واکاوی نقش ریاض در قبال تحولات غزه از نگاه پژوهشگر آمریکایی

تهران-ایرنا- پژوهشگر ارشد مطالعات خاورمیانه شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به مواضع ریاض در قبال تحولات غزه به واکاوی این نقش پرداخته است.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا به نقل از رای الیوم، «استیون کوک» پژوهشگر ارشد مطالعات خاورمیانه شورای روابط خارجی آمریکا به تجزیه و تحلیل موضع عربستان در قبال تحولات غزه پرداخته است.

وی در تحلیل خود از غیبت مبهم عربستان در جنگ کنونی میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین سخن به میان آورده است.

استیون کوک معتقد است: «سعودی‌های جدید» از زمان آغاز جنگ در سه هفته قبل در غزه، درباره فلسطین مانند سعودی های قدیمی رفتار می‌کنند.

وی در مقاله ای در مجله فارین پالیسی نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ۲۳ اکتبر یعنی در همان زمانی که قطر و مصر تحرکاتی برای آزادی دو زن اسرائیلی انجام دادند، با «کریستیانو رونالدو» ستاره فوتبال دنیا، دیدار کرد.

کوک بر این باور است: در حالی که قطر و مصر در حال تلاش‌های میانجی گرانه بودند، بن سلمان درباره آینده بازی های رایانه ای با رونالدو گفتگو کرد و این نشانگر آن است که وقتی صحبت از سیاست خارجی و مدیریت بحران می‌شود، سعودی‌ها، بی فایده و خنثی به نظر می‌رسند.

وی درباره موضع گیری سعودی‌ها درخصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت: سعودی‌ها در تنگنا قرار دارند؛ آنها همچنان برای تحقق امنیت به آمریکایی دلبسته‌اند که تسهیل کننده حمله ویرانر اسرائیل به نوار غزه است و واشنگتن در این راستا به تل آویو کمک می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha