۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85273954
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فلسفه مدیریت دانش برای نخستین بار بررسی شد

۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 85273954
فلسفه مدیریت دانش برای نخستین بار بررسی شد

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «مدیریت راهبردی دانش سازمانی» با بیان اینکه پرداختن به موضع فلسفه مدیریت دانش از دیدگاه اسلام از موضوعات جدید و منحصر به فردی در کتاب‌های دانشگاهی است، گفت: این مساله برای نخستین بار در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد.

روح‌اله تولایی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره هدفش از تالیف کتاب «مدیریت راهبردی دانش سازمانی» گفت: مدیریت‌دانش فرآیندی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های مهم را که نوعی سرمایه فکری راهبردی و حافظه سازمانی محسوب می‌شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی شده وجود ندارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر کنند و به محل کاربرد آن برسانند و به اینگونه به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند.

این دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به بررسی‌هایی که در این حوزه انجام شده است، ادامه داد: بررسی‌های ما در داخل کشور نشان می‌دهد در صورت نبود راهبرد و برنامه‌ریزی راهبردی مشخص برای مدیریت دانش، سازمان‌ها علی‌رغم هزینه کرد در این موضوع، به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهند کرد. در حال حاضر این آسیب برای بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و حتی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور که به موضوع مدیریت دانش پرداخته اند، نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه در برخی از رشته‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های کشور، درس مدیریت راهبردی دانش ارائه می‌شود، توضیح داد: برای این درس منبعی که علاوه بر ارائه ادبیات نظری مطرح جهانی، به ارائه موردکاوی‌های داخل کشور بپرداز تاکنون تالیف نشده است. پرداختن به موضع فلسفه مدیریت دانش از دیدگاه اسلام نیز از موضوعات جدید و منحصر به فردی در کتاب‌های دانشگاهی است که برای نخستین بار در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گفته تولایی در این راستا کتاب حاضر به بررسی مفاهیم، الگوها و کاربردهای مدیریت راهبردی دانش سازمانی پرداخته و موردکاوی های متعددی را ارائه کرده است.

فلسفه مدیریت دانش برای نخستین بار بررسی شد
روح اله تولایی دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)

قیمت تمام شده کتاب چاپی همچنان زیاد است

تولایی با اعلام این نکته که نویسندگان این کتاب بالغ بر ۱۵ سال به فراخور مسئولیت‌های اجرایی در حوزه مدیریت دانش فعال هستند، توضیح داد: نویسندگان کتاب مدیریت راهبردی دانش سازمانی در کسوت عضو هیات علمی دانشگاه، در حوزه مدیریت دانش فعالیت می‌کنند و نتایج پروژه‌های علمی و تجربه‌های اجرایی خود را در حوزه مدیریت راهبردی دانش در قالب این کتاب به رشته تحریر در آورده اند.

به گفته این دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) هر کدام از نویسندگان، پروژه‌های پژوهشی و فعالیت‌های اجرایی نسبتاً زیادی را اجرا و پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی متعددی را در حوزه مدیریت دانش راهنمایی کرده و تالیفات زیادی در قالب مقالات علمی و کتاب در این حوزه دارند. لذا در کتاب حاضر تلاش شده است تا با انجام مطالعه تکمیلی، زنجیره طراحی تا پیاده‌سازی، اجرا و کنترل مدیریت راهبردی دانش تدوین و برای خوانندگان این کتاب ارائه شود.

فلسفه مدیریت دانش برای نخستین بار بررسی شد

او درباره مخاطبان این کتاب و افرادی که می‌توانند از اطلاعات ارائه شده در آن استفاده کنند، توضیح داد: مخاطبان این کتاب مدیران، متخصصان و مشاوران حوزه مدیریت دانش سازمانی بوده و کتاب حاضر می‌تواند به عنوان منبع درسی مورد استفاده اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌هایی که درس مدیریت راهبردی دانش در آن‌ها تدریس می‌شود نظیر رشته مدیریت فناوری اطلاعات و رشته مدیریت دانش، قرار گیرد.

تولایی با بیان اینکه این کتاب توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) چاپ شده است، ادامه داد: در نتیجه کتاب از حمایت‌های این دانشگاه برخوردار بوده، اما با توجه به شرایط کلی صنعت چاپ کشور، قیمت تمام شده کتاب چاپی خصوصا برای دانشجویان همچنان زیاد است که نیازمند حمایت‌های ویژه از دانشجویان است. برای کمک به این مشکل از ناشر کتاب درخواست کردیم تا درصورت امکان در یکی از سکوهای مجازی فایل الکترونیک کتاب نیز برای علاقه‌مندان ارائه شود تا هزینه کمتری را داشته باشد.

کتاب مدیریت راهبردی دانش سازمانی تالیف روح اله تولایی دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) و آمنه خدیور دانشیار دانشگاه الزهرا (س) از سوی موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha