شورای برنامه‌ریزی قزوین از بخشی نگری خارج شود

قزوین - ایرنا - استاندار قزوین گفت: رویکرد شورای برنامه‌ریزی استان باید از حالت بخشی نگری خارج شده و در حوزه‌های مختلف براساس ضریب درآمد، هزینه فرصت و منابع موجود تصمیم گیری کند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اعلایی روز یکشنبه در شورای برنامه ریزی استان قزوین ضمن بیان این مطلب افزود: برنامه‌ریزی استان باید در راستای بهره‌مندی مناسب از منابع فیزیکی و انسانی باشد.

وی با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی باید از بخشی نگری خارج شد، اضافه کرد: توسعه افقی و عمودی باید به نفع مردم استان قزوین باشد، به عنوان مثال بایستی از خود بپرسیم آیا امروز استان با وجود کمبود نیروی کار و محدودیت منابع آبی از افزایش تولید شیر سود می‌برد یا خیر؟

اعلایی ادامه داد: تولید ۲.۵ برابر شیر نسبت به میانگین کشوری اگرچه به ارزش افزوده بالا و گردش مالی در استان منجر می‌شود، اما یادمان نرود بیشتر شیر تولیدی قزوین در استان تهران مصرف می‌شود، اما برای تامین آب قزوین باید از وزارتخانه مربوطه مطالبه گر باشد.

استاندار قزوین تصریح کرد: بیشتر درگیری استان در حوزه آبی، دریافت حق آبه سد طالقان هنگام کشت تابستانه بود، این حق آبه باید در جای مناسب و با ضریب درآمد مناسب صرف شود.

اعلایی با بیان اینکه امروز استان قزوین در بخش صنعت و کشاورزی با کمبود کارگر روبرو است، یادآور شد: اینکه بخواهیم حتما تا سال ۱۴۰۵ فلان شاخص را افزایش دهیم، باید دید آیا این مساله در نهایت به نفع مردم منطقه تمام می شود یا خیر؟ این موضوع برای مدیریت استان، به ویژه شورای برنامه ریزی بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

نماینده دولت در استان قزوین به کشت ذرت علوفه‌ای در قزوین اشاره کرد و گفت: زنگ خطر آب سال‌هاست که در این منطقه به صدا درآمده است، امروز باید نسبت ضریب آب به درآمد را محاسبه کنیم، اگرچه تامین امنیت غذایی بسیار مهم است، اما باید برنامه ریزی کنیم که کشت ذرت علوفه‌ای با این صرف آب برای ما چقدر منفعت دارد.

استاندار قزوین به گله‌مندی برخی شهروندان از بوی نامطبوع واحدهای تولیدی دامداری اشاره کرد و افزود: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان در حوزه گردشگری است، چندی پیش قرار شد حد فاصل قزوین تا آبیک قطعه زمینی را برای استقرار ظرفیت گردشگری ایجاد کنند اما این مساله به خاطر بوی نامطبوع واحدهای دامداری مستقر در طول این مسیر محقق نشد، با توجه به این موضوع حالا باید بررسی شود که آیا باز هم لازم است واحدهای دامداری توسعه بیابد؟

اعلایی بر ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه استخراج معادن استان پرداخت و اظهار کرد: ظرفیت معادن قزوین از گذشته مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که در استان همجوار، یعنی زنجان بخش قابل توجهی از اقتصاد آن بر محور معادن می‌چرخد.

استاندار قزوین در ادامه بر اجرای بازار آب تاکید کرد و گفت: بازار آب موجب افزایش سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی شده و به عبارت دیگر ارزش گذاری روی آب تولید را متحول می‌سازد.

وی، یکی از ابعاد فساد در استان طی سال های گذشته را موضوع زمین و بی سامانی های موجود در حوزه آب دانست و تصریح کرد: امروز در حوزه آب بایستی با حذف رانت ها به پایان بی عدالتی ها در این بخش اقدام کرد.

اعلایی، راه اندازی بازار آب را به مثابه راه ۱۰۰ ساله را یک شبه پیمودن دانست و تاکید کرد: تمرکز برروی این موضوع به طور قطع توسعه،آبادانی و پیشرفت را به همراه خواهد داشت.

در پایان این نشست مصوب شد تا با هدف حفظ کاربری های گوناگون در شهر مهرگان، از این تاریخ به بعد هرگونه تغییر کاربری عمومی در این شهر ممنوع شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha