راه‌اندازی سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی در واحد علوم و تحقیقات

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی در این واحد خبر داد و گفت: از این سامانه در مرحله نخست برای پنج آزمایشگاه پژوهشی/ تخصصی این واحد، بصورت پایلوت استفاده می‌شود و اجرای کامل آن برای تمامی آزمایشگاه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، تخصصی و آموزشی تا پایان سال ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، رضا رادفر، استراتژی خاص معاونت پژوهشی واحد علوم وتحقیقات را در راستای تبیین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و تحول آفرینی در حوزه تحقیقات کاربردی تشریح کرد.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات گفت: توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی، تقویت قابلیت پاسخگویی به نیازهای آمایشی و منطقه‌ای از جمله راهبردهای کلان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و در راستای پیاده سازی اهداف این سند، اقداماتی چون توسعه‌ مراکز پژوهشی تقاضامحور با در نظر گرفتن نیازهای آمایشی و منطقه‌ای و توانمندی‌های تجهیزاتی و نیروی انسانی متخصص در واحد؛ الزام روسای مراکز تحقیقاتی مصوب دانشگاه به ارائه برنامه کاری جدید و معرفی تیم‌های تحقیقاتی و گروه‌های پژوهشی با هدف توسعه فعالیت‌ها و افزایش درآمدزایی مراکز؛ در حوزه معاونت پژوهشی در دست اجرا است.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: ارتباط مؤثر با صنایع و شرکت‌های بزرگ و تشکیل کارگروه‌های مشترک در جهت بومی‌سازی بخش‌های با تکنولوژی بالا و ترغیب آنها به استقرار بخش‌های تحقیق و توسعه خود در واحد علوم و تحقیقات؛ افزایش بسترهای ارتباطی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با صنعت و جامعه در جهت کارآفرینی و تعریف پایان نامه‌های کاربردی با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری جدید؛ از دیگر اقدامات این معاونت در جهت سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

رادفر تاکید کرد: توسعه فعالیت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی با محوریت واگذاری بهره‌برداری به اعضای هیات علمی و کارشناسان خبره با هدف درآمدزایی از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی و نیز انعقاد قراردادهای ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت‌ها و متقاضیان خارج از واحد از دیگر اقدامات در دست اجرا در واحد علوم و تحقیقات برای دستیابی به اهداف سند تحول است.

وی درباره اهم چشم انداز دوساله و پنج ساله معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در جهت ارتقای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی اظهار داشت: سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین و هدایت و تشویق اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان واحد به انجام فعالیت‌های پژوهشی و دانشی و خدمات آزمایشگاهی و تعیین خط مشی همکاری‌های متقابل با مجامع و مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و تولیدی کشور بر اساس توانمندی‌های موجود، از مهمترین چشم انداز کوتاه مدت در حوزه پژوهشی در این واحد است.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به برنامه‌ریزی برایتوسعه پژوهشکده‌ها، گروه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی در این واحد گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی نشریات علمی و ارتقای سطح مقالات دانشگاه؛ توسعه زیرساخت‌ها در جهت افزایش ثبت اختراعات، نخبه پروری و جذب استعدادهای درخشان دانشگاهی، ترغیب پژوهشگران و اعضای مراکز تحقیقاتی به نوآوری و تجاری‌سازی دانش و افزایش درآمدهای پژوهشی از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، ارائه خدمات علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و آزمایشگاهی از فعالیت‌هایی است که برای دستیابی به آن در این معاونت برنامه ریزی شده است.

رادفر گفت: استفاده از ظرفیت‌های واحد برای برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و پژوهشی درآمدزا؛ جذب حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها و نهادها نظیر بنیاد ملی نخبگان و نهادهای نظامی و دفاعی کشور در مسیر کاربردی شدن پایان نامه‌ها و رساله‌ها؛ تلاش در جهت اخذ مجوز انعقاد قرارداد با موسسات پژوهشی و علم سنجی برای نمایه سازی مجلات واحد در پایگاه‌های علمی معتبر، از اهم برنامه‌های ارتقای پژوهشی واحد است که در دست پیگیری قرار دارد.

وی، راه اندازی نشریات جدید و اخذ امتیاز مجلاتی که در سایر واحدهای دانشگاه عملکرد مطلوبی نداشته‌اند و تبدیل فصلنامه‌های دارای مجوز از وزارتین به ماهنامه‌ها برای مجلات پر مخاطب واحد را از دیگر اقدامات در دست انجام دانست.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات مصمم است با تسهیل ضوابط و شرایط پذیرش پژوهشگران پسادکتری و همچنین دوره‌های فرصت مطالعاتی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی داخل و خارج از کشور، امکان حضور پژوهشگران و نخبگان را در واحد علوم و تحقیقات تحت سرپرستی اعضای هیات علمی توانمند و متخصص فراهم کند.

رادفر از استراتژی خاص معاونت پژوهشی برای کاربردی‌تر شدن مقالات و رساله‌های دانشجویان به سمت نظام موضوعات دانشگاه، خبر داد و گفت: در این خصوص اولویت‌های پژوهشی و نیازهای صنایع، نهادها و مراکز علمی، صنعتی و پژوهشی به منظور انتخاب عناوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها در اختیار گروه‌های تخصصی و دانشجویان قرار می‌گیرد. همچنین امتیازاتی برای استادان راهنما در نظر گرفته شده تا پایان نامه‌ها در زمینه‌های درخت دانش و نظام موضوعات دانشگاه، تعریف و اجرا شود.

وی افزود: ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و جهانی با تولید مقالات اصیل در مرزهای دانش، تألیف کتب مرجع، انتشار نشریات علمی معتبر در رشته‌های مختلف و ارتباط علمی با مراکز معتبر تحقیقاتی جهان نیز از دیگر اقدامات این معاونت در این راستا است.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات، از عضویت تمام آزمایشگاه‌های پژوهشی/ تحقیقاتی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری (Labsnet) و برنامه‌ریزی جهت ارتقای موقعیت و جایگاه آزمایشگاه‌های عضو شده در سامانه از طریق ثبت فعالیت‌ها جهت بهره مندی واحد از امتیازات مادی و معنوی شبکه، خبر داد.

رادفر تصریح کرد: در معاونت پژوهشی برنامه‌ریزی عملیاتی برای ارائه خدمات دستگاه‌های آزمایشگاهی به متقاضیان برون دانشگاهی با نگاه به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای صورت گرفته است. همچنین تعمیر، کالیبراسیون و به روزرسانی دستگاه‌های آزمایشگاهی و اصلاح فرایندها برای مراجعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به آزمایشگاه‌های واحد جهت انجام آزمایش‌های مربوط به رساله‌ها به طور مستمر صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات گفت: همکاری با مجموعه نوسازی و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی (نوتا) شبکه راهبردی آزمایشگاهی ریاست جمهوری با انعقاد تفاهم نامه نوسازی و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است و این اقدام به افزایش سرعت تعمیرات، بهره‌گیری از خدمات تعمیرکاران ماهر و امین، تعمیر دستگاه ها در محل، کاهش هزینه های تعمیر و افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای به واسطه تهاتر هزینه تعمیر با خدمات دستگاهی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: واگذاری بهره برداری از دستگاه‌های آزمایشگاهی (یا مجموعه دستگاه‌های آزمایشگاهی به همراه فضای کار با آن) به کارشناسان، اعضای هیات علمی، شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ ها و شتاب دهندها (مانند شتاب‌دهنده فرتاک و اوسینا) در قالب انعقاد قرارداد همکاری بر اساس مدل مشارکت (برون سپاری) و انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی مشترک با آزمایشگاه‌ها/ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برون دانشگاهی (مانند جهاد دانشگاهی، شبکه فناوری نانو و مرکز تحقیقات مواد و متالوژی رازی) از جمله برنامه‌های در دست انجام است که در معاونت پژوهشی به طور مستمر پیگیری می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha