۷ آبان ۱۴۰۲، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85273353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تماشای این ویدئوهای جذاب از دنیای فناوری‌های رباتیک را از دست ندهید

تهران- ایرنا- حوزه فناوری‌های رباتیک همه روزه شاهد تحولاتی جالب و ترکیبی از هنر و فناوری است؛‌ مواردی مانند «هیولای رباتیک به اندازه دایناسورها»، «ربات پارکوکار»، «ربات بادشدنی» و «چهار ملخ (کوادروتور)هایی با هدایت آنی» که تماشای ویدئوی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «اسپکتروم»، ویدئوی اول یک هیولای زیبای متحرک رباتیک است. در مورد این ویدئو اجازه دهید درگیر این مساله نشویم که آیا این هیولای زیبای متحرک از لحاظ تکنیکی یک ربات است یا نه و صرفا از تماشای حرکت آن لذت ببریم.

سازنده این ربات می گوید از آغاز تابستان تاکنون در تلاش بوده‌ام تا چندین واحد متحرکی را ساخته و به صورت دنبال هم به یکدیگر متصل کنم.

«انیماریس رکس» (Animaris Rex) گله‌ای از حیوانات ساحلی است که در برای دفاع در برابر طوفان یکدیگر را محافظت می کنند. آنها به عنوان افراد جداگانه به سادگی به کناری پرتاب می‌شوند اما به عنوان یک گروه شانس بقای آنها در یک طوفان بیشتر خواهد بود. این ۱۸ متر طول دارد که ۵ متر بلندتر از بزرگترین دایناسور «تیرانوساروس رکس» (Tyrannosaurus Rex) یافت شده است.

ربات پارکوکار با جهش‌ها و حرکات شدید آکروباتیک

این ربات که با هزینه پایین ساخته شده است حرکات «پارکور» شدیدی را شامل پرش‌های بلند از روی موانعی با ارتفاعی تا حد دو برابر قد خود و پرش از روی شکاف هایی به طول بیش از دو برابر طول خود، بالانس زدن روی پله‌ها و دویدن در طول رمپ‌ها (شیب‌راه ها) به انجام می‌رساند.

پارکو،‌ ورزشی پرجنب‌وجوش است که در آن شرکت کنندگان برای عبور از موانع شهری از فنون هنرهای رزمی و کوه نوردی و چم ورزی استفاده می کنند.

ما نشان دادیم که چگونه یک سیاست شبکه عصبی منفرد عمل کننده به طور مستقیم از یک تصویر دوربین و آموزش دیده با شبیه‌سازی می‌تواند بر حسگری غیردقیق غلبه کند و رفتار کنترلی بسیار دقیقی را به انجام برساند. همچنین نشان دادیم که ربات ما می تواند یک پرش بلند از روی موانعی با ارتفاعی تا دو برابر قد ربات را انجام دهد و از روی شکاف هایی با طول تا حد دو برابر طول خود بپرد و روی دست بالانس بزند و از روی راه های شیب‌دار بدود. این ربات همچنین قادر است اطلاعات خود را عمومی‌سازی کند و از آن برای موانع جدید با خصوصیات فیزیکی متفاوت استفاده کند.

یک ربات اندکی کوچکتر و بسیار آبی‌تر از «هیرو ۶» (Hero ۶)

یک ربات انسان‌نما به عنوان یک دوقلوی دیجیتال می‌تواند همتای یک مامور شبیه‌سازی شده در جهان واقعی باشد. به علاوه، یک انسان - آواتار مجازی - و ربات آواتار ممکن است تشکیل دهنده یک سه‌گانه یا سه‌قلوی دیجیتال باشد.

ما یک آواتار سایبرنتیک قابل بادکردن (CA) را پیشنهاد کرده‌ایم که بالاتنه انسانی دارد و از یک ساختار بادکردنی استفاده می‌کند که می‌تواند نشان دهنده حرکاتی باشد. این آواتار سایبرنتیک بادکردنی بسیار سبک‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر از ربات‌های انسان‌نمای متعارف است و زمانی که بادش خالی می‌شود، قابل تا کردن است.

این خصوصیات برای تعامل‌های فیزیکی انسان - ربات ایده‌آل هستند و امکان گردآوری آنی رفتار انسانی از طریق تعامل را فراهم می‌کنند. در آزمایش های انجام شده، حرکات پایه‌ای مانند بالا بردن دست ها با استفاده از سیستم‌های ثبت حرکتی اندازه گیری شد.

مقاله مطرح شده برای معرفی این ربات، این آواتار سایبرنتیک بادکردنی در یک رویداد هیبریدی نشان داده است. محققان همچنین آزمایشی برای اندازه‌گیری تعامل های لمسی با استفاده از حسگرهای مخصوص متصل شده به پارچه بخش بادکردنی انجام داده اند. یک آواتار سایبرنتیک بادکردنی انسان‌نمای ایمن از لحاظ روانی یک پلتفرم امیدوارکننده برای تجربیات و آزمایشات تعامل فیزیکی است.

هدایت انطباق‌پذیر روتورهای چهارگانه با داده‌های حسگری آنی

کنترل بصری روتورهای چهارگانه (quadrotors) را قادر می‌سازد که به طور انطباق‌پذیری با استفاده از داده‌های حسگری آنی هدایت شوند و این کار ادراک را با عمل پل می‌زند.

با این حال چالش هایی باقی است که شامل مواردی از قبیل عمومی‌سازی در سناریوهای مختلف، حفظ قابلیت اعتماد و اتکا و تضمین پاسخگو بودن آنی می‌شوند. این مقاله یک چهارچوب ادراکی بر پایه مدل های بنیادی برای ردیابی جهانی اشیا و ردگیری و حرکت فراتر از مقولات آموزشی خاص معرفی می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha