توانمندی‌های نظامی حماس و حزب الله به روایت دیلی میل

تهران- ایرنا- نشریه دیلی‌میل در یک گزارش مفصل توانمندی‌های نظامی حزب‌الله و حماس که تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این نشریه انگلیسی در این گزارش آورده است: حزب‌الله در سال‌های اخیر به‌عنوان یک نیروی قدرتمند در خاورمیانه ظاهر شده که دارای زرادخانه‌ای وسیع و توانایی‌های نظامی متنوع و بسیار فراتر از حماس است.

جنبش مقاومت فلسطینی دارای ده‌ها هزار سرباز و انبارهای موشکی گسترده است، اما هیچ قابلیت دفاع هوایی و یا زرهی ندارد. در مقابل، حزب الله بسیار مجهز است.

بدون در نظر گرفتن نیروهای بیشتری که حزب الله در مقایسه با حماس دارد، این سازمان لبانی علاوه بر سلاح‌های کوچک، مسلسل‌ها و راکت‌های مورد استفاده حماس، مجموعه‌ای از سامانه‌های ضد تانک و ضدهوایی، ناوگانی متشکل از هزاران هواپیمای بدون سرنشین و ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در اختیار دارد.

حزب الله نیز مانند حماس دارای شبکه تونلی گسترده در امتداد مرز لبنان و اسرائیل است که به عنوان یک دارایی راهبردی برای جابجایی مخفیانه، ذخیره سازی و حملات غافلگیرکننده عمل می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، این گروه اعلام کرد که ۱۰۰ هزار نیروی فعال دارد اگرچه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS) مدعی است که تعداد نیروهای حزب الله نصف این میزان است.

بر اساس گزارش این موسسه مطالعاتی، زرادخانه این گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار راکت و موشک، از جمله صدها راکت دقیق را شامل می‌شود.

سلاح‌ها

سنگ بنای اصلی پیاده نظام حزب الله کلاشنیکف است. یکی از نقاط قوت کلیدی این سلاح قابلیت اطمینان استثنایی آن است. چنین سلاحی می‌تواند به طور موثر در شرایط سخت، از جمله گل، ماسه، و دماهای شدید عمل کند.

حزب‌الله به بسیاری از انواع کلاشنیکف مانند AKM و AK-۷۴ مدرن‌تر مجهز است؛ کالیبر ۷.۶۲x۳۹ میلی متری کلاشنیکف قدرت متوقف کننده کافی را دارد و طراحی مقاوم آن برای سناریوهای جنگ چریکی مناسب است.

این گروه دارای انواع تفنگ‌های M۱۶ و M۴ است که دقت و طراحی مدولار آن‌ها کارایی‌شان را در موقعیت‌های جنگی شهری و روستایی افزایش می‌دهد.

توانمندی‌های نظامی حماس و حزب الله به روایت دیلی میل

حزب الله همچنین دارای مجموعه گسترده ای از سلاح‌های تک تیرانداز و مسلسل‌های سبک است که از جمله مهم ترین آنها می توان به Dragunov و PK LMG اشاره کرد. این گروه از نظر مهمات انفجاری، از RPG-۷ استفاده می‌کند که اغلب برای حمله به خودروهای زرهی سبک استفاده می شود.

در نهایت، مسلسل‌های سنگین مانند DShK و KPV بر روی وسایل نقلیه نصب می‌شوند تا قدرت آتش بیشتری را برای نیروهای زمینی فراهم کنند.

خودروهای جنگی

حزب الله دارای ده‌ها تانک جنگی اصلی T-۵۵ و T-۷۲ ساخت شوروی است. اگرچه T-۵۵ بسیار مشابه تانک‌های مدرن‌تر است، اما ساده، بادوام و نگهداری آن آسان است و همچنین قدرت آتش مناسبی را برای حزب الله فراهم می‌کند.

در همین حال، T-۷۲ نشان دهنده یک تحول در طراحی تانک شوروی است؛ با زره‌های بهبود یافته، یک شلیک کننده ۱۲۵ میلی متری قوی‌تر و تحرک پیشرفته‌تر.

حزب الله همچنین از تعداد قابل توجهی نفربر زرهی و خودروهای رزمی پیاده نظام بهره می برد.

خودروهای پیاده نظام مورد استفاده حزب الله BMP-۱ است - که یکی دیگر از ساخته‌های شوروی است.

توانمندی‌های نظامی حماس و حزب الله به روایت دیلی میل

BMP-۱ با ترکیب قدرت مانور و زره سبک یک نفربر زرهی با تسلیحات سنگین بیشتر شبیه یک تانک، قابلیت حمل و نقل نیرو را همراه با قدرت آتش قابل توجهی ارائه می‌کند.

همچنین تصور می‌شود که حزب‌الله تعدادی نفربر زرهی M۱۱۳ دارد که توانایی بیشتری نسبت به BMP-۱ دارند.

در کنار این خودروهای زرهی همچنین حزب الله کامیون‌های غیرنظامی اصلاح‌شده با تسلیحات سنگین نصب‌شده در اختیار دارد.

موشک‌ها و توپخانه‌ها

حزب الله زرادخانه وحشتناکی از صدها هزار راکت و موشک مختلف را دارد. راکت‌های Grad حداکثر برد موثر ۱۶ تا ۲۵ کیلومتری دارند و بااینکه هدایت‌شونده نیستند، می‌توانند با دقت نسبی هدف را نشانه بروند.

بر اساس این گزارش، راکت‌های فجر ۳ و فجر ۵ از قوی‌ترین راکت‌های کوتاه‌برد حزب‌الله با برد ۸۰ تا ۹۶ کیلومتر هستند و کلاهک‌های سنگین‌تری از کاتیوشا می‌توانند حمل کنند.

با این حال، برای بردهای بیش از این راکت‌ها، حزب الله می تواند به انواع موشک های هدایت شونده توسعه یافته روی آورد.

دیلی میل می نویسد: موشک های زلزال-۲ و فاتح-۱۰۰ ایران و همچنین M۶۰۰ ساخت سوریه پیشرفت قابل توجهی در توانایی های موشکی حزب الله نشان می‌دهد و به گروه شبه نظامی لبنانی این امکان را می دهد تا به عمق اسرائیل حمله کند. زلزال دارای حداکثر برد موثر حدود ۲۰۰ کیلومتر است و می تواند کلاهک‌های مخرب تا ۶۰۰ کیلوگرم مواد منفجره معمولی را حمل کند.

توانمندی‌های نظامی حماس و حزب الله به روایت دیلی میل

این گروه دارای انواع تسلیحات ضد هوایی، از سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل و مسلسل‌های ضدهوایی تا سامانه‌های موشکی ضدهوایی است. سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل برای درگیری با هواپیماها، هلیکوپترها و پهپادهای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده است. آنها دارای سیستم‌های فروسرخ هستند که نشانه حرارتی موتورهای هواپیما را ردیابی می‌کنند.

Strela ۲ و Strela ۳ برخی از پرکاربردترین‌ها هستند و در مقابله با هواپیماهای در ارتفاع پایین، به ویژه هلیکوپترها و پهپادها موثر هستند.

سلاح‌های حماس

موشک قسام یک موشک ساده و کوتاه برد است که معمولاً توسط حماس استفاده می‌شود. این موشک در انواع مختلفی وجود دارد که همه آنها تا نهایت برد ۱۶ کیلومتری دارند.

به گفته دیلی میل، این در حالی است که موشک فاتح-۱۱۰ هدایت شونده است و ظرفیت حمل کلاهک بزرگتر را دارد که توانایی تخریب آن را افزایش می‌دهد.

حماس همچنین نسخه‌های تولید داخلی دیگری از راکت‌های میان‌برد، از جمله عیاش-۲۵۰ و آر-۱۶۰ را نیز دارد که با کمک‌های خارجی ساخته شده‌اند، هرچند مشخص نیست که این گروه موفق به ساخت چه تعداد از این موشک‌ها شده است.

توانمندی‌های نظامی حماس و حزب الله به روایت دیلی میل

تفنگ تهاجمی کلاشنیکف جزء اصلی آزمایش شده نیروهای پیاده نظام حماس است. حماس همچنین به تعدادی تفنگ تهاجمی M۱۶ و M۴ دسترسی دارد که از نیروهای اسرائیلی گرفته است.

مسلسل های سبک مانند PKM یا M۲۴۹ نیز توسط حماس برای قدرت آتش پایدار استفاده می‌شود. این سلاح ها در سرکوب مواضع دشمن موثر است. آرپی‌جی‌ها، مانند RPG-۷، بخش مهمی از قابلیت های ضد زرهی حماس را تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha