۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85272810
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت آهوان در زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت

۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبر: 85272810
جمعیت آهوان در زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت

زنجان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت آهوان دشت سهرین (بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد) و منطقه شکار ممنوع "فیله خاصه" با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، هم اکنون به یک هزار و ۴۷ راس رسیده است.

محمدرضا یافتیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری جمعیت آهوان مناطق حفاظت شده استان با مشارکت ۲۴ نفر از کارشناسان محیط‌بانان به مدت ۲ روز طی سوم و چهارم آبان جاری انجام شد.

وی اظهار داشت: این افزایش مرهون همکاری های جوامع محلی، دوستداران محیط زیست و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان زنجانی است که جای قدردانی دارد.

یافتیان خاطرنشان کرد: طبق سرشماری جمعیت آهوان مناطق حفاظت شده استان زنجان در سال ۱۴۰۱، جمعیت این وحوش با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۹۳۲ راس رسیده بود.

وی یادآورشد: متاسفانه جمعیت آهوان طی سال ۱۴۰۰ با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بود که این روند از سال گذشته روند افزایشی به خود گرفته است.

یافتیان تصریح کرد: آهوان دست سهرین و منطقه شکار ممنوع "فیله خاصه" زنجان روزگار سختی را به دلیل بروز مسائل حاکم سپری می کنند.

تغییر الگوی کشت، حفر چاه‌های غیرمجاز و ورود خودروهای مختلف از سوی کشاورزان موجب شده است تا زیستگاه دشت سهرین زنجان با خطر جدی مواجه باشد.

دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و زیستگاه بکر و مناسبی برای این گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می شود.

در این زیستگاه بکر جانورانی چون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.

منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه های جانوری از جمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب تعداد یک هزار و ۱۰۵ راس، یک هزار و ۲۷۷ راس، یک هزار و ۴۰۰ و یک هزار و ۳۶۰ و ۸۴۶ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha