایی را منتقل سازد.

محمد عباسی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور نیز در این نشست خواستار برگزاری جلسات مستمر و متعدد برای حمایت از مردم غزه شد و تاکید کرد: از کوچکترین ظرفیت ها هم برای حمایت از مظلومان می توان استفاده کرد و حتی یک سازمان کوچک می تواند در این زمینه موثر باشد و سازمان های مردم نهاد بزرگتر که جای خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر انسانی اگر ببیند به مظلومی ظلم می شود وظیفه حمایت و دفاع دارد. برای همین طرفداری از مظلوم از اصول اساسی دین اسلام است. برای بسیاری از افراد جنگ با این ظالمان مقدور نیست اما حداقل یک دفاع، یک اظهار ناراحتی که می توان کرد و یک حس انسانی نشان داد.

عباسی ادامه داد: در ارتباط با اسرائیلی ها و صهیونیست ها حواسمان جمع است که آمریکا و کشورهای غربی به این جنایتکار دلگرمی می دهند؛ جنایت بسیار بزرگ تاریخی در حال شکل گیری است و ملت ایران هم همیشه طرفدار مظلومان بوده و دستور امام علی (ع) هم این بوده که دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشیم و این عادت همیشگی ایرانیان است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با تاکید بر اینکه ما تشکل ها با هم مشورت کنیم که چه کاری در مقابل این جنایت می توان کرد، گفت: این رژیم با چراغ سبز مجامع بین المللی این جنایت را ادامه می دهند اما باید بدانند که آزادگان و ظلم ستیزان جهان در مقابل این جنایات خواهند ایستاد و فعالیت تشکل ها باید در این زمینه ظهور و بروز داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha