چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

تهران- ایرنا- معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر، آغاز نمایش‌های «تقلیدنامه زال و رودابه»، «سیزده به در»، تدارک برای «خبری از او نیست» و اجرای «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» اهم اخبار امروز تئاتر است.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی تالار هنر، شورای هفت نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سیدحسین فدایی‌حسین، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را برعهده گرفتند.

مدیر تالار هنر با اعلام این خبر اظهارداشت: یکی از مهمترین اقدامات یک مدیر تالار انتخاب اثر نمایشی است. همه اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود باید منتج به بهترین انتخابمان شود.

محسن امیری گفت: از جمله نکاتی که در این راستا مدنظر قرار دادیم این بود که کیفیت ارتقا پیدا کند، شان و منزلت تنها تالار حرفه‌ای تولید و اجرای تئاتر کودک و نوجوان حفظ شود. بحث اقتصاد و گیشه و از سوی دیگر بحث عدالت فرهنگی چنانکه سالن به طور مساوی به خود هنرمندان اختصاص پیدا کند نیز از دغدغه‌هایی بود که وجود داشت.

وی افزود: یک راه این بود که خود مدیریت به تنهایی تصمیم بگیرد. راه دیگر این که مدیر با خرد همکارانش تصمیم بگیرد اما راه سومی هم وجود دارد؛ اینکه خود هنرمند برای خودش، کارش و جریان حرفه‌ای کارش تصمیم بگیرد. من و همه همکارانم در تالار هنر قائل به نگاه سوم بودیم. به حرمت خود هنرمند و تشخیص درست، تعیین سرنوشت خودش و آگاهی و اشرافش به مسئله، مدل سوم را انتخاب کردیم.

امیری با معرفی شورای هفت نفره انتخاب آثار تالار هنر اظهارداشت: شورای هفت نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سیدحسین فدایی‌حسین، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را برعهده دارند. با این وجود، باب گفت و گو همیشه باز است و ما آماده شنیدن و پذیرای نکته نظرات همه هنرمندان هستیم.

چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

این هنرمند تئاتر درباره چیدمان اعضای این شورا گفت: ترکیبی از نسل جوان، میانه و پیشکسوت، استاد دانشگاهی، دانشجو، خانم و آقا، هنرمندانی که تبحر در حوزه عروسکی دارند، هنرمندانی که در حوزه کودک و نوجوان تخصص دارند و از لحاظ مدیوم هنری نویسنده، کارگردان هستند، مدیریت فرهنگی داشته‌اند و هنرمندانی که در شورای ارزشیابی و نظارت عضو هستند را انتخاب کردیم. قصد داشتیم جهانی از همه نگاه‌ها و اندیشه‌ها را در ترکیب شورا داشته باشیم.

مدیر تالار هنر افزود: من و همکارانم در کنار این هنرمندان و این ترکیب هفت نفره قرار می‌گیریم تا بتوانیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. قصد داریم ترسیم روشنی از آینده تالار هنر داشته باشیم و از نمایش کودک و نوجوان، روزگار بهتری را برای کارهای کودک و نوجوان رقم بزنیم، سطح کارها را ارتقا ببخشیم و همه با همکاری یکدیگر به گیشه و اقتصاد تئاتر فکر کنیم. هنرمندانی که ارتزاق‌شان از تئاتر است و صاحبان اصلی تالار هنر هستند مدت کوتاه‌تری بین فاصله‌های اجرایی‌شان اختصاص پیدا می‌کند.

سوگند سیاه‌باز جوان با حضور دو سیاه‌باز پیشکسوت

شمع شب چراغ نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» به کارگردانی محمد حاج محمدی در پنجمین روز آبان‌ ماه در جمع پرشور مخاطبان و با حضور جواد انصافی و داوود داداشی سیاه‌بازهای پیشکسوت کشورمان روشن شد.

در ابتدای مراسم محمد حاج محمدی نویسنده و کارگردان این نمایش، پس از خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایش وی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود، گفت: ابتدا با یاد زنده یاد مجید فروغی وزیر پوش تخت حوضی، که دیروز سالروز فوتشان بود صحبتم را آغاز می‌کنم.

وی گفت: نمایشنامه «تقلیدنامه زال و رودابه» را در فضای کمدی، مبتنی بر مطالعه شاهنامه و طومار نقالی زال و رودابه نوشته‌ام. در نگارش متن و شیوه اجرا نیز قابلیت‌های کمدی و طنزآوری در نمایش‌های شادی آور ایرانی برایم اهمیت داشت.

جواد انصافی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش ایرانی و به خصوص سیاه‌بازی، در ادامه مراسم از تاریخ پیدایش سیاه‌بازی مبتنی بر اسناد موجود سخن گفت و افزود: این سیر تاریخ تا به امروز ادامه داشته است و امشب به تماشای سیاه‌باز جوان خواهیم نشست.

چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

وی از داوود داداشی خواست تا به رسم دیرینه سیاه‌بازها صورت حاج محمدی را سیاه کند.

داوود داداشی بازیگر شناخته شده نمایش سیاه‌بازی نیز در ابتدا از خاطره روز سیاه شدن خودش به دست مصطفی عرب زاده در تئاتر پارس یاد کرده و گفت: مصطفی عرب زاده و سعدی افشار از من قول گرفتند که بعد از پوشیدن خرقه سیاه همیشه به فکر خنداندن مردم باشم.

این پیشکسوت سیاه‌بازی در ادامه آیین سیاه کردن صورت حاج محمدی را برگزار کرد.

جواد انصافی متن سوگند نامه سیاه را قرائت کرد و حاج محمدی سوگند خورد؛ «به نام نامی یزدان سوگند یاد میکنم برای شادی مردم از جان و دل کوشا باشم و پاسدار راه استادانمان باشم. با زیردستان و کهتران مهربان و به بزرگان احترام بگذارم. کردار، پندار و گفتار نیک سرلوحه زندگی و کارم باشد. همایون باد این پیمان، گرامی باد این سوگند.»

نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» به نویسندگی و کارگردانی محمد حاج محمدی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

اجرای «سیزده به در» تماشاخانه ایرانشهر

سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۴ آبان میزبان نمایش «سیزده به در» به نویسندگی محمود احدی‌نیا و کارگردانی حسین میرزامحمدی است. احدی‌نیا پیش از این نگارش نمایشنامه «خاک سفید» را برعهده داشته که با کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت و نامزد دریافت جایزه نمایشنامه‌نویسی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

میرزامحمدی پیش از ساخت چند فیلم کوتاه و مستند و فیلم سینمایی «کت چرمی» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. «کت چرمی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در ۹ بخش بهترین طراحی صحنه، بهترین تدوین، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلم‌نامه، بهترین نقش مکمل زن، بهترین نقش اول مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌اول نامزد شد و سیمرغ بهترین نقش مکمل زن را دریافت کند.

چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

این کارگردان قصد دارد در جدیدترین تجربه خود، نمایش «سیزده به در» را با موضوعی اجتماعی و با تهیه‌کنندگی سعید خانی، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» روی صحنه ببرد.

خانی چندی پیش تهیه‌کنندگی نمایش «خوشدلان» به کارگردانی پریزاد سیف را برعهده داشت که با حضور بازیگرانی همچون سعید پورصمیمی، مسعود کرامتی، بهرام ابراهیمی، الهام پاوه‌نژاد، رضا مولایی، از جمله آثار موفق و پرمخاطب تماشاخانه ایرانشهر در سال ۱۴۰۲ شد.

«خبری از او نیست»

جواد مولانیا بازیگر و کارگردان تئاتر، که پیش‌ از این نمایش‌های موفق «سوتفاهم»، «آمادئوس»، «هوراشیو» و «دن‌کیشوت» را اجرا کرده است، قصد دارد نمایشی جدید را در آذرماه امسال روی صحنه ببرد.

جدیدترین نمایش مولانیا با عنوان «خبری از او نیست» اثری روانشناسانه درباره‌ زندگی است. این اثر قرار است در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب اجرا شود.

در خلاصه‌ داستان «خبری از او نیست» چنین آمده است: «زن و شوهری با دوستان‌شان شامی دوستانه ترتیب می‌دهند، در خلال این مهمانی مسایلی بازگو می‌شود که دیگران از شنیدنش شوکه می‌شوند … .»

چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

اجرای «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» در مرکز تئاتر کانون

نمایش «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» از نهم آبان ماه بر روی صحنه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش «یک روز و دو فصل» براساس روایت داستان قدیمی ننه سرما و عمونوروز، به نویسندگی نوشین سیفی و کارگردانی رامین ‌کهن آمده است: وقتی من بچه بودم مادربزرگ برای من قصه می‌گفت. قصه ننه سرما و خونه بالای ابرها. مادربزرگم می‌گفت آدم برفی‌ها نوه‌های قد و نیم قد ننه سرما هستند...

عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: امین ‌میرزاباقری، دستیار کارگردان: علی ‌باروتی، طراحی و دوخت لباس عروسک‌های ننه سرما و عمو نوروز: نسرین خرمی، رنگ‌آمیزی صورت عروسک‌های ننه سرما و عمو نوروز: مهلا صفری، ترمیم و بازسازی عروسک‌های نمایش: منیر مولوی‌زاده، طراحی و اجرای صحنه و فضاسازی لابی: هانیه زحمتکش، الهه میرزایی، طراحی و ساخت آکسسوار: پرستو آریاکیا، مهلا صفری، رامین ‌کهن و نوشین سیفی، بازی‌دهندگان عروسک: معصومه ‌آرواز، امیر ‌عباسیان، طراحی و ساخت عروسک: پرستو آریاکیا، رامین ‌کهن.

چند خبر از تئاتر؛ از معرفی شورای انتخاب آثار تالار هنر تا اجرای «هدیه کوچولو»

همچنین در خلاصه داستان نمایش «هدیه کوچولو» آمده است: هدیه کوچولو تصمیم دارد با هدیه‌ای مادرش را خوشحال کند اما سردرگم مانده و چون می‌خواهد او را از صمیم قلب خوشحال کند باید بهترین هدیه‌ای که می‌تواند تهیه کند. شاید یک کتاب، شاید هم یک بسته هیجان‌انگیز. اما مطمئن نیست. او برای پیدا کردن این هدیه سفری را آغاز می‌کند و در این سفر اتفاق‌های بسیاری برایش می‌افتد...

عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده: رامین ‌کهن بر اساس داستان «zurest Wollte Blumen scchenken» نوشته Jens Dobbers، طراحی و ساخت آکسسوار: هانیه زحمتکش، الهه میرزایی، طراح نور: رامین کحال‌زاده، آهنگسازی، نوازندگی و اجرای موسیقی: امین ‌پروین، صدابردار: فرشاد پاسدار، ضبط موسیقی: فرشاد پاسدار و کیان حجازی (استودیو ترنج)، طراحی و ساخت عروسک: منیر مولوی‌زاده، طراح پوستر، بروشور و تراکت: پرناز ‌کریمی، عکاسی، ساخت تیزر و نماهنگ‌های تبلیغاتی: محمدسالار گلی، سیدمحمد شه‌روش (تیم تبلیغاتی بلوبری)، روابط عمومی: ریحانه ‌مطهری.

نمایش «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۷ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha