افزایش سیاست تنش زایی دولت بایدن با دستور ساخت بمب هسته‌ای جدید

تهران- ایرنا- پنتاگون در بیانیه‌ای مطبوعاتی از پیشنهاد ساخت یک بمب هسته‌ای جدید از سوی دولت جو بایدن با هدف افزایش توان بازدارندگی در برابر دشمنان آمریکا خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نشریه نیوزویک در این خضوص نوشت: دولت جو بایدن با هدف جایگزینی تسلیحات قدیمی، پیشنهاد ساخت یک بمب هسته‌ای جدید را داده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، دیروز جمعه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که به دنبال توسعه نوع جدیدی از بمب گرانشی ب۶۱ است (نوعی سلاح اتمی که برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ و در اوج جنگ سرد تولید شد).

پیشنهاد تولید این بمب هسته ای جدید از سوی دولت آمریکا در حالی صورت می گیرد که تولید تسلیحات اتمی تا همین اواخر و پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در سال ۱۹۹۱ متوقف شده بود.

تسلیحات نوع ب ۶۱ بخش مهمی از زرادخانه های هسته ای آمریکا هستند که به اصطلاح بمب‌های گرانشی تاکتیکی نامیده می شوند. از اینرو پنتاگون روز گذشته در توضیح این پیشنهاد دولت بایدن اضافه کرد: نوع جدید، ب ۶۱-۱۳ فقط برای اطمینان از توان بازدارندگی در برابر دشمنان و سایر اهداف مورد نیاز است.

در این بیانیه آمده است: این نوع جدید تسلیحات ب ۶۱-۱۳ موجب افزایش توان بازدارندگی در برابر دشمنان و اطمینان متحدان و شرکا می شود و گزینه های بیشتری را در برابر برخی اهداف نظامی سخت تر در اختیار رئیس جمهوری قرار می دهد.

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS)، عملکرد انفجاری این بمب مشابه نوع ب ۶۱-۷ خواهد بود که حداکثر بازده آن ۳۶۰ کیلوتن است.

گفته می شود این بمب بیش از ۲۲ برابر بمبی که در هیروشیما ژاپن در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد، قدرت انفجار خواهد داشت.

پیشنهاد دولت بایدن برای تولید یک بمب هسته ای جدید در حالی است که وی در سال ۲۰۲۰ و طی کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود برای جلوگیری از فجایع هیروشیما و ناکازاکی و دستیابی به جهان بدون سلاح هسته ای تلاش می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha