۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۹
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85273397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مخالفت مجارستان با تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیه در حوزه انرژی

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه مجارستان گفت: بوداپست دوازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه در صورتی که شامل محدودیت‌های جدید در زمینه انرژی باشد را تایید نخواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پیتر سیجارتو در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهار داشت: با اطمینان می‌گویم که اگر بسته بعدی [تحریمی اتحادیه اروپا] شامل مواردی باشد که با منافع ملی ما در تضاد باشد، بدون شک با تصویب آن موافقت نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بدیهی است که خط قرمز ما [در زمینه] انرژی از جمله گاز، نفت، انرژی هسته‌ای و هر زمینه دیگری که بتواند به اقتصاد دولتی ما آسیب برساند، است.

وزیر امور خارجه مجارستان با طرح این سوال که «تداوم تحریم‌ها چه فایده‌ای دارد چنانچه به کسانی که آن را اعمال می‌کنند بیشتر آسیب برساند؟»، گفت: سیاست تحریم‌ها به هیچ وجه کارساز نیست. تحریم‌ها ممکن است به روسیه ضربه و آسیب برساند اما به طور قطع آسیب بیشتری به اقتصاد اروپا و کشورهای اروپایی وارد می‌کند.

این دیپلمات روس درباره بحران انرژی اروپا و حملات خرابکاری علیه زیرساخت‌های خطوط لوله نورد استریم در سال گذشته [میلادی] گفت که به نظر او «افتضاح و ننگ‌آور» است که هیچ پیشرفتی در تحقیقات رسمی در مورد این حملات حاصل نشده است.

وی درباره جنگ اوکراین و میانجیگری در مذاکرات صلح روسیه و اوکراین، اظهار داشت: تنها در صورتی می‌توان میانجی بود که هر دو طرف آن را بخواهند. بنابراین این به ما بستگی ندارد.

سیجارتو با اشاره به گفت‌وگوهای خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آندری یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که مجارستان بی‌درنگ پس از تشدید بحران [بین روسیه و اوکراین] در سال ۲۰۲۲ کمک‌های خود را به عنوان میانجی ارائه کرد.

به گفته سیجارتو، اگر بوداپست درخواستی برای میانجیگری دریافت کند، بدون هیچ تردیدی پاسخ مثبت خواهد داد.

بر پایه این گزارش، مجارستان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که با سیاست آمریکا و بروکسل در مورد اوکراین و درگیری با روسیه همراهی نکرده است و از قطع روابط اقتصادی با مسکو خودداری می‌کند.

باوجود تاکید غرب بر تداوم و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو، مجارستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به تازگی واردات گاز را از روسیه افزایش داد.

وزیر امور خارجه مجارستان پس از امضای خرید گاز از روسیه، گفته بود: تامین امنیت انرژی مجارستان مستلزم حمل و نقل بی‌وقفه گاز، نفت و سوخت هسته‌ای است. برای تحقق این سه شرط، همکاری در حوزه انرژی میان مجارستان و روسیه باید بی وقفه صورت گیرد. این ربطی به اولویت های سیاسی ندارد.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان نیز به تازگی در گفت و گو با رادیوی ملی این کشور اعلام کرد: همه می‌دانند که راهبرد اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین شکست خورده است اما جرات بیان آنرا ندارند. برای همه روشن است که این راهبرد موثر نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha